شناسهٔ خبر: 68066035 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

دستگیری ها در پرونده ترور اسماعیل هنیه صحت دارد؟

سخنگوی قوه قضاییه درباره اقدامات و پیگیری‌های قضایی در رابطه با ترور اسماعیل هنیه گفت: گمانه‌زنی‌های جراید و فضای مجازی در خصوص دستگیری‌ها در این پرونده صحت ندارد و در رابطه با این پرونده تاکنون دستگیری صورت نگرفته است.

صاحب‌خبر -

 اصغر جهانگیر در نشست خبری امروز ضمن تسلیت شهادت اسماعیل هنیه گفت: از آنجایی که دولت جعلی اسراییل وجود و بقای خود را قبل از تاسیس، مرهون ترورهای سازمان یافته و شرارت‌های بزرگ علیه انسان‌های مظلوم دنبال کرده است؛ لذا بقای رژیم جعلی را در ادامه جنایاتی همچون ترورهای ناجوانمردانه می داند؛ در حالی که امروز اسراییل و رژیم صهیونیستی بیش از هر زمان دیگر علاوه بر محکوم شدن در افکار جهانیان مرگ رژیم پوسیده خود را به عینه میبیند.

وی افزود: ترور شهید هنیه در تهران با واکنش دلیرانه نظام جمهوری اسلامی مواجه خواهد شد و نظام از همه ظرفیت‌های داخلی و بین المللی استفاده خواهد کرد. نقش دولت آمریکا در حمایت این رژیم شیطانی نقش غیرقابل انکاری است و این مساله قابلیت تعقیب این دولت را از نظر حقوقی و کیفری در مراجع بین المللی فراهم می‌کند.

وی گفت: امروز امریکایی‌ها که مدعی صلح هستند خودشان به عنوان سردمداران جنایت در دنیا شناخته می شوند. امروز ۱۶ مرداد فاجعه بمباران اتمی شهر هیروشیمای ژاپن توسط دولت وقت آمریکا صورت گرفت و نشان داد یک جنایت تاریخی توسط دولت وقت آمریکا که مدعی حقوق بشر بود علیه جهانیان به ثبت رسید.

جهانگیر در پاسخ به سوالی درباره اینکه رویکرد قوه قضاییه نسبت به افرادی که در سال ۱۴۰۱ به فتنه دامن‌ می زدند و الان پشیمان شدند و می خواهند برگردند چیست؟ گفت: رویکرد قوه قضاییه در مقابل فتنه انگیزی و اغتشاش از قبل مشخص بوده و برابر قانون عمل می‌کنیم.

وی افزود: در برابر آشوب های ۱۴۰۱ دستگاه قضایی بارها گفت که فریب خوردگان راهشان را جدا کنند و با همین هدف شاهد بودیم‌ که با پیشنهاد ریاست قوه قضاییه به رهبری عفو بسیار گسترده ای در سال ۱۴۰۱ نسبت به متهمان و مجرمان صورت گرفت که پرونده تعداد کثیری مختومه شد و عفو اسلامی شامل آنها شد.

جهانگیر گفت: امروز کسانی که درخواست بازگشت به کشور دارند باید درخواستشان بررسی شود و دید در کدام دسته هستند. اگر کسانی باشند که در اقدام علیه امنیت و قتل و غارت دخالت نداشتند و نادم باشند پرونده هایشان با ارفاقات مورد لحاظ قرار می‌گیرد و از پیش نمی شود قضاوت کرد.

وی گفت: کسانی که متقاضی بازگشت هستند باید به صورت موردی پرونده هایشان بررسی شود.

جهانگیر در پاسخ به سوالی درباره اقدامات و پیگیری‌های قضایی در ترور شهید اسماعیل هنیه گفت: پرونده با دستور رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح در دستور کار قرار گرفت و بازپرس دادسرای نظامی و دادستان نظامی تهران در محل حادثه حضور پیدا کردند؛ تحقیقات لازم شروع شده و مستندات در حال جمع‌آوری است و به محض تکمیل، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی گفت: گمانه‌زنی‌ها جراید و فضای مجازی در خصوص دستگیری‌ها در این پرونده صحت ندارد. در رابطه با این پرونده تاکنون دستگیری صورت نگرفته است.

جهانگیر بیان کرد: مردم به شایعات و گمانه زنی‌هایی که عمدتاً ریشه خارجی دارد و تلاش می‌کنند که با انحراف افکار عمومی مسیر حق و حق شناسی را به بیراهه بکشانند توجه نکنند و مطالب صحیح را از طریق دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط رسمی که به موقع اطلاع رسانی می‌کنند دریافت کنند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: این پرونده با دستور ویژه رئیس قوه قضاییه در دستور کار مجموعه قضایی قرار گرفته و با قاطعیت و جدیت تمام ابعاد پرونده رسیدگی و اطلاع رسانی خواهد شد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره حکم شروین حاجی پور و درخواست‌های اقشار و افراد مختلف از رئیس قوه قضاییه در رابطه با این حکم گفت: در خصوص آرایی که در دستگاه قضایی صادر می‌شود هر حکم برای قطعی شدن و اجراشدن مراحلی را طی می کند و فرایند مشخصی دارد و پرونده شخص مورد نظر نیز این فرایند را طی کرده است.

