شناسهٔ خبر: 68074097 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

«یحیی سنوار» رهبر حماس شد

حماس اعلام کرد که «یحیی السنوار» رئیس دفتر سیاسی این جنبش در غزه، جایگزین شهید «اسماعیل هنیه» شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اعلام کرد که یحیی السنوار رئیس دفتر سیاسی فعلی حماس در غزه جایگزین شهید اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی شهید این جنبش شد.

اسماعیل هنیه بامداد دهم مرداد توسط رژیم صهیونیستی در تهران به شهادت رسید.

السنوار کیست؟

یحیی السنوار در سال ۱۹۶۲ میلادی در اردوگاه خان یونس در جنوب غزه که رژیم صهیونیستی آن‌جا را پایگاه جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) می‌داند، در خانواده‌ای پناهنده از شهر المجدل در نزدیکی شهرک عسقلان به دنیا آمد و مدرک لیسانس خود را در دانشگاه اسلامی غزه گرفت.

این دانشگاه محل آموزش ارزش‌های مقاومت و مبارزه علیه اشغالگری بود تا اینکه بعدها به یکی از جوانان نخبه این جنبش تبدیل شد.

او قصد داشت تشکیلات نظامی تأسیس کند که بعدها به نام «مجاهدان فلسطینی» شناخته شد.

در ژانویه ۱۹۸۸ میلادی دستگیر و به چهار بار حبس ابد محکوم و در داخل زندان با شیخ «احمد یاسین» آشنا شد.

السنوار شخصیتی جدی، مرموز و دارای جذبه رهبری بود و شاید این همان چیزی است که بعدها او را به یکی از تحت تعقیب‌ترین افراد رژیم اشغالگر و حتی نخستین نفر در فهرست افراد تحت تعقیب رژیم صهیونیستی تبدیل کرد.

طبق گزارش‌ها، السنوار به تأسیس گردان‌های شهید «عزالدین القسام» شاخه نظامی حماس کمک کرد و سپس مسئول سرویس امنیت داخلی غزه (مجد) شد و راهبرد مهمی برای نابودی عوامل رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه داشت.

نقش السنوار در تمام وقایع پس از آزادی از زندان پر رنگ بود و نقش او را می‌توان در جنگ‌های سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۲۱ میلادی دریافت که به تقویت موقعیت مقاومت در نوار غزه کمک کرد. او حتی در معرض سوء قصدی نافرجام قرار گرفت.

السنوار در سال ۲۰۱۷ میلادی به عنوان رئیس جنبش حماس در غزه و جانشین اسماعیل هنیه انتخاب شد و از آن زمان به بعد می توان گفت، «مرد شماره یک حماس در نوار غزه» است.

انتهای پیام

نظر شما