شناسهٔ خبر: 68097359 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گزارش خبرنگار مهر از پاریس؛

روز درخشان ورزش ایران با سه مدال طلا و نقره/ مدال دختر تاریخ‌ساز

رضا خسروي

سیزدهمین روز از سی و سومین دوره بازی های المپیک برای ورزش ایران در شرایطی پشت سرگذاشته شد که ملی پوشان کشورمان در رشته های کشتی فرنگی و تکواندو موفق به کسب سه مدال طلا و نقره شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر از پاریس، رقابت ورزشکاران ایران در سیزدهمین روز از المپیک سی و سوم امروز پنجشنبه با رشته های کشتی فرنگی، تکواندو و صخره نوردی پیگیری شد که طی آن کشتی فرنگی صاحب دو مدال طلا و نقره شد و تکواندو هم با تاریخ سازی ناهید کیانی به مدال نقره رسید. 

با مدال هایی که امروز ورزشکاران کشورمان به دست آوردند کاروان ورزش ایران در جدول توزیع مدال ها چندین پله صعود کرد و تا رده بیستم بالا آمد. این در شرایطی بود که تا هفته قبل ورزش کشورمان در این جدول حضور نداشت.

اخبار و اتفاقات ورزشکاران ایران در روز سیزدهم:

ناهید کیانی با مدال نقره تاریخ ساز شد

ناهید کیانی که با سه پیروزی متوالی راهی مبارزه نهایی شد، شامگاه پنجشنبه برای کسب مدال طلا به مصاف «کیم یو جین» از کره جنوبی رفت. کیانی راند اول را ۵ به یک واگذار کرد، در راند دوم هم‌کیانی ۹ به صفر باخت و بدین ترتیب با شکست ۲ بر صفر در فینال به عنوان نایب قهرمانی دست یافت.

کیانی در مبارزه نخست خود ۲ بر یک برابر کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان صاحب برتری شد. در این مبارزه کیانی راند نخست مبارزه را ۱۰ بر ۷ واگذار کرد، ولی در دو راند بعدی ۶ بر ۵ و ۷ بر ۷( برتری با رأی داوران) پیروز شد و در نهایت ۲ بر یک مبارزه را به سود خود خاتمه داد. وی سپس «شیما تومی» از تونس را نیز ۲ بر یک شکست داد. کیانی در این مبارزه بعد از برتری ۵ بر ۲ در راند نخست، راند دوم را ۳ بر صفر واگذار کرد و در راند پایانی ۳ بر ۲ پیروز و راهی مرحله نیمه نهایی شد.

نماینده شایسته تکواندو ایران در این مرحله برابر «لاتیتیا اون» از لبنان در دو راند متوالی و با نتایج ۱۰ بر ۳ و ۱۰ بر صفر صاحب برتری شد و به دیدار پایانی صعود کرد. در این وزن «پارک اسکایلر» از کانادا و «کیمیا» ازبلغارستان به نشان برنز دست پیدا کردند.

ناهید کیانی با قبول شکست در مبارزه پایانی به مدال نقره رسید

مهمدی به مدال نقره رسید

در ادامه رقابت‌های کشتی فرنگی، در وزن ۸۷ کیلوگرم علیرضا مهمدی در مرحله فینال سمن نوویکوف دارنده مدال برنز جهان از بلغارستان رفت که این دیدار با نتیجه ۷ بر صفر به سود حریف به پایان رسید.

مهمدی در دور نخست در یک کشتی بسیار زیبا و با نتیجه ۹ بر صفر کارلوس مونوز جارامیلو از کلمبیا را مغلوب کرد.

وی در دور بعد و در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه ۱۰ بر ۱ آرکادیوز کولینیچ از لهستان را از پیش رو برداشت و به مرحله نیمه نهایی راه یافت.

مهمدی در این مرحله در یک کشتی سخت با نتیجه ۳ بر ۳ از سد ژان بلنیوک قهرمان جهان و المپیک از اوکراین گذشت.

ناراحتی مهمدی پس از کسب مدال نقره و از دست دادن مدال طلا 

دومین طلای کشتی فرنگی به اسماعیلی رسید

در ادامه رقابت‌های کشتی فرنگی بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس از ۱۹ امروز به وقت محلی (۲۰:۳۰ به وقت ایران) مسابقات رده‌بندی و فینال اوزان ۶۷ و ۸۷ کیلوگرم پیگیری شد که سعید اسماعیلی با پیروزی در فینال ۶۷ کیلو به مدال طلا دست یافت.

در وزن ۶۷ کیلوگرم که ۱۶ نفر حضور داشتند، سعید اسماعیلی در دور نخست با نتیجه ۱۰ بر صفر مقابل اسحاق قایو از الجزایر به پیروزی رسید. وی‌ در دور بعد هم با نتیجه قاطع ۸ بر صفر لوئیس اورتا سانچز قهرمان جهان و المپیک از کوبا را شکست داد و راهی نیمه‌نهایی شد.

اسماعیلی در این مرحله هم در یک کشتی زیبا و پر اُفت و خیز مقابل اسلاویک گالستیان از ارمنستان به برتری رسید و گام به فینال گذاشت.
این نتیجه در حالی رقم خورد که اسماعیلی در تایم اول مسابقه در حالی که با نتیجه ۵ بر ۲ از حریفش پیش بود، ضربه شد، اما با اعتراض به موقع و تیزبینی حسن رنگرز داوران نتیجه را برگرداندند و رأی به نفع نماینده کشورمان دادند.

