شناسهٔ خبر: 68099096 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

ایران جزو ۳ کشور برتر جهان در حوزه رادیوداروها

رئیس سازمان انرژی اتمی در همایشی گفت: امروز با افتخار و اقتدار می‌توان اعلام کرد که ایران در زمینه رادیوداروها در زمره ۳ کشور برتر جهان قرار دارد.

صاحب‌خبر -

  محمد اسلامی ، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی امروز در همایش ملی «نقش و کاربرد فناوری هسته‌ای در نظام سلامت» ضمن تشکر از برگزار کنندگان این همایش، با اشاره به اینکه نظام استکبار مخالف پیشرفت صنعت هسته‌ای ایران است، گفت: این نظام در حالی ایران را به پنهانکاری صنعت هسته‌ای متهم می‌کند که سیاست درهای باز همیشه در دستور کار ما قرار دارد.  

وی با اشاره به سند بیست ساله برنامه هسته‌ای ایران گفت: با همکاری دانشگاه‌ها تلاش شده است تا تاثیر دانش و فناوری هسته‌ای در زندگی مردم ملموس باشد.

اسلامی در ادامه با شرح جنایات بی سابقه رژیم صهیونیستی علیه مردم بی دفاع غزه پرداخت و گفت: امروز با وجود سرکوب رسانه‌ای، دامنه جرم و جنایت صهیونیسم در غزه به گوش جهان رسیده است.  

وی با تاکید بر اینکه امروز حمایت از مردم مظلوم غزه اهمیت یافته و فلسطین تبدیل به مسئله اول دنیا شده است، گفت: بعد از ماه‌ها بمباران و محاصره غزه به بهانه مبارزه با حماس و آزادی گروگان‌های اسرائیلی، رژیم صهیونیستی به هیچ یک از اهداف خود نرسیده و تنها با ریختن بمب بر سر مردم، موجب شهادت بیش از 40 هزار شهید و زخمی شدن 90 هزار نفر از مردم مظلوم غزه شده این در حالی‌است که بیش از نیمی از این افراد را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. 

فناوری هسته‌ای، پیشران توسعه علم و فناوری

رییس سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه درخصوص برگزاری همایش ملی «نقش و کاربرد فناوری هسته‌ای در نظام سلامت» گفت: برای ما بسیار حایز اهمیت است که فناوری هسته‌ای به عنوان پیشران توسعه علم و فناوری با تاثیرگذاری ژرف در همه بخش‌ها و رشته‌ها بیش از پیش معرفی شود تا به این نحو بتوانیم با توسعه تحقیقات نتیجه‌گرا، تاثیر علم و فناوری را به وسیله طراحی و ساخت سامانه و افزایش ظرفیت‌ها وارد زندگی مردم کنیم.  

وی افزود: یکی از ظرفیت‌های مهم در این زمینه، مربوط به حوزه رادیوداروهاست و امروز با افتخار و اقتدار می‌توان اعلام کرد که ایران در این زمینه در زمره 3 کشور برتر جهان قرار دارد. این مساله اغراق نیست و نشریات و مجلات معتبر دنیا در این حوزه به این موضوع اشاره داشته و به آن اذعان دارند.  

اسلامی تصریح کرد: همچنین در حوزه آب سنگین، جمهوری اسلامی ایران توانسته در اقلام دوتره و به‌ویژه در حوزه دارو و سلامت، انقلاب ایجاد کند. هم اکنون آب سنگین تولید شده در ایران رتبه اول کیفیت دنیا را از آن خود ساخته و همچنان در حال گسترش این محصول هستیم.  

رییس سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد: هم اکنون 60 رادیودارو در کشور در حال تولید و توزیع است و 20 رادیوداروی دیگر در مرحله آزمایش‌های بالینی قرار دارد. 

معاون رییس جمهور در خصوص صادرات رادیوداروهای تولید ایران به سایر کشورها گفت: رادیوداروهای تولید ایران ظرفیت صادرات دارند و هم اکنون به کشورهای جهان صادرات داریم. با توجه به نیمه عمر کم رادیوداروها حتما باید یک شبکه پروازی وجود داشته باشد تا در سریع‌ترین زمان ممکن آن‌ها را به کشورهای مقصد برساند. 

وی ادامه داد: در حوزه پرتودهی نیز اقدامات انجام گرفته باعث شده تا نسبت به سال گذشته شاهد رشد 2.5 برابری باشیم و با بهره‌برداری و راه اندازی مراکز جدیدی که در ماه ‌جاری چند مورد آن به مدار خواهد آمد، به بخش سلامت کمک شایانی خواهد شد.  

اسلامی در آخر گفت: این اتفاق در حقیقت به حوزه بهداشت و سلامت کمک خواهد کرد تا در بحث پیشگیری و اقتصادی مانع از ضایعات محصولات شود زیرا با توسعه کاربرد پرتوها اجازه ورود باقی‌مانده سموم و آفات به جان مردم داده نمی‌شود.

 

نظر شما