شناسهٔ خبر: 68126676 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

تبلیغات

بررسی انواع شیر کشویی و کاربردهای آن در صنایع مختلف

شیر کشویی یا شیر دروازه‌ای، یکی از محصولات پرکاربرد در صنایع مختلف است که براساس نوع جنس به 3 نوع چدن، فولادی و آلومینیوم دسته‌بندی می‌شود.

صاحب‌خبر -

شیر کشویی یا همان شیر دروازه‌ای یکی از شیرهای پرکاربرد است که در راستای قطع کامل جریان 2 سیال یا ایجاد ارتباط بین آن‌ها، نصب می‌شود. در واقع، از این محصول برای شروع یا قطع جریان سیال استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که امکان تغییر و تنظیم میزان جریان در این نوع، وجود ندارد. ما در این مقاله قصد داریم دررابطه‌با انواع، مزایا و بررسی عوامل تأثیرگذار بر قیمت این محصول بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

بررسی انواع شیر کشویی و کاربردهای آن در صنایع مختلف

بررسی عملکرد شیر کشویی

شیر کشویی در انواع و اندازه‌های مختلفی تولید شده است. ناگفته نماند که تمامی این شیرها، از اجزای یکسانی تهیه و تولید شده‌اند و در این میان، تنها چیزی که تفاوت دارد، برند قطعات به‌کار گرفته‌شده برای تولید است. این محصولات لازم است از فروشگاه‌های معتبر خریداری شود تا نگران افت کیفیت پس‌از مدت‌زمان کوتاهی نباشید. فروشگاه بازرگانی خانی یکی از بهترین و منصف‌ترین فروشندگان آنلاین، شیرآلات محسوب می‌شود.

در این وب‌سایت، مدل‌های گوناگونی از شیرآلات در اندازه‌های مختلف از بهترین برندها به‌فروش می‌رسد. محصولات متنوع در یک بستر، موجب انتخاب راحت از بین صدها مدل‌ است.

شیر کشویی ازجمله متداول‌ترین شیرآلات صنعتی محسوب می‌شود که با هدف قطع و وصل جریان مایعات، مورد استفاده قرار می‌گیرد. تمامی این محصولات، عملکرد یکسانی دارند؛ اما در مدل‌های متنوعی براساس نوع شرکت سازنده، تولید شده‌اند. برای دوام بیشتر لازم است این نوع شیر، به‌صورت کاملاً باز یا کاملاً بسته قرار گیرد تا نیاز به تعمیر نداشته باشد.

ویژگی متمایز این محصول، مربوط به سطح آب‌بندی و نشیمن‌گاه مسطح است. بنابراین، در اغلب موارد از این محصولات، برای محدودکردن جریان مستقیم سیال استفاده می‌شود. از این شیر، می‌توان در محیط‌های پرفشاری هم‌چون برنامه‌های کاربردی دریایی، نیروگاه و معدن استفاده کرد.

از شیر دروازه‌ای در تمامی پالایشگاه‌های آب‌رسانی همانند سیالات غیرخورنده و آب‌آشامیدنی تا دمای 80درجه استفاده می‌شود.

لرزه گیر ارتعاشات صنعتی از 2 واحد فولادی و لاستیکی تهیه و تولید شده‌اند. هریک از این موارد با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، کاربرد مختلفی در صنایع گوناگون دارند. نوع فولادی برای لرزه‌گیری برای اتصال به خطوط لوله‌کشی و نوع لاستیکی، برای معار ارتعاش و لرزش دور سیستم به‌کارگرفته می‌شود. با استفاده از این محصول می‌توانید عملکرد و طول عمر شیرهای کشویی را افزایش دهید.

اجزا و استانداردهای شیر دروازه‌ای

بررسی انواع شیر کشویی و کاربردهای آن در صنایع مختلف

استانداردهای مختلفی برای شیرهای کشویی وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به API، ANSI و DIN اشاره کرد. این استانداردها، مشخصات فنی و ساختاری شیرها را تعریف می‌کنند تا عملکرد بهینه و ایمنی بالایی برای محصول تولیدی فراهم شود. اجزای این محصولات، شامل موارد زیر است.

