شناسهٔ خبر: 68127041 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

تجارت خارجی چین 2.97 هزار میلیارد شد / آموزه های چین برای ایران تجارت خارجی چین 2.97 هزار میلیارد شد / آموزه های چین برای ایران

به گزارش اکوایران؛ جدیدترین پایش تحولات منطقه و جهان از سوی بازوی پژوهشی اتاق بازرگانی ایران نشان می‌دهد، حجـم تجـارت خارجـی چیـن در نیمـه نخسـت سـال جـاری، بـه بالاترین سـطح خـود رسـید؛ ایـن در حالـی اسـت که این کشور از محیط خارجی چالش برانگیزی برخوردار بوده و از خود انعطاف‌پذیری و پویایی قابل

صاحب‌خبر -

به گزارش اکوایران؛ جدیدترین پایش تحولات منطقه و جهان از سوی بازوی پژوهشی اتاق بازرگانی ایران نشان می‌دهد، حجـم تجـارت خارجـی چیـن در نیمـه نخسـت سـال جـاری، بـه بالاترین سـطح خـود رسـید؛ ایـن در حالـی اسـت که این کشور از محیط خارجی چالش برانگیزی برخوردار بوده و از خود انعطاف‌پذیری و پویایی قابل توجهی را نشان داده است.

در واقع چین به دلیل برخورداری از توانایی تولید بالا، همراه با بازار مصرف رو به رشد، پیشرفت‌های تکنولوژیکی و سیاست‌های مطلوب تجاری، فرصت‌های گسترده‌ای را برای شرکای تجاری خود فراهم کرده و بـه بهبـود اقتصـاد جهانـی نیـز کمـک کـرده اسـت.

از سـوی دیگـر بـا توجـه بـه تغییـر جهـت سیاسـته‌ای چیـن بـه سـمت صـادرات محصولات فنـاوری محـور و سـبز وهمچنیـن افزایـش همـکاری تجـاری بـا بازارهـای نوظهـور، کارشناسـان خارجـی را نسـبت بـه چشـم انداز پیشـروی توسـعه تجـارت خارجـی چیـن مطمئـن کرد. حجـم تجـارت خارجـی چیـن در دوره زمانـی ژانویـه تـا ژوئـن امسـال، نسـبت بـه سـال گذشـته، 6.1 درصـد افزایـش یافتـه و بـه حـدود 2.97 کرد رسـیده اسـت. از ایـن میـان، حجـم صـادرات آن بـه میـزان 6.9 درصـد و واردات بـه میـزان 5.2 درصـد رشـد داشـته اسـت.

نکتـه قابل توجه آن اسـت کـه ایـن اولین بـار در تاریـخ اسـت کـه حجـم تجـارت خارجـی چیـن از 2.97 هزار میلیارد دلار فراتـر رفتـه اسـت. در واقـع ایـن رقـم نشـان دهنـده شـتاب در رشـد تجـارت خارجـی ایـن کشـور هـر سـه ماهـه یـک بـار است. زیـرا در سـه ماهـه دوم نیـز نسـبت بـه سـال قبـل، 7.4 درصـد رشـد داشـته کـه 2.5 درصـد بیشـتر از سـه ماهـه اول و 5.7 درصـد بیشـتر از سـه ماهـه چهـارم سـال گذشـته بـوده اسـت.

کارشناسـان معتقدنـد کـه آمـار منتشر شـده کـه رکـورد جدیـدی در تجـارت خارجـی چیـن بـه شـمار مـی‌رود، گواهـی بر انعطاف‌پذیری و سازگاری اقتصاد این کشور است. دستاوردی که نشان دهنده برخورد مؤثر کشور با چالش‌هـای زنجیـره تأمیـن جهانـی اسـت و همچنیـن نقـش حیاتـی چیـن در تجـارت جهانـی و توانایـی ایـن کشـور در تقویت مشارکت اقتصادی بین‌المللی را برجسته می‌کند.

از سـوی دیگـر، شـبکه تجـارت جهانـی چیـن نیـز در حـال گسـترش اسـت. در حـال حاضـر ایـن کشـور، بزرگتریـن تاجـر کالاهای جهـان و شـریک تجـاری اصلـی بیـش از 140 کشـور و منطقـه بـه شـمار مـی رود و بـه طـور متوسـط سالانه تقریبا 30 درصد به رشد اقتصادی در جهان کمک میکند. تاکنون چین با 29 کشور و منطقه، توافقنامـه تجـارت آزاد امضـا کـرده اسـت.

