شناسهٔ خبر: 68066189 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

سهند آذرین: تلفیقی از تجربه و دانش در تولید قطعات خودرو

صاحب‌خبر - به طور حتم تولید کننده قطعات خودروهای سواری نقش بسیار مهم در صنعت خودروسازی کشور دارد.

این تولیدکننده‌ها تضمینی بر کیفیت کالا و بالارفتن عملکرد اتومبیل‌های سواری خواهند بود که به بالا رفتن طول عمرشان منجر می‌شود.

این تولیدکننده‌ها معمولا نقش مهمی در طراحی، تولید و تحویل این قطعات متنوع در ساخت و نگه‌داری انواع خودروهای سواری دارند.

در واقع می‌توان گفت این شرکت‌ها واسطه‌ای بین سازندگان خودرو و تامین‌کنندگان این قطعات در کشور هستند.

برای بررسی بهتر این شرکت و آشنایی با نحوه کار این مقاله مرجع خوبی برای شما خواهد بود.
 

بررسی انواع قطعات اتومبیل که توسط تولید کننده قطعات خودروهای سواری تولید می‌شود


شاید یکی از بهترین روش‌ها برای بررسی فرآیند تولید انواع قطعات خودرو آشنایی با آن‌ها باشد.

دسته‌بندی این قطعات به شما کمک خواهد کرد تا هر بخش این صنعت را بهتر درک کرده و برای سرمایه‌گذاری، اشتغال، خرید یا هر نیاز دیگر بتوانید اطلاعات دقیقی از این تولیدات داشته باشید.

تولید قطعات با توجه به نوع مصرف و کاربری که در اتومبیل‌ها دارند به 3 دسته زیر تقسیم می‌شوند:
 
  • قطعات فابریک خودرو

    قطعات یدکی اتومبیل

    قطعات یدکی افترمارکت

     

تعریف کلی از قطعات فابریک خودرو


به‌طورکلی سازندگان صنعت خودروسازی برای تامین قطعات لازم برای ساخت اتومبیل‌ به تولید کننده قطعات خودروهای سواری نیاز دارند. این قطعات به‌صورت اختصاصی و اورجینال برای کارخانه‌های سازنده خودروسازی تولید شده و برای آن‌ها ارسال خواهد شد.

در واقع این قطعات مستقیما برای خطوط تولید یا مونتاژ اتومبیل‌های سواری به شرکت‌های سازنده تحویل داده می‌شوند.

کیفیت ساخت آن‌ها باید بسیار بالا بوده و در سریع‌ترین زمان ممکن به سازندگان ارسال شود.
 

بررسی قطعات یدکی اتوموبیل‌های سواری

 

 
این قطعات به‌عنوان جایگزینی برای قطعات فابریک ماشین‌ها توسط تولیدکنند‌ها تولید و به بازر عرضه می‌شوند.

طراحی و ساخت این محصولات کاملا به نسخه‌های فابریک و اصلی خود در کارخانه‌های خودروسازی انجام می‌شود که در اختیار مکانیکی‌ها برای تعمیر و بالا بردن کیفیت خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای مثال تولید کننده دیسک ترمز این قطعه را تولید کرده و به بازار ارائه می‌دهد تا به‌عنوان جایگزینی برای قطعات اصلی و فابریک کارخانه محسوب شوند.

اگر زمانی یکی از قسمت‌های مهم در خودروی شما دچار آسیب یا خرابی شد می‌توانید آن‌ها را با این نوع از قطعات جایگزین کنید که البته تغییر در روند عملکرد خودروی شما هم نخواهد داشت.
 

قطعات یدکی افترمارکت چه نوع قطعاتی هستند؟


باید توجه داشته باشید که برای تولید این قطعات، تولید کننده قطعات خودروهای سواری باید دارای مجوز تولید باشد.

این نسخه‌ها معمولا از قیمت بهتر و ارزان‌تری نسبت به قطعات فابریک برخوردار است که توسط تولید‌کنندگان این قطعات تولید می‌شوند.

این قطعات به‌علت قیمت مناسبی که دارند از محبوبیت بالاتری هم در بین مصرف‌کنندگان برخوردار هستند.
 

فرآیند تولید قطعات خودرو به ‌چه صورت است؟


تولید این قطعات هم مانند هر محصول دیگر دارای مراحلی است که برای بررسی قطعات بسیار مورد نیاز خواهد بود.

