شناسهٔ خبر: 68093793 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

«نامه نیوز» گزارش می‌دهد/ حواشی معرفی کابینه؛

از چانه‌زنی مجلس با دولت تا دور زدن مجلس توسط دولت

پزشکیان در تلاش است تا وزرای مورد نظر خود را قبل از معرفی به مجلس به تایید رهبری برساند! مجلسی‌ها نیز می‌خواهند قبل معرفی لیست وزرا به مجلس، نظر خود را بر آن اعمال کنند!

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - طبق آخرین گزارشی که محمدجواد ظریف از عملکرد و روند فعالیت شورای راهبری ارائه کرد، لیست نهایی وزرای پیشنهادی این شورا به مسعود پزشکیان ارائه شده و رئیس دولت نیز ظرف یکی دو روز آتی تصمیم نهایی خود را خواد گرفت و لیست نهایی وزرای مورد نظرش را به مجلس می‌دهد.

آنطور که به نظر می‌رسد اما این روند به این سادگی طی نشده و نمی‌شود! از یک سو شاهد تلاش مجلسی‌ها برای اعمال نظر بر این لیست قبل از اعلام رسمی آن هستیم! از سوی دیگر شاهد تلاش دولت جدید برای دور زدن مجلس! 

شاهد آنکه  شهرام دبیری، معاونت پارلمانی پزشکیان نوشته بود:«رئیس‌جمهور محترم به صراحت اعلام کرده‌اند که اعضای هیئت وزیران را با نظر رهبر معظم انقلاب و تأیید ایشان معرفی خواهند کرد.»

این رویکرد یعنی تلاش برای گرفتن تاییدیه وزرا قبل از رای اعتماد مجلس با انتقادات بسیاری همراه شد. مثلا منصور حقیقت‌پور فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با نامه نیوز این رویه را مصداق زیر سوال بردن استقلال مجلس دانسته است. 

از طرف دیگر شاهدیم که مجلسی‌ها نیز بیکار ننشسته‌اند و می‌خواهند که قبل از اعلام لیست وزرا از سوی پزشکیان اعمال نظرهای خود را کرده باشند! مصداق این مدعا نیز توصیه محمدرضا باهنر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به قالیباف است. او در مصاحبه‌ای گفته : «آقای پزشکیان ۱۹ تا وزیر را به مجلس معرفی خواهد کرد؛ من با خود آقای قالیباف بارها و بارها نشستم، مذاکره کردم و گفتم اگر قرار است با رئیس‌جمهور چک و چانه‌ای بزنید قبل از اینکه کابینه به مجلس معرفی بشود چک و چونه‌ها را بزنید و اگر اختلافی وجود دارد اختلاف‌ها را حل بکنید.»

 

نظر شما