شناسهٔ خبر: 68121177 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

۴۸ درصد ناوگان تاکسیرانی تهران فرسوده است؛ همه سنگ‌های پیش پای رانندگان تاکسی برای نوسازی خودروی فرسوده

روزنامه اعتماد گزارشی از معضلات رانندگان تاکسی‌های فرسوده و مشکلاتی که برای نوسازی ناوگان دارند تهیه کرده است.

صاحب‌خبر -
۴۸ درصد ناوگان تاکسیرانی تهران فرسوده است؛ همه سنگ‌های پیش پای رانندگان تاکسی برای نوسازی خودروی فرسوده
کد خبر: 670567
|
۱۴۰۳/۰۵/۲۰ ۱۰:۵۰:۳۹

روزنامه اعتماد گزارشی از معضلات رانندگان تاکسی‌های فرسوده و مشکلاتی که برای نوسازی ناوگان دارند تهیه کرده است.

به گزارش اعتماد، در بخش‌هایی از این گزارش آمده است: 

با اینکه رییس نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده از افزایش اسقاط خودرو نسبت به 4 سال قبل خبر داد، اما بر اساس آمار منتشرشده در گزارش خبرگزاری مهر در 13 مرداد 1403، از ۴۰۰ هزار تاکسی در حال تردد در کشور ۱۹۰هزار دستگاه فرسوده است که ۴۸ درصد این ناوگان را تشکیل می‌دهد.

محمود مشهدی‌شریف، رییس انجمن صنفی مراکز اسقاط،  شرحی از چالش‌های پیش روی مالکان خودرو در طرح اسقاط خودروهای فرسوده می‌دهد. او می‌گوید: «مشکلات اصلی برای اسقاط ناوگان مسافربری، به‌خصوص تاکسی‌ها در چند موضوع خلاصه می‌شوند. اول اینکه خودروی جایگزین برای تاکسی‌های فرسوده وجود ندارد، یا اگر هم باشد، بسیار محدود است. و این موضوع به شرایط و مذاکرات با خودروساز مربوط می‌شود. البته سال‌ها بحث بر این بود که اصلا چه خودرویی را به عنوان تاکسی قبول کنند. یک زمانی، پراید به عنوان تاکسی مورد قبول قرار می‌گرفت که امروز، دیگر پذیرفته نمی‌شود. تیبا را معرفی کردند که تاکسیرانی قبول نکرد. از طرفی، سمند و پژو که زمانی به عنوان تاکسی مطرح شده بود، امروز حذف شده‌اند و باید ماشین‌های جدید معرفی شود که تاکسیرانی تأیید کند. مشکل بعدی این است که مبلغ وامی که‌ به‌رانندگان تاکسی برای تعویض خودروی فرسوده تخصیص داده می‌شود، اندک است، بنابراین برای راننده دشوار است که برای اسقاط خودروی خود اقدام کند.»

مشهدی‌شریف توضیح می‌دهد: «مشکل دیگر، مربوط به آیین‌نامه‌ جدیدی به‌‎نام «آیین‌نامه اجرایی ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو » است که 28 اسفند 1402 به تصویب رسید و فروردین سال جاری ابلاغ شد. در این آیین‌نامه گفته شده خودروهایی که فرآیند ثبت‌نام آنها قبل از تصویب این آیین‌نامه انجام شده، مشمول این ابلاغ جدید نمی‌شوند. در این آیین‌نامه از تعلق 4، 5، 6 گواهی اسقاط صحبت شده است اما نکته قابل‌توجه این است که در این آیین‌نامه ذکر شده که هر بخشی از فرآیندهای مختلف ثبت‌نام قبل از سال 1402 باشد، تاکسی‌ها مشمول گواهی‌های بیشتر نمی‌شوند. یکی از این فرآیندهای اعلام‌شده هم ثبت‌نام در اتحادیه تاکسیرانی است. از آنجا که فرآیند ثبت‌نام تمامی خودروها در اتحادیه تاکسیرانی قبل از 1402 بوده، مشمول این آیین‌نامه نمی‌شوند و همان دو گواهی را دریافت می‌کنند. مبلغ گواهی اسقاط درحال‌حاضر 35میلیون تومان است. اگر در این آیین‌نامه محدودیت‌ زمانی بعد از سال 1402 لحاظ نشده بود، عایدی رانندگان تاکسی که فرآیند ثبت‌نام‌شان قبل از این سال بود، خیلی بیشتر از 70 میلیون می‌شد و برای‌شان به‌صرفه بود. این موضوع را هم در نظر بگیرید که تاکسی‌ها در حالی مشمول دریافت دو گواهی اسقاط هستند که خودروهای شخصی مدل 79 تا 83، سه گواهی اسقاط دریافت می‌کنند و قیمت آنها در بازار کمتر از تاکسی‌های فرسوده است، بنابراین مراکز اسقاط هم دیگر انگیزه‌ای ندارند که به‌ سراغ خرید تاکسی‌های کارکرده بروند و ترجیح می‌دهند این طرح را برای خودروهای شخصی اجرا کنند.»

به‌گفته رییس انجمن صنفی مراکز اسقاط، مشکلات و موانع پیش روی ناوگان‌های حمل‌ونقل، به‌ویژه تاکسی‌های سواری، مربوط به یک عامل مشخص نیست؛ مجموعه عواملی دست‌به دست هم دادند تا نوسازی ناوگان مسافربری را به تعویق بیندازند.

 

برچسب‌ها:

نظر شما