شناسهٔ خبر: 68066436 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

گزارش جمله از چرایی افت بازار رمزارزها

سقوط آزاد بازار بیت کوین

بازار ارزهای دیجیتال در دو روز گذشته حدود 15 درصد ریزش داشته و ارزش بازارش به 1.84 هزار میلیارد دلار رسیده است.

صاحب‌خبر -

بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار از بازار ارزهای دیجیتال در چند ساعت گذشته از بین رفته است. فروش گسترده ارزهای دیجیتال در ساعات معاملاتی آسیایی شدت یافت و این موضوع در پی سقوط ۷درصدی شاخص نیکی ژاپن در ساعات اولیه معاملاتی دوشنبه، بوده است با ثبت این ریزش، این شاخص از سقف جولای بیش از ۲۰ درصد کاهش یابد.
بر اساس داده‌های کوین‌گلس، که اکو ایران منتشر کرده است، بیش از ۸۰۰ میلیون دلار از بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته تسویه شده که اکثر این تسویه‌ها در ۸ ساعت گذشته اتفاق افتاده است. از این مقدار، ۷۰۰ میلیون دلار به تسویه‌های طولانی مدت و ۱۰۶ میلیون دلار به تسویه‌های کوتاه مدت اختصاص دارد.
از شب یکشنبه بیت‌کوین بیش از ۱۶ درصد سقوط کرده و به زیر ۵۱هزار دلار رسیده است. از طرف دیگر، اصلاحات در فضای آلتکوین‌ها حتی عمیق‌تر است، به طوری که قیمت اتریوم ۲۳ درصد کاهش یافته و بقیه آلتکوین‌های برتر نیز بین ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش داشته‌اند.
با گرایش سرمایه‌گذاران به سمت اجتناب از ریسک در بازار جهانی، بیت‌کوین بدترین فروش خود را از زمان سقوط FTX در سال ۲۰۲۲ تجربه کرده است. جمعه گذشته، ۲ آگوست، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF) بیت‌کوین بیشترین خروجی خود را در سه ماه گذشته ثبت کردند. اکنون با کاهش قیمت بیت‌کوین به زیر میانگین متحرک ۲۰۰ روزه خود، خرس‌ها دست بالا را دارند.
انتظارات رکود اقتصادی در آمریکا به طور قابل توجهی افزایش یافته است و احتمال فرود سخت به شدت افزایش یافته است. در میان این سناریوی بازار، اقتصاددان مشهور پیتر شیف می‌نویسد:
بانک‌های مرکزی سال‌ها با آتش بازی کردند. اکنون جهان در حال سوختن است. آنها نرخ بهره را به طور مصنوعی پایین نگه داشتند و یک حباب بدهی جهانی را باد کردند. اما با ظهور تورم، افزایش نرخ‌ها آن حباب را ترکاند. اکنون زمان پرداخت بهای آن است. بازی تمام شده است.”
در میان افت کنونی در بازار تکنولوژی و شرایط نامطمئن اقتصاد کلان جهانی، شاخص‌های آینده سهام آمریکا نیز در جریان اصلاحات روز دوشنبه به طور قابل توجهی کاهش یافتند. همچنین، تنش‌های ژئوپلیتیکی بین ایران و اسرائیل به بازار ضعیف کنونی دامن می‌زند. بازار ارزهای دیجیتال قطعاً تحت تأثیر این شرط‌های اجتناب از ریسک قرار خواهد گرفت.
آخرین باری که بیت کوین زیر ۵۳٬۰۰۰ دلار معامله می‌شد به ۲۶ فوریه (۷ اسفند ۱۴۰۲) سال جاری برمی‌گردد و پس از آن فعالیت ETFهای اسپات هیچ‌وقت دیگر اجازه نداد قیمت به این سطوح بازگردد.
به گزارش میهن بلاگچین همزمان با بیت کوین، قیمت اتریوم نیز ۱۸٪ کاهش یافت و از ۲۶۹۵ به ۲۱۱۸ دلار رسید. البته در حال حاضر اتریوم نیز کمی افزایش یافته و به ۲۳۵۶ دلار رسیده است.
به دنبال ریزش شدید بیت کوین، حالا بیش از ۷۴۰ میلیون دلار از پوزیشن‌های لوریج‌دار بازار کریپتو در ۲۴ ساعت گذشته لیکویید شده که بیش از ۶۴۴ میلیون دلار آنها به پوزیشن‌های لانگ مربوط بوده است.
در کنار تمام عوامل خارج از بازار کریپتو، عامل دیگر در خود صنعت زمینه سقوط آزاد بیت کوین و دیگر ارزها را فراهم کرده است. شرکت جامپ کریپتو (Jump Crypto)، بازوی کرپتویی شرکت جامپ تریدینگ (Jump Trading) در روزهای اخیر چند صد میلیون دلار دارایی دیجیتال به صرافی‌ها منتقل کرده و نگرانی زیادی از فروش احتمالی ایجاد کرده است.

برچسب‌ها:

نظر شما