شناسهٔ خبر: 68102123 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

با وجود تحریم‌ها

بیمه‌گران غربی به پوشش نفت روسیه ادامه می‌دهند

داده‌های حمل و نقل و بیمه نشان می‌دهد چندین شرکت بیمه غربی، برای نفتکش‌های حامل نفت روسیه، پوشش بیمه‌ای فراهم کرده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، بیمه‌گران غربی تنها در صورتی مجازند نفتکش‌های حامل نفت نفت خام روسیه را بیمه کنند که محموله آنها به قیمت ۶۰ دلار در هر بشکه یا کمتر فروخته شود. با این حال، گزارش رویترز بر اساس داده‌های شرکت مالی LSEG نشان می‌دهد میانگین قیمت گرید نفتی صادراتی ارزان‌تر اورال روسیه، ۶۹ دلار و ۴۰ سنت در هر بشکه بوده است.

بیمه‌گرانی که برای کشتی‌های حامل نفت خام روسیه پوشش بیمه‌ای فراهم می‌کنند، شامل امریکن کلوب، وست انگلند و شرکت نروژی گارد هستند که ده نفتکش بارگیری شده با نفت خام تولید شرکت روسنفت به آسیا را بیمه کردند. همه ‌نفتکش‌ها امسال بیمه شدند.

صنعت بیمه ابزار مهمی برای اتحادیه اروپا و آمریکا در اعمال تحریم‌ها علیه روسیه پس از آغاز جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۲ بوده است. بر اساس سقف قیمت ۶۰ دلار در هر بشکه که توسط کشورهای گروه هفت تعیین شده است، بیمه‌گران غربی تنها در صورتی می‌توانند پوشش بیمه قانونی برای نفتکش‌های حامل نفت خام روسیه فراهم کنند که محموله آنها به قیمت ۶۰ دلار در هر بشکه یا کمتر فروخته شود.

بیمه‌گران در همان ابتدای اجرای مکانیزم سقف قیمت گروه هفت برای نفت روسیه، خاطرنشان کردند که اجرای این سقف قیمت، یک چالش جدی خواهد بود، بنابراین اکثر آنها به سادگی از پوشش هر نفتکش حامل نفت خام روسیه خودداری کردند، اما این امر مانع از صادرات نفت روسیه نشد. شرکت‌های بیمه روسی و همچنین شرکت‌هایی از چین و هند برای فراهم سازی پوشش‌های بیمه‌ای لازم و حفظ جریان نفت، وارد عمل شدند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، تحریم‌های غرب به طور کلی نتوانستند به هدف خود برای زمین گیر کردن اقتصاد روسیه دست یابند، به طوری که بانک جهانی یک ماه پیش، روسیه را برای اولین بار از سال ۲۰۱۵، به فهرست خود از کشورهای پردرآمد اضافه کرد. تجارت یکی از عوامل اصلی پیوستن روسیه به جمع کشورهای پردرآمد بود. طبق اعلام بانک جهانی، تجارت روسیه در سال میلادی گذشته، ۶.۸ درصد افزایش داشت و صنعت مالی که یکی دیگر از اهداف بزرگ تحریم‌های غرب بود، ۸.۷ درصد رشد کرد.

نظر شما