شناسهٔ خبر: 68099449 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

لمس تورم 120 درصدی در بزرگترین بخش اقتصاد ایران لمس تورم 120 درصدی در بزرگترین بخش اقتصاد ایران

به گزارش اکوایران، بخش خدمات در ۶۱ ماه گذشته شاهد یک جهش بالا در نرخ تورم تولید کننده بوده‌ است، به گونه‌ای که عرض کمتر از ۲ سال نرخ تورم نقطه ای تولید کننده بخش خدمات شاهد تورم بیش از ۱۲۰ درصد وحتی کمتر از ۲۰ درصد نیز بوده است. علت این جهش تورمی را می توان تشدید شیوع پادمی کرونا در این بازه

صاحب‌خبر -

به گزارش اکوایران، بخش خدمات در ۶۱ ماه گذشته شاهد یک جهش بالا در نرخ تورم تولید کننده بوده‌ است، به گونه‌ای که عرض کمتر از ۲ سال نرخ تورم نقطه ای تولید کننده بخش خدمات شاهد تورم بیش از ۱۲۰ درصد وحتی کمتر از ۲۰ درصد نیز بوده است. علت این جهش تورمی را می توان تشدید شیوع پادمی کرونا در این بازه دانست. زیر گروه (فعالیت های مربوط به سلامت انسان ومددکاری اجتماعی) را می‌توان به عنوان اثرگذارترین زیر گروه خدمات در افزایش نرخ تورم تولید کننده در این بازه دانست.

با وجود اینکه از مهر سال گذشته تورم نقطه ای تولید کننده این بخش شاهد شروع روند نزولی بوده‌است، اما همچنان به رکورد کمترین نرخ تورم نرسیده است. بنا به اهمیت تورم تولید کننده وبا توجه به اینکه پیشنگری برای تورم مصرف کننده محسوب می شود، در این گزارش به بررسی تورم تولید کننده نقطه ای بخش خدمات از ابتدای فروردین سال ۹۸ الی فروردین ۱۴۰۳ می‌پردازیم.

تورم ۱۲۰ درصدی بخش خدمات

تورم نقطه ای تولید کننده بخش خدمات در بهار سال ۱۴۰۰ ودر بحبوحه ویروس کرونا به بالاترین نرخ تورم رسید ونرخ ۱۲۱درصدی را به ثبت رسانید. به بیان ساده میانگین سطح عمومی قیمت خدمات ارائه شده در درب کارخانه در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ نسبت به سطح قیمت درب کارخانه در اردیبهشت سال ۱۳۹۹ بیش از ۲ برابر افزایش یافته است.

030510

 در همه زیر گروه های بخش خدمات تورم نقطه ای اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ مثبت بوده است. کمترین تورم نقطه ای رقم خورده در زیر گروه های بخش خدمات در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ در گروه (اطلاعات وارتباطات) با تورم ۵.۲ درصد رقم خورده است، این بخش تنها زیر گروه بخش خدمات است که در این ماه تورم نقطه ای تک رقمی را شاهد بوده است. همچنین داده ها نشان می دهد بالاترین تورم تولید کننده به ثبت رسیده در بخش خدمات مربوط به زیر گروه (حمل ونقل وانبارداری) با تورم نقطه ای ۱۷۲.۲ درصد بوده است. همچنین در همین سال تعرفه های درمان ۲.۵ تا ۵ برابر افزایش داشته اند، بنابراین زیر گروه (فعالیت های مربوط به سلامت انسان ومددکاری اجتماعی) را میتوان به عنوان أثر گذارترین زیر گروه بخش خدمات در افزایش نرخ تورم تولید کننده در این بازه دانست.

خدمات در سراشیبی تورم نقطه ای

تورم نقطه ای تولید کننده بخش خدمات پس از ثبت رکورد خود در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ وارد یک سیر نزولی پر شتاب شد به گونه ای که در کمتر از ۶ ماه نرخ تورم نقطه ای تولید کننده به کمتر از ۴۰ درصد رسید وسر انجام در پایان سال ۱۴۰۰، کمترین نرخ تورم ۵ سال گذشته را به ثبت رساند وشاهد تورم ۱۸.۹درصدی شد. با گذر از اسفند ماه سال ۱۴۰۰ نرخ تورم نقطه ای تولید کننده بخش خدمات شاهد افزایش های جزئی بوده اما این عدد به طور میانگین در ۳۰درصد ثابت بوده ونوسانات زیادی را تجربه نکرده‌است.

نکته مثبتی که می توان به آن اشاره کرد روند نزولی است که در تورم تولید کننده خدمات در ماه های گذشته شاهد آن بوده ایم به طوری که تورم از بالای ۴۰ درصد در فروردین سال ۱۴۰۲ به حدود ۳۱ درصد در فروردین سال جاری رسیده است. اما آیا می توان به این روند نزولی امیدوار بود؟ از  مهر ماه سال ۱۴۰۲ تورم  نقطه ای تولید کننده این بخش  شاهد شروع روند نزولی خود  بوده‌است، اما  همچنان برای رسیدن به نرخ تورم تولید کننده بخش خدمات به کمتر از ۲۰ و حتی ۳۰ درصد باید مسیر طولانی را طی کند.

 

منبع: ecoiran-68417

نظر شما