شناسهٔ خبر: 68122726 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مذاکرات آتی درباره آتش‌بس در غزه آخرین فرصت است/ اصرار تل‌آویو بر شرط و شروط خود

صاحب‌خبر -
مذاکرات آتی درباره آتش‌بس در غزه آخرین فرصت است/ اصرار تل‌آویو بر شرط و شروط خود
خبرگزاری آریا - شبکه رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی مذاکرات آتی درباره دستیابی به‌آتش بس در نوار غزه و مبادله اسیران بین این رژیم و مقاومت فلسطین را آخرین فرصت ارزیابی کرد و از اصرار تل آویو بر شرط و شروط خود برای آتش بس گفت که تاکنون مانع اساسی در دستیابی به این آتش بس بوده است.

شبکه رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از منابع آگاه خود گفت: آمریکا برای برگزاری دور جدید مذاکرات بین اسرائیل و حماس تلاش می کند و پیش بینی می شود که این مذاکرات پنجشنبه آینده برگزار شود و آخرین فرصت باشد.
این منابع افزودند: کاخ سفید امید دارد که دو طرف انعطاف زیادی از خود نشان دهند و انتظار می رود این مذاکرات در دوحه برگزار شود؛ هرچند مکان آن هنوز به طور قطعی مشخص نشده است.
شبکه رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از یک منبع ذیربط در مذاکرات گفت: پیش بینی می شود که رئیس (سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی موسوم به) موساد ریاست هیات اسرائیلی را در مذاکرات پنجشنبه آینده بر عهده داشته باشد.
این شبکه به نقل از منبع یاد شده افزود: در صورت حل اختلافات، اجرای توافق ظرف چند روز پس از مذاکرات پنجشنبه آینده شروع خواهد شد.
شبکه رادیو و تلویزیون رژیم اسرائیل درباره شرط و شروط این رژیم که باعث دست نیافتن به آتش بس و مبادله اسیران تاکنون شده است، گفت: تل آویو خواهان کنترل «محور فیلادلفیا» در مرز جنوب نوار غزه با مصر است و بر حضور نداشتن حماس در گذرگاه رفح در مرز جنوب نوار غزه با خاک مصر تاکید دارد.
این شبکه افزود که رژیم اسرائیل همچنین خواهان افزایش حداکثری آزادیِ تعداد اسیران صهیونیست در نوار غزه است.
به گفته این شبکه، تل آویو تصمیم گیری درباره اسیرانِ قرار گرفته در لیست بشردوستانه را نیز حق خود می داند.
شبکه رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی همچنین اضافه کرد که این رژیم خواهان تبعید اسرای فلسطینی از نوار غزه پس از آزادی آنها در قالب توافق احتمالی آتش بس و تبادل اسیران است.
مصر، قطر و آمریکا روز پنجشنبه در بیانیه ای از رژیم اسرائیل و جنبش حماس دعوت کردند تا مذاکرات برقراری آتش بس را در 15 اوت (25 مرداد) در دوحه یا قاهره از سر بگیرند.
دوحه و قاهره پیش از این میزبان مذاکرات آتش‌بس بوده‌اند، با این وجود، ماه‌ها مذاکره به علت کارشکنی کابینه نتانیاهو نتیجه ای برای برقراری آتش بس نداشته است.
در بیانیه مشترک مصر، قطر و آمریکا آمده است که زمان آن رسیده است تا توافق آتش‌بس صورت گیرد و اسرا آزاد شوند و این سه کشور طی ماه‌ها تلاش کرده‌اند تا چارچوبی که اکنون روی میز است را ایجاد کنند و تنها جزئیات اجرایی آن باقی مانده است.
در بیانیه دفتر نتانیاهو در واکنش به این بیانیه آمده است: پس از پیشنهاد آمریکا و میانجی‌ها، اسرائیل در 15 ماه اوت هیاتی از مذاکره‌کنندگان را به محل مورد توافق اعزام خواهد کرد تا جزئیات اجرای توافق را نهایی برساند.
این درحالی است که «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی کابینه رژیم صهیونیستی خواستار رد مذاکرات برای برقراری آتش بس شده و گفته است: نباید در دام کشورهای میانجی بیفتیم که می خواهند توافقنامه تسلیم شدن را بر ما تحمیل کنند.
او افزود: از نتانیاهو می خواهم با توافق پیشنهادی جدید درباره مبادله اسرا موافقت نکند چرا که زمان توقف جنگ فرا نرسیده و برقراری هرگونه آتش بس باید منوط به نابودی حماس باشد.
«گدعون لوی» تحلیلگر و نویسنده صهیونیست اخیرا به روزنامه نیویورک تایمز گفت: هدف نتانیاهو هیچ وقت، آزادسازی اسیران اسرائیلی نبوده است و او همچنان برای تشدید درگیری تلاش می کند.
لوی اضافه کرد: هیچ کسی باور نمی کند که ترور اسماعیل هنیه (رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس) در راستای تلاش برای آزادسازی اسیران (صهیونیست) انجام شده است بلکه برعکس، این اقدام، آزادی اسیران را به تاخیر می اندازد و هدف نتانیاهو نیز همین است.
وی افزود: نتانیاهو نمی خواهد این جنگ به پایان برسد و تمام تلاش خود را برای به تاخیر انداختن توقف جنگ و برقراری آتش بس انجام می دهد و این کار نیز به بازی با زندگی اسیران اسرائیلی تمام خواهد شد.
رژیم صهیونیستی از 7 اکتبر2023(15 مهر 1402)، جنگ ویرانگری را علیه نوار غزه آغاز کرده که منجر به شهادت بیش از 39 هزار نفر، زخمی شدن بیش از 91 هزار نفر، ناپدید شدن 10 هزار نفر و نیز کوچ اجباری نزدیک به 2 میلیون نفر از ساکنان این منطقه شده است.
، علاوه بر این، 70 درصد از منازل و زیرساخت های نوار غزه در این جنگ به شدت تخریب شده اند و محاصره رقت بار و بحران انسانی شدید در کنار قحطی و گرسنگی بی سابقه، جان ساکنان این منطقه را تهدید می کند.
باوجود همه این جنایت ها، رژیم صهیونیستی اعتراف کرده که پس از بیش از 10 ماه جنگ، هنوز نتوانسته به اهداف خود از این جنگ یعنی نابود کردن جنبش حماس و بازگرداندن اسیران صهیونیست از نوار غزه برسد.

نظر شما