شناسهٔ خبر: 68117917 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

تحلیل تکنیکال بیت‌کوین ۲۰ مرداد/بیت‌کوین از آغوش مرگ برگشت!

با وجود این عملکرد مهورانه، بیت کوین به عنوان بهترین ارز دیجیتال دنیا برای جبران ضرر و زیان سنگین روز‌های اخیر هنوز راهی دراز در پیش دارد.

صاحب‌خبر -

قیمت بیتکوین ۱۵ مرداد امسال تا ۴۹ هزار و ۷۵۲ دلار عقب نشست. ریزشی سنگین و کاملا غیرمنتظره که دل سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال را خالی کرد و باقی انواع سکه‌های مجازی را به خاک سیاه نشاند. درد و رنج سرمایه‌گذاران وقتی قابل درک است که بدانیم سه روز قبل از این واقعه، بیت‌کوین بیش از ۶۳ هزار و ۳۰۰ دلار می‌ارزید. حالا بیت‌کوین در تلاش برای اعاده حیثیت، توانسته از مرز ۶۰ هزار دلار بگذرد و شاید از دیدگاه خوشبینانه در ظاهر خطر دفع شده، اما رکورد ۷۳ هزار و ۱۰۰ دلاری اسفند پارسال و حتی جایگاه ۶۹ هزار و ۷۱۱ دلاری هشت مرداد، تا مدتی رویایی دور از دسترس خواهند بود.

مقایسه عملکرد بیت‌کوین با تون کوین و سولانا

قیمت بیت‌کوین روز جمعه در محدوده ۶۰ هزار دلار حضور داشت. رفت‌و‌برگشت تا دلتان بخواهد زیاد بود؛ مبارزه از کف کانال ۵۹ هزار دلار شروع شد و حتی یک‌مرتبه شاهد صعود قیمت بیت‌کوین تا قله روزانه ۶۲ هزار و ۵۰۰ دلار بودیم. به همین دلیل نمی‌توان به ضرس قاطع گفت خطر رفع شده است.

بیت‌کوین طی یک هفته به سرمایه‌گذاران بین پنج تا شش درصد، ضررو زیان وارد کرده است. در اوج تلخی، آنجایی که آدم احساس می‌کند سرمایه‌اش کاملا بی‌دفاع در خطر تاراج قرار گرفته، تنها نکته امیدوارکننده بازدهی مثبت چهار درصدی یک ماهه بیت‌کوین است که در شرایطی تا ۴.۵ درصد افزایش پیدا می‌کند.

بیت‌کوین در سه ماه اخیر نوسانات زیادی به چشم دیده و در سه ماه دو درصد منفی خورده، اما کسانی سر از پا نمی‌شناسند که یک سال پیش همین موقع سال، سراغ خرید بیت‌کوین رفتند، طعنه‌ها و سرزنش‌ها را به جان خریدند، حاضر شدند برچسب هولدر به پیشانی‌شان بخورد، اما حالا با ۱۰۰ درصد بازدهی مثبت سرشان را بالا بگیرند.

بیت‌کوین نسبت به اوایل سال ۲۰۲۴ میلادی، بیش از ۴۰ درصد رشد کرده است. در هر بازار دیگری این مقدار سود، باعث می‌شد با دمتان گردو بشکنید، اما در بازار ارز دیجیتال، هیچ‌کس با ۴۰ درصد و حتی ۱۰۰ درصد خوشحال نیست، چون مثلا بیت‌تنسور که الان رتبه ۳۵ را در اختیار دارد، ظرف یک سال ۳۰۰ درصد رشد کرده و تون‌کوین توانسته با ثبت بازدهی ۴۲۷ درصدی در عرض یک‌سال، رنک هشت بازار ارز دیجیتال را به خود اختصاص دهد.

خرید سولانا و نگهداری یک ساله آن هم می‌توانست به بیش از ۵۰۰ دلار سود ختم شود. تازه سولانا ارز دیجیتال سرشناسی محسوب می‌شود و با قرار گرفتن در رتبه چهارم بازار ارز دیجیتال، چندان سرمایه‌گذاران را به چالش نمی‌کشید.

