شناسهٔ خبر: 68095109 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

پنجشنبه‌های مستند در مهر؛

مستندی با منابع تماما اسرائیلی/ چگونه یک جعل تاریخی رقم خورد؟

سید امیر شایان حقیقی

عبدالرضا پناهی نویسنده و کارگردان مجموعه مستند «اسرائیل از درون» ضمن اشاره به چالش‌های تولید این مستند از چگونگی اشغال فلسطین و جعل تاریخ توسط یهودیان گفت.

صاحب‌خبر -

عبدالرضا پناهی کارگردان مجموعه مستند «اسرائیل از درون» درباره انتخاب سوژه و چرایی تولید مستندی با موضوع فلسطین به خبرنگار مهر گفت: مصطفی شوقی تهیه کننده مجموعه، سفارش دهنده و طراح این مستند بود و حتی مواردی نظیر اینکه از چه زاویه ای به اسرائیل نگاه کنیم و چرا باید این اثر را بسازیم به من پیشنهاد کرد. مستند «اسرائیل از درون» به روش اشغال فلسطین می‌پردازد وابعاد دروغ‌نمایی رژیم صهیونیستی را بررسی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه پیش از این مستند «آی سی» را ساخته است، افزود: آقای شوقی مستند «آی سی» را دیده و پسندیده بود از همین رو گفت‌وگویی راجع به موضوعات مختلفی نظیر حاج قاسم، آمریکا، اسرائیل و … داشتیم و در نهایت تصمیم گرفتیم مستندی درباره اسرائیل بسازیم. من پیش از این درباره اسرائیل تحقیقات قبلی داشتم و این پژوهش ها در کارهای «زائر کنعان» و «خراش» مورد استفاده قرار گرفته بود از این رو زمینه تحقیقاتی و پژوهشی برای تولید این اثر فراهم بود.

این مستندساز با اشاره به اینکه در رشته مطالعات آمریکا تحصیل کرده است درباره منابع استفاده شده در این مستند، گفت: تمام موارد مورد استفاده در این مستند، علمی است و از اساتیدی نظیر الهام کدخدایی، محمدجواد ظریف و … برای تولید این اثر بهره گرفته ایم و بر اساس این مستندات علمی قسمت های مختلف این مستند شکل گرفته است. در این مستند ۵ قسمتی تماماً از منابع اسرائیلی استفاده شده است و قسمت اول آن به تاریخ اسرائیل و در قسمت دوم به جنگ های ۱۹۴۸ پرداخته شده است. قسمت سوم «اسرائیل از درون» تا نیمه بسیار تلخ و گزنده است چرا که جنایات رژیم غاصب بسیار وحشتناک و تلخ هستند از این رو تصمیم گرفتیم تا به نفع مخاطب از حجم نمایش خشونت ها کم کنیم. از زمانی که حزب الله در لبنان شکل می‌گیرد این روند تلخ معکوس و رفته رفته امیدواری ایجاد می‌شود.

مستندی با منابع تماما اسرائیلی/ چگونه یک جعل تاریخی رقم خورد؟

وی یادآور شد: در قسمت چهارم مستند به مسئله آب و سیاست های قابل توجه اسرائیل در این زمینه اشاره می‌کنیم، لازم است در این رابطه بگویم که جمعیت اسرائیل تا ۹ میلیون نفر رسیده است و بهترین فضا برای اسکان صهیونیست ها تخریب زمین های فلسطینی و ساخت شهرک برای یهودیان است. در حال حاضر آب دریاچه پایین آمده است و اسرائیل مشکل آب دارد، اگر دقیق تر بگویم هر اسرائیلی ۶۰۰ لیتر آب و هر فلسطینی ۶۰ لیتر آب مصرف می‌کند. اسرائیل به دنبال حذف مصرف کنندگان آب است و با نسل کشی می خواهد مشکلات خود را حل کند.

وی ادامه داد: در قسمت پنجم می‌گوییم اشغال فلسطین دقیقاً به همان روشی انجام شده است که آمریکا اشغال شده و همانگونه که در آمریکا یک دوره استعمار داریم، در مورد فلسطین هم این موارد وجود دارد و اسرائیل تنها حکومت استعمارگر عصر حاضر است. ما در این پروژه مفهوم شهری بالای تپه ها را که مشترک بین اونجلیست‌های آمریکا و صهیونیست ها است با اسناد و مدارک مورد بررسی قرار دادیم. ۸۰ میلیون اونجلیست آمریکایی به عنوان هسته سخت آمریکا معتقدند صهیونیسم و اسرائیل می‌تواند مسیح را به این جهان برگرداند.

این کارگردان با اشاره به زوایای بدیعی که در این مستند مورد توجه قرار گرفته است، عنوان کرد: به عنوان مثال در قسمت اول به مقوله جالب توجه طومارهای بحر المیت و کشف آن در سال ۱۹۴۷ پرداختیم؛ یک چوپان فلسطینی طومارهایی متعلق به ۴۰۰۰ هزار سال پیش پیدا می‌کند که در آنها اشاره شده فلسطینیان از یهودی ها فراری بوده اند و در غارها زندگی می‌کردند، اسرائیلی ها با تصرف این طومارها و پنهان کردن آنها دست به جعل تاریخ زده اند. در تولید این پروژه حجم مطالب زیاد اما اسناد و مدارک کم بود و این مساله به سختی کار اضافه می‌کرد.

مستندی با منابع تماما اسرائیلی/ چگونه یک جعل تاریخی رقم خورد؟

وی در پایان درباره اینکه چرا حجم تولیدات ایرانی راجع به اسرائیل بسیار کمتر از الجزیره است، مطرح کرد: الجزیره در تلاش است تا گفتمان فلسطین را در دست بگیرد و در راستای دیپلماسی عمومی خود نبض جریان رسانه راجع به فلسطین را مدیریت کند در حالی که در کشور ما با توجه به شرایط اقتصادی کمتر کسی به عنوان حامی مالی روی مسئله فلسطین سرمایه گذاری می‌کند به عنوان مثال مصطفی شوقی تهیه کننده مستند یک سال برای این پروژه وقت گذاشت در حالی که امروزه همه دنبال خروجی در کوتاه مدت هستند.

مستند ۵ قسمتی «اسرائیل از درون» با نگاهی تاریخی و ریشه‌ای، چگونگی اشغال سرزمین فلسطین و تشکیل اسرائیل را مورد بررسی قرار می‌دهد و سپس به وقایع پس از سال ١٩۴٨، از جمله نسل کشی و آوارگی مسلمانان و شرایط اجتماعی حاکم بر مهاجران یهودی و شکاف‌های آن از نظر جامعه‌شناسان اسرائیلی می‌پردازد.

نظر شما