در واقـع رشـد سـریع تجـارت خارجـی چیـن نه تنهـا توسـعه اقتصـادی خـود را تسـریع کـرده، بلکـه سـهم مهمـی در ثبـات و بهبـود اقتصـاد جهانـی داشـته اسـت. رشـد سـریع تجـارت خارجـی چیـن، بـا افزایـش کارایـی زنجیـره تأمیـن، افزایش دسترسی به کالاهای متنوع و تحریک فعالیتهای اقتصادی در سراسر جهان، منجر به تقویت قابل توجه اقتصاد جهانی شده است.

چیـن تاکنـون 22 منطقـه آزمایشـی تجـارت آزاد راه انـدازی کرده و در حـال سـاخت بنـدر آزاد هاینـان است. چین همچنین تعدادی از پلتفرم‌های همکاری تجاری بین‌المللی مانند نمایشگاه بین‌المللی واردات چین و نمایشـگاه بین‌المللـی تجـارت خدمـات چیـن را ایجـاد کـرده اسـت. در ضمن دسـت بـه اتخـاذ سیاسـت‌هایی ماننـد کوتـاه کـردن لیسـت منفـی سـرمایه‌گذاری خارجـی و رفـع محدودیت‌هـای دسترسـی بـه بـازار در بخش‌هایـی ماننـد مخابـرات و مراقبت‌هـای پزشـکی برای تشـویق سـرمایه‌گذاری بیشـتر خارجـی‌زده اسـت.

این اقدامات، منجـر به تسـهیل دسترسـی بازار برای کسـب‌وکارهای بین‌المللـی و تقویـت وابستگی اقتصـادی شـده اسـت؛ امـری کـه در نهایت بـه ثبـات و رشـد اقتصـاد جهانـی کمـک کـرده اسـت. درضمن فعالیت‌هـای تجـاری قـوی و گسـترده چیـن، بـه تثبیـت زنجیره‌هـای تأمیـن جهانـی کمـک می‌کنـد کـه بـرای کشـورهایی ماننـد تانزانیـا کـه در ایـن شـبکه‌ها ادغـام شـده‌اند، حائـز اهمیـت است. تجـارت چیـن بـا کشـورهای شـرکت‌کننده در ابتکار کمربند و جاده (BRI)، رشد زیادی داشته است و حجم تجارت میان آنها در شش ماهه نخسـت سـال جـاری، بـه میـزان 7.2 درصـد افزایـش یافتـه و بـه حـدود 1.38 هزار میلیارد دلار رسـیده اسـت.

نکتـه حائـز اهمیـت آنکـه صـادرات چیـن در زنجیره‌هـای ارزش در حـال افزایـش اسـت و از صـادرات عمـده کالاهای تند مصرف (FMCG )مانند پوشاک، به سمت محصولات پیشرفته مانند خودروهای برقی (EV )تغییر جهت داده اسـت؛ در همیـن راسـتا ارزش صادراتـی «سـه‌گانه جدیـد» خودروهـای برقـی، باتری‌هـای خورشـیدی و باتری‌های لیتیومی که به عنوان فناوری محوری و سبز چین طبقه‌بندی می‌شوند، در سال 2023 بالغ  بر 150 میلیـارد دلار بـوده کـه نسـبت بـه سـال پیـش از آن، 29.9 درصـد افزایـش یافتـه اسـت.

در نیمـه اول سـال جـاری، محصولات مکانیکـی و الکتریکـی، همچنـان در صـدر لیسـت صـادرات چیـن قـرار داشـتند و حـدود 60 درصـد از کل صـادرات ایـن کشـور را تشـکیل می‌دادنـد.

به گفته کارشناسان، همچنین ساختار تقاضای خارجی چین از بازارهای توسعه یافته به سمت بازارهای نوظهور در حال تغییر است. زیرا درحالی‌که تقاضای کشورهای توسعه یافته احتمالا روبه کاهش خواهد رفـت، اقتصادهـای نوظهـور از جملـه کشـورهای عضـو آسـه آن، آمریـکای لاتین و بریکـس، قـادر خواهنـد بـود ایـن شـکاف را پـر کننـد. ازایـن رو رشـد صـادرات چیـن تـداوم خواهـد یافـت و فضـای توسـعه تجـارت خارجـی چیـن بـا تداوم تنوع در بازارهای نوظهور و نوآوری در شیوه‌های تجاری، احتمالا گسترش خواهد یافت.

منبع: ecoiran-69039

نظر شما