شناسهٔ خبر: 68128062 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

با پیش‌بینی پایش ۷۰۰ راس اسب؛

طرح پایش بیماری مشمشه در اسب‌های باشگاه‌های اشکذر اجرا می‌شود

یزد- رییس دامپزشکی اشکذر گفت: طرح پایش سرمی بیماری مشمشه در جمعیت اسب‌های متمرکز باشگاهی و سوارکاری با هدف مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، در شهرستان اشکذر آغاز شد.

صاحب‌خبر -

علی نیک‌بین در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بر اساس دستورالعمل سازمان دامپزشکی کشور، مبنی بر خون‌گیری و انجام آزمایش‌های سرمی برای تشخیص بیماری مشمشه در اسب‌های شهرستان، کارشناسان این اداره با حضور در محل نگهداری اسب‌ها در سطح اسب‌داری‌های شهرستان نسبت به اخذ نمونه خون از تمامی اسب‌ها و ارسال نمونه‌ها به آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی یزد اقدام می‌کنند.

وی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود تا پایان این طرح بیش از ۷۰۰ رأس اسب در شهرستان اشکذر جهت پایش سرمی بیماری مشمشه خون‌گیری و آزمایش شوند، افزود: بیماری مشمشه یک بیماری خطرناکم مسری و مشترک بین انسان و تک سمیان بوده که با توجه به علاقه‌ی همشهریان به پرورش و نگهداری اسب این بیماری می‌تواند سلامت انسان را به خطر بیندازد.

نیک بین با بیان اینکه بیماری مشمشه نوعی بیماری کشنده باکتریایی و یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که از تک سمی های آلوده به انسان منتقل می‌شود؛ افزود: این بیماری با درگیر کردن دستگاه تنفس در انسان می‌تواند کشنده باشد.

علائم بیماری مشمشه

رییس دامپزشکی اشکذر عنوان کرد: تب، سرفه، ترشح چرک از بینی از جمله علائم آشکار این بیماری در دام است و رعایت شرایط قرنطینه‌ای کامل، ضد عفونی نواحی آلوده و پیشگیری از هر گونه تردد غیر مجاز دام از مهم‌ترین روش‌ها برای مهار این بیماری است و هیچ واکسن مؤثری برای پیشگیری از بیماری مشمشه وجود ندارد و مهمترین راه کنترل و پیشگیری از این بیماری مشترک بین انسان و حیوان، شناسایی و حذف حیوان آلوده است و مهمترین علل ابتلای تک سمیان به این بیماری تغذیه نامناسب و نگهداری حیوان در مکان‌های غیربهداشتی است.

وی افزود: با توجه به اینکه مهمترین راه کنترل و ریشه کنی این بیماری شناسایی و حذف حیوانات آلوده می‌باشد، توصیه می‌شود باشگاه‌های سوارکاری و افرادی که به نوعی با اسب سر و کار دارند هنگام خرید اسب نسبت به انجام آزمایشات لازم و پایش سرمی این بیماری توسط دامپزشکی مبدا اقدام و مجوز سلامت و حمل بهداشتی را دریافت کنند و با رعایت شرایط بهداشتی و قرنطینه‌ای در حفظ و ارتقا بهداشت عمومی جامعه تلاش کنند.

نیک بین عنوان کرد: از اسب داران تقاضا داریم با توجه به امکانات محدود، گرمای هوا و پیشگیری از اتلاف وقت پرسنل دامپزشکی برای اجرای هرچه بهتر طرح از نظر کیفی و کمی، با تیم‌های دامپزشکی در خصوص حضور به موقع در محل اسب داری و مهار کردن دام‌ها و … با نیروهای خدوم دامپزشکی همکاری کنند.

نظر شما