  • بدنه: بخش اصلی شیر که سایر اجزا در آن نصب می‌شوند.
  • دیسک یا دروازه: قسمت متحرکی که مسئول مسدودکردن یا آزادکردن جریان است.
  • استم: میله‌ای که برای حرکت‌دادن دیسک استفاده می‌شود.
  • بونت: بخشی که استم را در جای خود نگه می‌دارد و به بدنه متصل می‌شود.
  • فلنج‌ها: برای اتصال شیر به لوله‌ها استفاده می‌شوند.

تقسیم شیر کشویی ازلحاظ مکانیزم

شیرهای کشویی را می‌توان براساس نوع مکانیزم در دسته‌های متفاوتی قرار دارد. به‌طور کلی، 2 نوع محور متحرک و ثابت برای این محصول در نظر گرفته شده است. با بررسی ویژگی هریک از این موارد، می‌توان محصول مورد نظر خود را انتخاب کرد. در بخش زیر ویژگی هریک از آن‌ها، بیان شده است.

شیر کشویی متحرک

در نوع متحرک، با چرخاندن شیر کشویی، محور و کشو به‌صورت هم‌زمان به حرکت درمی‌آیند و بالا و پایین می‌شوند. محور این محصولات، در بخش مجاز فلکه پیچ خورده است و در بخش پیچ‌خورده در بوش مرکز شیر قرار گرفته است.

این مکانیزم به گونه‌ای است که پیچ‌های محور با پیچ بوس درگیر می‎شوند. با توجه به این‌که فلکه شیر با بوش، درحالت یک‌پارچه تولید شده است، به‌هنگام چرخش فلکه، بوش محور نیز به حرکت درمی‌آید.

درصورت گردش فلکه، کشوی شیر به‌همراه محور به‌سمت بالا و پایین حرکت می‌کند. در نتیجه، هنگامی‌که شیر در شرایط کاملاً باز قرار بگیرد، محور به میزان طول کشو، بیرون و بالاتر از فلکه مرکزی قرار می‌گیرد.

شیر کشویی محور ثابت

در این محصول، محور با شیر، در بخش انتهایی پیچ‌خورده و به‌صورت یک‌دست ساخته شده است. لازم به ذکر است که به‌دلیل این‌که قسمت پیچ محور، در داخل بدنه این محصول قرار گرفته است، درصورت اعمال ضربه، صدمه‌ای نخواهد دید.

بررسی انواع شیر کشویی – ازلحاظ جنس

بررسی انواع شیر کشویی و کاربردهای آن در صنایع مختلف

در اغلب موارد این محصولات با فولاد ضدزنگ، آلیاژ یا چدن تولید می‌شوند. قیمت شیر کشویی استیل در مقایسه با نوع فولادی و چدنی، به مقدار قابل توجهی بالاتر است. دلیل این امر، مقاومت بسیار بالای نوع استیل و استفاده از تکنولوژی جدید در ساخت است.

چدنی

از این شیر، بیشتر در تأسیسات آب‌وفاضلاب استفاده می‌شود. در بازار ایران، شیرهای چدنی داخلی و وارداتی موجود است. نمونه‌های وارداتی ساخت کشور چین و ترکیه هستند؛ اما ذکر این نکته ضروری است که نمونه‌های ایرانی؛ عملکرد بهتری در مقابل تولیدات چین و ترکیه در کارکرد این محصول دارند. تولیدات چینی، به‌دلیل کیفیت پایین، کاربرد بسیار کم‌تری در صنایع مختلف دارند.

با توجه به این‌که شیرهای ایرانی طبق استانداردهای روز جهانی تولید شده‌اند؛ سهم زیادی از بازار فروش را از آن خود کرده‌اند. این محصول با توجه به نیاز کاربر، در 2 شکل، زبانه فلزی و زبانه پلاستیکی تولید شده‌است.

