شناسهٔ خبر: 68118179 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

برای پیشگیری از آلزایمر از این خوراکی استفاده کنید

اقتصادنیوز: یک مطالعه جدید نشان می دهد که مکمل های روغن ماهی ممکن است به سالمندان پرخطر کمک کند تا از بیماری آلزایمر دور بمانند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، محققان گزارش دادند که افراد مسن با خطر ژنتیکی بالا ابتلاء به آلزایمر در صورت مصرف کپسول‌های روغن ماهی، تجزیه کُندتر سلول‌های عصبی مغزشان را تجربه می‌کنند.

به گفته مؤسسه ملی پیری، این افراد حامل نوع ژن APOE۴ هستند که خطر ابتلاء به آلزایمر را افزایش می‌دهد و با سن شروع پایین‌تر مرتبط است.

«ژن بومن»، محقق ارشد از بیمارستان عمومی ماساچوست، گفت: «این واقعیت که تجزیه یکپارچگی عصبی در افرادی که به طور تصادفی تحت درمان امگا ۳ قرار گرفتند و در معرض خطر ابتلاء به بیماری آلزایمر قرار دارند، کند شد، قابل توجه است و مستلزم انجام آزمایش بالینی بزرگ‌تر در جمعیت‌های متنوع‌تر در آینده است.»

با این حال، محققان خاطرنشان کردند که مکمل‌های روغن ماهی به طور کلی برای همه افراد مسن مفید نیست.

برای این مطالعه، محققان ۱۰۲ فرد ۷۵ ساله و بالاتر را که سطوح نسبتاً پایینی از اسیدهای چرب امگا ۳، ماده مفید روغن ماهی، داشتند، انتخاب کردند.

محققان می‌گویند مکمل‌های روغن ماهی به عنوان وسیله‌ای برای بهبود عملکرد مغز در افراد مبتلا به مشکلات حافظه مطرح می‌شود.

شرکت کنندگان در شروع مطالعه و پس از سه سال به دنبال ضایعات ماده سفید در مغز، اسکن مغزی MRI دریافت کردند.

همه آنها سطوح نسبتاً بالایی از ضایعات ماده سفید داشتند اما سالم بودند و زوال عقل نداشتند. به گفته محققان، این ضایعات می‌توانند توانایی رگ‌های خونی برای تغذیه سلول‌های مغز را مهار کنند و خطر ابتلاء به زوال عقل را در آینده افزایش دهند.

از نیمی از شرکت کنندگان خواسته شد مکمل‌های روزانه روغن ماهی مصرف کنند و نیمی دیگر دارونما مبتنی بر دانه سویا مصرف کردند.

به گفته محققان، اسکن‌های MRI کاهش جزئی در پیشرفت ضایعات ماده سفید در بین افرادی که روغن ماهی مصرف می‌کردند، نشان داد، اما به اندازه‌ای نبود که از نظر آماری معنی‌دار باشد.

با این حال، حاملان APOE۴ که روغن ماهی مصرف کردند، در مقایسه با گروه دارونما، یک سال پس از شروع مصرف روغن ماهی، کاهش چشمگیری در تجزیه یکپارچگی سلول‌های مغزشان تجربه کردند.

بومن گفت: «این اولین کارآزمایی پیشگیری از زوال عقل است که از ابزارهای پیشگیری مدرن مانند آزمایش خون و اسکن مغز استفاده می‌کند تا نه تنها افراد در معرض خطر ابتلاء به زوال عقل، بلکه افرادی را که برای دریافت مداخلات تغذیه‌ای خاص مناسب هستند نیز شناسایی کند.»

نظر شما