شناسهٔ خبر: 68072506 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

مسکو: آماده همکاری برای کاهش تنش در خاورمیانه هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با بیان اینکه شدت گرفتن مناقشه بین اسرائیل و ایران می‌تواند به یک جنگ بزرگ منجر شود، گفت: ما آماده همکاری نزدیک با شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی به منظور کاهش تنش و تثبیت وضعیت ژئوپلیتیکی در خاورمیانه هستیم.

صاحب‌خبر -

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با بیان اینکه شدت گرفتن مناقشه بین اسرائیل و ایران می‌تواند به یک جنگ بزرگ منجر شود، گفت: ما آماده همکاری نزدیک با شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی به منظور کاهش تنش و تثبیت وضعیت ژئوپلیتیکی در خاورمیانه هستیم.

خبرگزاری تاس، ماریا زاخارووا سه‌شنبه در مصاحبه‌ای تلویزیونی افزود:‌ در شرایط کنونی، همه طرف‌های درگیری آمادگی خود را برای تبادل بیشتر حملات تلافی‌جویانه و ادامه رویارویی اعلام کرده‌اند.

وی ادامه داد: چنین اقدامات تحریک آمیزی خاورمیانه را به نقطه خطرناک جدیدی می رساند و منجر به تغییر وضعیت نظامی-سیاسی کنونی به یک جنگ بزرگ می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:‌ ما باری دیگر بر موضع ثابت و اصولی خود مبنی بر نیاز به کنار گذاشتن هرگونه اقدامی که به تشدید بیشتر مناقشه خاورمیانه منجر می‌شود، تأکید می‌کنیم.

زاخارووا افزود: وزارت امور خارجه روسیه ارزیابی‌ها و تماس‌های مربوطه خود را از طریق کانال‌های دوجانبه موجود و در بسترهای مختلف بین‌المللی به همه بازیگران علاقه‌مند اعلام می‌کند.

پیش از این سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه در دیدار سفیر کشورمان در مسکو اعلام کرد: روسیه در تمامی مجامع بین‌المللی، ترور شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس فلسطین را محکوم کرده است و اتفاقات اخیر خاورمیانه را ناشی از حمایت‌های بی‌دریغ آمریکا و غرب از اسرائیل می‌داند.

مدیر سرویس اطلاعات خارجی روسیه نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد: ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس یک جنایت جدی و بی‌تردید گامی مهم در جهت شدت گرفتن درگیری‌ها در خاورمیانه است.

سرگئی ناریشکین در مصاحبه با ریانووستی افزود: رویدادها در منطقه خاورمیانه بر اساس سناریوی بسیار خطرناکی در حال شکل‌گیری هستند.

این خبرگزاری در ادامه به نقل از امیر سعید ایروانی نماینده دائم ایران در سازمان ملل نوشت: تهران با رعایت قوانین بین المللی حق دفاع از خود را برای خود محفوظ می دارد تا در مواقعی که لازم بداند به ترور هنیه پاسخ دهد.

وی در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد افزود: این ترور بدون حمایت اطلاعاتی آمریکا از رژیم صهونیستی اتفاق نمی‌افتاد. بر اساس این گزارش،‌ نمایندگی ایران در سازمان ملل از شورای امنیت خواست تا تحریم هایی را علیه اسرائیل به دلیل اقدامات تجاوزکارانه اعمال کند.

به گزارش ایرنا،‌ اقدام کوردلانه و ناجوانمردانه رژیم صهیونیستی در ترور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) موجی از محکومیت ها را در سطح جهان به همراه داشته است. از آن جمله، کرملین، وزارت امور خارجه روسیه و برخی دیگر از مقامات این کشور، این اقدام تل آویو را به شدت محکوم کردند و آن را زمینه ساز شدت گرفتن تنش در منطقه خاورمیانه دانستند.

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح چهارشنبه ۱۰ مردادماه ۱۴۰۳ در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: آقای دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی در تهران بر اثر هدف قرار گرفتن محل اقامت آنها به شهادت رسیدند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح پنجشنبه ۱۱ مردادماه ۱۴۰۳ با حضور در دانشگاه تهران بر پیکر شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و شهید وسیم ابوشعبان همراه شهید هنیه، اقامه نماز کردند. مراسم اقامه نماز با حضور جمع زیادی از قشرهای مختلف مردم و مسئولان کشوری و لشکری و خانواده شهید اسماعیل هنیه و جمعی از مقاومت اسلامی فلسطین و لبنان برگزار شد.

پیش از این، رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی به مناسبت شهادت رئیس دفتر سیاسی حماس، گفتند: رژیم صهیونیستی جنایتکار و تروریست با این اقدام زمینه‌ مجازات سختی را برای خود فراهم ساخت و خونخواهی او را که در حریم جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید، وظیفه خود می‌دانیم.

دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور نیز دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ در دیدار «سرگئی شویگو» دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه، به جنایات هولناک رژیم صهیونیستی در غزه و اقدامات این رژیم در جهت آتش‌افروزی در منطقه اشاره کرد و گفت: اقدامات جنایتکارانه این رژیم علیه مردم مظلوم و بی‌دفاع غزه و همچنین اقدام به ترور شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در کشور ما مصداق بارز نقض تمامی قوانین و مقررات بین‌المللی است.

رئیس جمهور با انتقاد شدید از حمایت آمریکا و برخی کشورهای غربی به عنوان مدعیان حقوق بشر از جنایات رژیم صهیونیستی، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان به دنبال توسعه دامنه جنگ و بحران در منطقه نیست اما قطعاً این رژیم پاسخ جنایات و گستاخی خود را دریافت خواهد کرد./ایرنا

برچسب‌ها:

نظر شما