شناسهٔ خبر: 68118407 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

نامه سرگشاده انجمن مهندسان ایران به پزشکیان

صاحب‌خبر -

انجمن اسلامی مهندسان ایران: در بخشی از بیانیه انجمن مهندسان آمده است: نگرانیم از این رو که ماهیت عمل سیاسی و مرجعیت اخلاقی اصلاح طلبان بعنوان بزرگترین و اصیل ترین نیروی سیاسی کشور برای همیشه به مخاطره افتاده و اصلاح طلبی به سطح نازلی از محافظه‌کاری یا حداکثر صدقه بگیری و گدایی قدرت، منصرف از هرگونه تغییر و بهبود اوضاع فروکاسته خواهد شد.

انجمن مهندسان ایران با ارسال نامه‌ سرگشاده به رئیس‌جمهور، نسبت به گمانه‌زنی‌های ناخوشایند درباره انتخاب وزرا ابراز نگرانی کرد.

به گزارش سلام نو، متن کامل این نامه که برای سلام نو ارسال شده است، در ادامه آمده است:

به نام خدا

جناب آقای دکتر پزشکیان

رییس جمهور محترم

آقای رییس جمهور ما نگرانیم. نگرانی ما بر این پایه استوار است که نیروی تغییرخواه، برنده واقعی انتخابات اخیر بود و اگر تصور شود که وظیفه اصلاح‌طلبان تنها این است که روی مشارکت در انتخابات و یک رقابت مهندسی شده تمرکز کنند، قطعا نمایندگی سیاسی جامعه توان بسیج اجتماعی خود را واگذار کرده و شما هم بعنوان نامزد اختصاصی آنها، توان ایجاد توافق در رأس هرم قدرت را از دست خواهید داد. نگرانیم از این رو که ماهیت عمل سیاسی و مرجعیت اخلاقی اصلاح طلبان بعنوان بزرگترین و اصیل ترین نیروی سیاسی کشور برای همیشه به مخاطره افتاده و اصلاح طلبی به سطح نازلی از محافظه‌کاری یا حداکثر صدقه بگیری و گدایی قدرت، منصرف از هرگونه تغییر و بهبود اوضاع فروکاسته خواهد شد. بی‌تردید جنابعالی بعنوان منتخب ملت از این فرصت استثنایی باید بهره برده و با اتکا به حمایت افکارعمومی، اصلاحاتی را پیش ببرید که بتواند دو گسست “قدرت _ مسئولیت” و “حکومت _ ملت” را مهار کند. استقبال رأی دهندگان از شما نیز به این علت بود که چون شیرازه اجتماعی کشور زیر فشار مجموعه‌ای از اَبَربحران‌های اقتصادی و اجتماعی قرار دارد و نارضایتی‌ تمام ارکان جامعه را در بر گرفته بود با تکیه بر اراده ملت بتوانید آزادی‌های اجتماعی و سیاسی را برگردانید و نا اطمینانی نسبت به آینده را رفع نمایید. حالا اگر گفته شود که در رابطه با این انتخابات “همه” برنده شدند، آدرس غلط دادن است و ما در برابر چنین تسامحی سکوت را غیر جایز و بی‌معنا می‌دانیم. چنین قضاوت‌هایی یعنی سیاست‌زدایی از جامعه و اینکه چیز چندانی رخ نداده، پس تداوم رویه‌های موجود و بحران‌های کلان جاری در کشور خیلی هم مهم نیست.

در آستانه معرفی کابینه متأسفانه اخبار و گمانه‌زنی‌های ناخوشایندی از انتخاب وزرا و گزینش اشخاص به‌گوش می‌رسد که قرار است با تأکید بر شرایط استثنایی و امنیتی، معادله سیاست را به‌نفع تأسیس مجدد یک دولت انقلابی ناکارآمد، چیزی شبیه دولت آقای رییسی حل نماید. این امر به نزول سرمایه اجتماعی و همبستگی و اغتشاش در رفتار سیاسی مردم می‌انجامد به‌نحوی که آن‌ها دیگر حاضر به دفاع از شما و اصلاح طلبان نخواهند بود. در صورت پشت گوش انداختن انتظارات و مطالبات رأی دهندگان، نه تنها آن پنجاه درصدی که رأی ندادند ناراضی‌تر می‌کند که رأی دهندگان به شما را نیز ناامید و سرخورده خواهد کرد و آخرین امیدها برای حل بحران‌ها و حرکت به‌ سمت بهبود و توسعه، بر باد خواهد رفت.

تذکر این نکته را لازم می‌دانیم؛ اکثریتی که به آقای پزشکیان رأی نداده‌اند، اگر نقشی در سرنوشت انتخاب ایشان نداشته‌اند، اما آنها نه فقط بخاطر بازی رقابت میان یک اصلاح‌طلب و یک اصولگرا بلکه در یک رقابت با کلیت نظام و مخالفت با وضع موجود از میدان سیاست و انتخابات قهر کرده‌اند. و این یعنی شکاف بی‌سابقه بین حاکمیت و ملت که مهمترین وظیفه شخص رییس‌جمهور، کاهش فوری و ترمیم سریع آن و تنها فرصت مغتنم برای اصلاح شیوه حکمرانی موجود است. دولت پنهان و دولت نامشروع در سایه نیازمند تنفس مصنوعی است تا با فرصت سوزی، انسجام سیاسی و افزایش قدرت و موقعیت نیروهای وفادار خود را تأمین کند و بتواند به مسخ هرچه فزون‌تر نهادهای انتخابی تا حد نابودی آنها دست بزند. الگوی به کار گرفته شده در دولت آقای رییسی را هرگز فراموش نکنید که در آن به یکی از بالاترین تصفیه‌های درون سیستمی دست زده شد تا وظیفه تشکیل خلافت اسلامی را به فرجام رسانده و نتیجه فاجعه بار آن را در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی دیدید. بلوغ سیاسی و فهم ظرفیتی که جامعه از خود، آگاهانه در قهر دامن گستر از صندوق رأی نشان داد اهمیت فراوانی برای تحولات آتی دارد.

اگر قرار است به بهانه وفاق یا وحدت ملی با هر انگیزه‌ی سهم‌خواهانه دیگر باز سروکله نیروهایی که خود مسبب و پایه گذار وضع موجودند در کابینه پیدا شود همان بهتر که عطای این انتخاب را به لقایش ببخشید و بگذارید با مسئولیت خود کابینه تشکیل دهند و مستقیماً در برابر جامعه قرار بگیرند، تا لااقل شما و ما در تشدید ناامیدی مردم سهمی نداشته باشیم و نگویند اصلاح طلبان خود در بوجود آمدن و تحکیم شرایط موجود دخیل و مقصرند. از این رو انجمن مهندسان ایران نسبت به معماری آمرانه کابینه، برای از دست ندادن آخرین فرصت با دخالت ناموجه، کارشکنی و ممانعت از تشکیل یک کابینه ملی و کارآمد، هشدار می‌دهد و شدیداً ابراز نگرانی می‌کند.

انجمن مهندسان ایران

۱۸ مردادماه ۱۴۰۳

نظر شما