قیمت بیت‌کوین ۱۵ مرداد امسال تا ۴۹ هزار و ۷۵۲ دلار عقب نشست. ریزشی سنگین و کاملا غیرمنتظره که دل سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال را خالی کرد و باقی انواع سکه‌های مجازی را به خاک سیاه نشاند. درد و رنج سرمایه‌گذاران وقتی قابل درک است که بدانیم سه روز قبل از این و

بهترین ارز دیجیتال در هفته سوم مرداد

قیمت سویی با نماد SUI هنوز به یک دلار نرسیده و خانه‌پرش می‌شود ۸۵ سنت. به پول ما معادل ۵۰ تا ۵۲ هزار تومان است. در بعضی صرافی‌ها آن را با نرخ تتر، ۶۰ تا ۶۱ هزار تومان محاسبه می‌کنند. حالا چرا سویی شگفت‌ساز شده؟

سویی در جدول رده‌بندی هفتگی بیشترین بازدهی را داشته است؛ بیش از ۳۰ درصد! قیمت سویی روز جعه ۱۹ مرداد روند صعودی را ادامه داد و توانست حدود ۲۰ درصد به پیش برود. شاید این روند پایدار نماند و سرمایه‌گذاران تازه، آن‌هایی که پس از عملکرد خیره‌کننده سویی تازه سرشان به این سمت بازار چرخیده را بدجوری عقوبت کند، اما در همین دوره طلایی هفت روزه، سویی فوق العاده بود.

خرید سویی در ابتدای روز جمعه و فروش آن در شامگاهان هم‌اندازه یک‌سال خواباندن پول در بانک و انتظار کشیدن، سودآوری داشت. فرض کنیم طرف به معنای واقعی کلمه جگر داشته است. اگر او ۱۰ میلیون سویی می‌خرید، حوالی ساعت ۲۰ می‌توانست آن‌ها را ۱۳ میلیون بفروشد و علاوه بر اصل پول، سه میلیون سوی توی جیبش بگذارد.

بازار ارز دیجیتال پر از ریسک و خطر است. برای همین کمتر آدم جرات می‌کند ۱۰ میلیون پول بی‌زبان را روی چیزی مثل سویی بگذارد و به برداشت سود کوتا‌ه‌مدت شگفت‌انگیز دل ببندد.

سویی تازه رتبه ۳۴ بازار جهانی را در اختیار دارد و چندان ناشناخته نیست. اوایل اردیبهشت پارسال سویی ۱.۷ دلار می‌ارزید، ولی دوران عزلت زود سراغش آمد. به شکلی که سویی را در اواخر مهرماه ۱۴۰۲، حدودا ۴۰ سنت خرید و فروش می‌کردند. سرمایه‌گذار عجول و عصبی در چنین مواقعی لگد به بخت و اقبال خودش می‌زند. احساس ترس می‌کند و ناامیدانه به هوا چنگ می‌اندازد. چیزی شبیه آنچه مثلا در هفته‌های اخیر سرمایه‌گذاران کم‌تجربه بورس ایران به نمایش می‌گذارند و می‌خواهند با پذیرش ضرر از بازار خارج شود.

سویی دهه اول فروردین امسال به قله دو دلار صعود کرد و ضمن شکستن رکورد تاریخی خود، جواب اعتماد سرمایه‌گذاران را داد. بعد دوباره در سراشیبی افتاد و در سه ماه اخیر تا ۴۸ سنت عقب نشینی کرد. سرمایه‌گذار حرفه‌ای در این مواقع هم چشم از بازار برنمی‌دارد. شاید بخشی از دارایی آدم جایی گیر افتاده باشد، اما می‌توان با ورود سرمایه جدید در بخشی کاملا غیرمنتظره، ضرر و زیان را کاهش داد یا سودآوری جدیدی رقم زد.

سویی، کرونوس و تون کوین سه ارز دیجتالی هستند که روز جمعه و تنها ظرف ۲۴ ساعت به ترتیب ۲۰، ۱۳ و هشت درصد سودآوری داشتند. در عوض ریپل، سولانا و آوه، طی همین مدت بین چهار تا پنج درصد منفی خوردند و شرمساری را تجربه کردند.

فچ ای‌آی، تنها ظرف هفت روز ضرر ۲۵ درصدی را به سرمایه‌گذاران تحمیل کرد. میکر با بیش از ۲۰ درصد زیان و نیر پروتکل با حدود ۱۶ درصد بازدهی منفی نیز بدجوری قافیه را باخته‌اند و به این ترتیب سه ارز دیجیتال روسیاه بازار به حساب می‌آیند.

نظر شما