شناسهٔ خبر: 68124244 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

یادداشت مهمان؛

رویداد پیاده روی اربعین فرصتی معرفی قرآن در عرصه بین الملل است

سمانه نوری زاده قصری

حجت الاسلام سید مصطفی حسینی دبیر شورای  توسعه فرهنگ قرآنی ضمن اعلام ویژگی های قرآنی شهید اسماعیل هنیه به استفاده از ظرفیت های موجود در رویداد پیاده روی اربعین به جهت معرفی قرآن تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید مصطفی حسینی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در یادداشتی اختصاصی که د ر اختیار خبرنگار مهر قرار داد به بیان ویژگی‌های قرآنی این مجاهد فی سبیل الله پرداخت. در ادامه متن این یادداشت را می‌خوانید:

بامداد دهم مرداد ۱۴۰۳ هجری خورشیدی، شهید اسماعیل عبدالسلام احمد هنیه، یکی از رهبران غیور جبهه مقاومت بعد از سال‌ها مجاهدت توسط رژیم صهیونیستی، به درجه رفیع شهادت نائل آمد و به خیل همرزمان شهید خود که " احیا عند ربهم یرزقون" هستند پیوست.

این حادثه بزرگ که آزادی خواهان عالم را متأثر نموده، تاکنون در ابعاد مختلف مورد تحلیل سیاسی قرار گرفته است و بی تردید خونخواهی این شهید بزرگ و مجازات رژیم سفاک صهیونی بر عهده جمهوری اسلامی ایران است ولی این اتفاق ابعاد دیگری نیز دارد که کمتر مورد توجه قرار گرفته است که به برخی نکات اشاره می‌شود:

۱. ترور رهبران سیاسی حماس مسبوق به سابقه است و او اولین شهید این اقدام خصمانه نیست. اما مهم‌ترین ویژگی مشترک آنها، انس و عمل به قرآن است. شهید هنیه، مصداق حدیث شریف "اشراف امتی حمله القرآن و اصحاب اللیل" (من لا یحضره الفقیه / ج ۴ / ص ۳۹۹) بود. یعنی هم حافظ قرآن کریم بود و هم شب زنده دار، طوری که در ساعات پایانی زندگی با برکتش نیز مشغول به قرائت قرآن بود. بر اساس تصویری از این شهید بزرگ، در آخرین پرواز خود به تهران، در حال قرائت قرآن، چشم به آیه ۷۴ سوره نساء دوخته بود که می‌فرماید:

" فَلْیُقَاتِلْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ الَّذِینَ یَشْرُونَ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا بِالْآخِرَةِ وَمَن یُقَاتِلْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَیُقْتَلْ أَوْ یَغْلِبْ فَسَوْفَ نُؤْتِیهِ أَجْرًا عَظِیمًا "

"پس کسانی که زندگانی دنیا را به آخرت فروخته‌اند، باید در راه خدا کارزار کنند و هرکس که در راه خدا کارزار کند و کشته یا پیروز شود، به زودی به او پاداشی عظیم می‌بخشیم. "

۲. رهبر معظم انقلاب در اسفند ۱۴۰۲ فرمود: "قله استقامتی را که امروز در غزه شاهد هستیم، نتیجه فهم قرآن و عمل به آن است. " و شهید آیت الله رئیسی در جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در اسفند ۱۴۰۳ فرمود؛ "غزه، قله کارکردی قرآن در جهان امروز است. " سرچشمه این روحیه و انگیزه مقاومت در غزه و لبنان چیزی جز ارتباط و انس با قرآن کریم و نتیجه تربیت قرآنی نیست. جامعه‌ای می‌تواند در سخت‌ترین شرایط زندگی "حسبنا الله و نعم الوکیل" (۱۷۳/ آل عمران) را زمزمه کند که ساخت قرآنی پیدا کرده باشد. این زمانی محقق می‌شود که به فرموده رهبر معظم انقلاب، حفظ قرآن کریم در کشور رواج یابد تا "آموزش‌ها، درس‌ها، نصایح، انذارها و بشارتهای قرآنی در ذهن افراد جامعه باشد، آنها را مرور کنند، آنها را بر دل خودشان فرا بخوانند؛ در این صورت ملت پولادینی به وجود می‌آید. "

۳. تشییع با شکوه و میلیونی سراسر حزن و اندوه پیکر یک رهبر سیاسی از برادران اهل تسنن بر شانه‌های جامعه تشیع ایران اسلامی، بیانگر محوریت قرآن کریم در اتحاد و انسجام داخلی و همچنین جایگاه ایثار و مجاهدت و مقاومت در برابر ظلم به عنوان یک ارزش نهادینه شده ملی نکته دیگری است که بایستی به آن توجه کرد.

۴. آمیخته شدن خون پاک شهید هنیه با خاک ایران اسلامی، روح مقاومت را در جامعه زنده کرد و جامعه قرآنی جمهوری اسلامی ایران، شهید هنیه را عزیز خود می‌داند همانطور که شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، فواد شکر و سایر فرماندهان و مجاهدان مقاومت را ارج نهاده و یادشان را گرامی می‌دارد. بزرگداشت مجاهدان و رهبران مقاومت از هر سرزمینی و هر مذهبی را از قرآن آموخته ایم. چرا که «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذِینَ یُقاتِلُونَ فِی سَبِیلِهِ صَفًّا کَأَنَّهُمْ بُنْیانٌ مَرْصُوصٌ. (۴/ صف) خداوند کسانی را دوست می‌دارد که در راه او پیکار می‌کنند همچون بنایی آهن.»

۵. جامعه فعال قرآنی با تبعیت از رهنموهای رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) که فرمود "کاری که قرآنی‌ها امروز در کشور ما می‌کنند، به‌نظر من یک کار راهبردی و مهم است" جایگاه مؤثر و نقش خود را در این زمان بیش از هر زمان دیگری می‌داند و با توجه به اتفاق‌های اخیر که قرآن کریم را کانون توجه همگان در جهان قرار داده است، فرصت‌های پیش آمده را مغتنم شمرده و از تمام ظرفیت‌های موجود برای تربیت نسل قرآنی تراز جمهوری اسلامی ایران و معرفی قرآن کریم بویژه در عرصه بین الملل استفاده خواهد نمود. یکی از ظرفیت‌های پیش رو، رویداد عظیم پیاده روی اربعین است که برنامه‌های خوبی تدارک دیده شده است تا عطر و بوی توجه به قرآن کریم، با فضای عطرآگین حسینی ممزوج شده و فضای معنوی ایجاد شده را افزون کند. ان شاءالله.

نظر شما