فرقی ندارد چه قطعه‌ای درحال تولید باشد و تولید کننده قطعات خودروهای سواری یا تولید کننده منیفولد این قطعات مخصوص را آماده برای تحویل کند، مراحل پیش رو باید برای تهیه این محصولات انجام گیرد که به‌صورت مختصر به بررسی آن‌ها پرداخته‌ایم:
 
  • تهیه مواد اولیه

    قالب‌زنی

    تست کیفی و بررسی قطعات

    عملیات نهایی و تکمیلی

     

بررسی مواد اولیه در ساخت این قطعات


متریال اولیه تنها عنصر مهمی است که در ساخت تمام اتومبیل‌ها و قطعات آن نقش حیاتی دارد و آن را از خیال به واقعیت تبدیل می‌کند.

این متریال‌ها به‌طور کلی می‌توانند انواع فلزها، پلاستیک و چوب باشد.

موادی که تمام خودروسازان در ساخت و استفاده قطعات به آن علاقه دارند متریال‌هایی بسیار مقاوم و سبک هستند تا کارایی یا عملکرد خودروها را بالاتر ببرند.

باید به این نکته هم توجه داشته باشید که استانداردهای سخت‌گیرانه زیست‌محیطی هم تولید کننده قطعات خودروهای سواری را به‌سمت استفاده از مواد اولیه سبز و سازگار با محیط‌زیست هدایت می‌کند.

اما برای تهیه انواع قطعات خودروهای سواری که دسته‌بندی شد از فلزهایی مانند آلومینیوم، فولاد، منیزیم، آهن و تیتانیوم استفاده می‌شود.

برای مثال، فلزاتی که برای ساخت دیسک ترمز مورد استفاده قرار می‌گیرد بسته به نوع آن می‌توانند آلومینیوم، چدن، آهن و فولاد باشد.
 

قالب‌زنی به چه صورتی انجام می‌گیرد؟


قالب‌زنی به مرحله طراحی قطعات مورد نیاز خودروهای سواری اختصاص دارد و در این قسمت باید به هر نقطه و فرم در هر قطعه توجه خاصی شود.

شکلی که هر قطعه باید داشته باشد توسط دستگاه‌های قالب‌زنی، انواع دستگاه‌های حرارتی، سوراخ‌کن و نمونه‌های مشابه آن انجام می‌گیرد.

نظارت در روند تولید این دستگاه‌ها نیاز به تخصص و مهارت بالایی دارد که هر مجموعه از افراد ماهر در این زمینه بهره می‌گیرد.
 

تست کیفی و بررسی قطعات


در این مرحله درصورتی‌که ازنظر تست کیفی و ارزیابی نهایی هم محصولات مساعدی تشخیص داده شوند قطعات لازم برای خودروهای سواری آماده بهره‌برداری خواهند بود.

در واقع در این مرحله یک‌سری آزمون‌های کیفی روی قطعات صورت می‌گیرد تا نحوه عملکردشان بررسی شود تا از کیفیت مطلوب برخوردار باشند.

یکی از موارد مهم در بررسی عملکرد این قطعات این است که باید به‌صورت جدا از هم ارزیابی شوند تا پس‌از تایید شدن توسط دستگاه‌های دیگر به‌هم متصل شود.
 

در عملیات نهایی و تکمیلی چه می‌گذرد؟



 
قطعاتی که توسط بررسی و تست نهایی به این مرحله می‌رسد ازلحاظ کیفی و عملکرد مورد تایید قرار گرفته است اما برخی موارد دیگر مانند جلادهی و تمیز شدن قطعات قبل‌از ارائه هم باید روی این محصولات انجام گیرد.

دقیقا بعداز اتمام این مراحل قطعات مجدد برای بررسی کیفی نهایی بررسی می‌شوند تا از عملکرد صحیح این محصولات اطمینان حاصل کنند.

حالا باید سراغ بسته‌بندی و ارسال این قطعات به کارخانه‌های خودروسازی و بازار رفت.
 

جمع‌بندی


تولید کننده قطعات خودروهای سواری یکی از قطب‌های مهم در تولید و صنعت خودروسازی هر کشور به‌حساب می‌آید که فرآیند تولید کالاهای خود را در اختیار تمام افراد قرار داده‌ تا به بالا بردن عملکرد کیفی محصولات خود کمک کند.

این قطعات هم به بازار و هم به کارخانه‌های خودروسازی ارائه می‌شود که می‌توانید مطابق با نیاز خود از آن‌ها استفاده کنید.

سهند آذرین به‌عنوان برترین تولید‌کننده قطعات خودرو در کشور شناخته می‌شود که توانسته انواع قطعات مورد نیاز در خودروهای سواری را برای این صنعت تامین کند.

برچسب‌ها:

نظر شما