اسماعیلی در فینال به مصاف پرویز نصیب‌اُف از اوکراین رفت و با نتیجه ۶ بر ۵ از سد حریفش گذشت و دومین مدال طلا را برای کاروان ایران به ارمغان آورد.

حسن یزدانی به یک قدمی طلا رسید

در ادامه رقابت‌های دو وزن اول مسابقات کشتی آزاد بازی‌های المپیک پاریس که از ساعت ۱۱:۳۰ صبح امروز به وقت محلی (۱۳ به وقت تهران) آغاز شده بود، عصر امروز حسن یزدانی نماینده وزن ۸۶ کیلوگرم کشورمان با پیروزی در مرحله نیمه‌نهایی به فینال رسید.

در وزن ۸۶ کیلوگرم حسن یزدانی در مبارزه نخست با نتیجه ۱۰ بر صفر مقابل الکساندر لاورنس از استرالیا به پیروزی رسید. وی در دور بعد هم با نتیجه ۹ بر ۴  از سد داورن کوراگلیف، قهرمان روسی‌الاصل اروپا از یونان گذشت و راهی یک‌چهارم نهایی شد.  یزدانی در این مرحله با نتیجه ۷ بر یک مقابل مایلز امینه، دارنده مدال‌های برنز جهان و المپیک با سن‌مارینو به پیروزی دست یافت و فینالیست شد. یزدانی برای کسب مدال طلا با ماگومد رمضانوف از بلغارستان دیدار خواهد کرد.

رضا علیپور به مدال سنگنوردی نرسید

در ادامه مسابقات سنگ نوردی بازی های المپیک ۲۰۲۴ پاریس و در بخش سرعت، رضا علیپور سریع ترین مرد عمودی کشورمان که پیش از این به جمع ۸ سنگ نورد برتر المپیک راه یافته بود، در مرحله پایانی به مصاف امیر مایموراتوف از قزاقستان رفت و زمان ۵ ثانیه و ۵۷ صدم ثانیه را به خود اختصاص داد و به جمع ۴ سنگ نورد برتر رسید.

علیپور در مصاف با سنگ نورد اندونزی زمان ۴ ثانیه و ۸۴ را ثبت کرد که رکوردی درخشان  بود اما حریفش زمان ۴ ثانیه و ۷۸ را ثبت کرد.

علیپور برای مدال برنز به مصاف واتسون سنگ نورد آمریکا رفت و زمان ۴ ثانیه و ۸۸ صدم ثانیه را ثبت کرد و از مدال برنز بازماند. حریف آمریکایی ۴ ثانیه و ۷۴ صدم ثانیه را ثبت کرد و برنز گرفت.

رضا علیپور عملکرد قابل قبولی در المپیک داشت 

صعود تاریخی ناهید کیانی به فینال 

در روز دوم از رقابت‌های تکواندو در سی و سومین دوره بازی‌های المپیک، مبارزات اوزان ۵۷- کیلوگرم زنان و ۶۸- کیلوگرم زنان برگزار می‌شود. تیم ملی ایران ناهید کیانی را در وزن ۵۷- کیلوگرم دارد که وی در مبارزه نخست به مصاف «کیمیا علیزاده» از بلغارستان رفت.

در راند اول کیانی با نتیجه ۱۰ به ۷ مقابل علیزاده شکست خورد. راند دوم با نتجیه ۶ بر ۵ و با برتری ناهید کیانی به پایان رسید. بدین ترتیب کار به راند سوم و طلایی کشیده شد. این راند با نتیجه تساوی ۷ به ۷ به پایان رسید اما در مجموع این مبارزه با برتری ۲ بر یک ناهید کیانی به پایان رسید.

 در ادامه و در مرحله یک چهارم، به مصاف «شیما تومی» از تونس رفت. وی در راند اول و سوم به ترتیب با نتایج ۵ بر ۲ و ۳ بر ۲ پیروز شد و راند دوم را هم ۳ به صفر واگذار کرد.اینگونه به برتری ۲ بریک دست یافت و به نیمه نهایی رسید. 

در این مرحله ناهید کیانی با «لاتیتیا اون» از لبنان مبارزه کرد و توانست با کسب برتری ۲ بر صفر مقابل او راهی فینال شود. بدین ترتیب برای نخستین بار، تکواندو زنان ایران در مبارزه نهایی المپیک نماینده خواهد داشت. 

ناهید کیانی در مبارزه اول به پیروزی شیرین رسید

شکست حریف آمریکایی حسن یزدانی

در دیدارهای از رقابت‌های وزن ۸۶ کیلوگرم کشتی آزاد بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس آرون بروکس که با غلبه بر دیوید تیلور نامدار ملی‌پوش این وزن آمریکا شده بود مقابل عظمت دولت‌بیکوف از قزاقستان قرار گرفت و با برتری ۴ بر ۳ گام به مرحله بعد گذاشت. وی در مرحله بعد ۱۱ بر یک حریف ژاپنی را شکست داد و به نیمه نهایی صعود کرد.

آرون بروکس از آمریکا که در آن سوی جدول قرار داشت در نیمه‌نهایی در دیداری جذاب و تماشایی در حالی که تا ثانیه‌های پایانی مقابل ماگومد رمضانوف پیش بود در نهایت با نتیجه ۴ بر ۳ باخت و از حضور در فینال بازماند تا جدال او با حسن یزدانی منتقی شود. پیش از این دیوید تیلور در وزن حسن یزدانی حضور داشت که جدال این دو کشتی گیر جذاب و تماشایی می شد اما با شکست بروکس این فینال جدید و جذاب منتفی شد.

نظر شما