شیر فولادی

جنس فولادی که بهترین نوع جنس برای تولید شیرآلات صنعتی است، از آلیاژ WCC یا WCB تولید می‎شود. ناگفته نماند که نوع آلیاژ، تفاوت چشم‌گیری در درجه کیفی ندارد. آن‌چیز که در این میان اهمیت دارد، پوشش رنگ و نوع عایق‌‌بندی است.

شیر استیل

استیل، فلز مقاوم‌تری در مقایسه با فولاد و چدن است. در تولید این فلز، از عناصری استفاده می‌شود که درصورت قرارگرفتن در محیط‌های خورنده، مقاومت بسیار بالایی دارند. شیر کشویی استیل، قیمت بالاتری نسبت به نوع چدنی و فولادی دارد؛ اما باید در نظر داشت که این محصول دیرتر خراب می‌شود و هزینه نگهداری آن کم‌تر است.

بررسی مزایای مهم شیر کشویی

با توجه به بهبود فرایند تولید شیرهای کشویی، در سال‌های اخیر شاهد افزایش مزایا و افزایش کاربرد این محصول در صنایع مختلف هستیم. در بخش زیر برخی از مهم‌ترین مزایای این محصولات به‌اختصار بیان شده است.

  • راحتی در بازوبسته‌کردن دریچه داخلی و آب‌بندی کامل جریان مایعات، از هر 2 طرف
  • عدم نیاز به هزینه نگهداری بالا
  • امکان بررسی دریچه داخلی درصورت بازبودن شیر، بدون نیاز به جداسازی آن از سیستم انتقال مایعات
  • عدم نیاز به سرویس‌دهی
  • امکان تهیه و تولید به‌صورت الکترونیکی
  • وزن سبک

بررسی قیمت شیرهای کشویی

 

عوامل مختلفی در افزایش قیمت یک محصول تأثیرگذار هستند. برند، کیفیت و تجهیزاتی که در تولید شیر کشویی استفاده می‌شود، از مهم‌ترین موارد برای افزایش قیمت است. در بخش ذیل، به بررسی هریک از این موارد مهم می‌پردازیم.

  • جنس مواد: استفاده از فولاد، چدن یا سایر آلیاژها می‌تواند بر قیمت تأثیر بگذارد.
  • اندازه و قطر: با افزایش قطر شیر، قیمت نیز افزایش می‌یابد.
  • استانداردها و کیفیت ساخت: در اغلب موارد شیرهایی که مطابق با استانداردهای بروز ساخته شده‌اند، گران‌تر هستند.
  • نوع و طراحی: طراحی‌های خاص و پیچیده‌تر، قیمت بالاتری دارند.

جمع‌بندی

شیرهای کشویی یا دروازه‌ای ازجمله شیرهای صنعتی پرکاربرد هستند که به دلیل ساختار ساده و عملکرد مطمئن خود در صنایع مختلف مانند نفت و گاز، پتروشیمی، آب‌وفاضلاب و نیروگاه‌ها کاربرد گسترده‌ای دارند.

 این شیرها به دلیل توانایی در باز و بسته‌کردن کامل جریان، برای سیستم‌هایی که نیاز به قطع و وصل کامل جریان دارند، بسیار مناسب هستند. انواع مختلف شیر کشویی براساس مکانیزم عملکرد، نوع آب‌بندی و جنس مواد، برای مصارف متعددی تولید شده است.

بازرگانی خانی یکی از بهترین و محبوب‌ترین عرضه‌کنندگان شیرهای دروازه‌ای در سرتاسر ایران است که با قیمت‌گذاری خوب و فروش محصولات متنوع و باکیفیت، توانسته است بالاترین میزان فروش شیرآلات را از آن خود کند. برای مشاهده تمامی محصولات این فروشگاه اینترنتی به آدرس، https://khanistore.com/ مراجعه کنید و یا با شماره‌تلفن 02166654100 تماس حاصل فرمایید.

نظر شما