وی ادامه داد: قانونگذار پیش‌بینی لازم برای تجدیدنظر درباره احکام قطعی داشته است و دو روش به صورت خاص وجود دارد؛ اعاده دادرسی و نظر رئیس قوه قضاییه.

جهانگیر اضافه کرد: آنچه گزارش شده است، نشان دهنده این است که فرد مورد اشاره برابر بررسی از دیوان عالی کشور تاکنون هیچ درخواستی از سوی وی یا وکلای او برای اعاده دادرسی ثبت و ضبط نشده است و اگر نادم باشد و بخواهد از طریق اعاده دادرسی یا اختیارات رئیس قوه قضاییه اقدام کند، فضا وجود دارد اگر درخواستی صورت نگیرد، حکم اجرا خواهد شد.

وی با تاکید بر تمکین قانون گفت: طی کردن روال خارج از قانون می‌تواند بدعت باشد بنابراین حفظ حریم قانون ولو اگر قانون خوب نباشد؛ ضرورت است و هر امری باید در چارچوب قانون انجام شود و با احترام به قانون باید امنیت جامعه حفظ شود.

جهانگیر در ابتدای این نشست ضمن تبریک روز خبرنگار، اظهار کرد: موضوع خبرنگاری و رسانه امروزه به عنوان یکی از موضوعات دنیای جدید شناخته می‌شود چرا که خبرنگاران به عنوان چشمان تیزبین جامعه موضوعات مرتبط با حاکمیت و مردم را دنبال می‌کنند تا اطلاع رسانی و روشنگری به موقع را در مقابل سواستفاده‌های احتمالی از قدرت فراهم کنند.

وی با بیان اینکه خبرنگاران تنظیم کننده روابط مردم و دولت‌ها هستند، گفت: اصحاب رسانه با پیگیری حساسیت و خواست‌های برحق مردمی و اطلاع رسانی به موقع این خواست‌ها به مسئولان، نقش سیاست گذاری در طراحی و برنامه ریزی دولت به نفع مردم ایفا می‌کنند که نباید از این نقش آن‌ها غافل شویم.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه خبرنگاران در نقش واسط بین مردم و دولت قرار گرفته‌اند، بیان کرد: خبرنگاران با انتشار مستمر اخبار و اطلاعات می‌توانند جریان‌سازی کرده و علایق فردی را به جمعی تبدیل کنند و این مسئله می‌تواند زمینه‌های وفاق عمومی را در جامعه ایجاد کند که امر مهمی است.

جهانگیر با بیان اینکه ما به عنوان دستگاه قضایی رسالت داریم از آزادی بیان خبرنگاران و اصحاب رسانه در بیان واقعیت حراست کنیم، گفت: همه بخش‌ها باید کمک کنند تا رسانه‌ها و خبرنگاران بتوانند به وظیفه قانونی خود عمل کنند، اما وظیفه قوه قضاییه در این زمینه برای حراست و حفاظت و صیانت از حریم خبرنگاران بحث ویژه و مستقلی است.

وی با اشاره به ترویج انواع شایعات و ارائه مطالب بدون سند در جامعه، بیان کرد: می‌طلبد با خود کنترلی اطلاعات و بررسی داده‌ها اجازه ندهیم که خبررسانی سالم تبدیل به خبررسانی سوگیرانه و مغرضانه شود و اصل حرمت خبر و اطلاع‌رسانی که حق مردم است زیر سوال برود.

جهانگیر ضمن گرامی‌داشت یاد شهدای عرصه رسانه، اظهار کرد: در طول ۸ سال دفاع مقدس خبرنگاران شهیدان عزیزی را تقدیم جامعه کردند. بر اساس آمار در طول ۸ سال دفاع مقدس ۲۴۴ خبرنگار شهید شدند تا بتوانند در صحنه‌های جنگ حضور داشته باشند و مظلومیت این ملت قهرمان را در مقابل تجاوز استکبار به نمایش بگذارند.

وی با بیان اینکه در ۱۰ ماه گذشته در اثر تجاوزها و جنایات رژیم غاصب صهیونیستی بیش از ۱۶۰ خبرنگار در غزه به شهادت رسیدند، بیان کرد: خبرنگاران امروز در جبهه اصلی تولید و انتشار واقعیات برای رساندن حقیقت به گوش جهانیان هستند که باید این‌گونه فعالیت‌ها را پاس بداریم و به روح تمام شهدای بزرگوار عرصه خبر و خبرنگاری ادای احترام می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضاییه نزدیک به هزار دوره آموزشی آگاه‌سازی برای بیش از ۸۰ هزار نفر از کارکنان و مرتبطین دستگاه قضایی برگزار کرده است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در مورد پیشرفت سامانه انتشار آرای قضایی و زمان‌بندی دسترسی شهروندان به آن گفت: موضوع حریم خصوصی و پاسداشت و حراست از آن موضوع مهمی است که طبق قانون باید رعایت شود.

وی گفت: انتشار آرا و تصمیمات قضایی با حفظ محرمانگی و سایر شرایطی که قانون پیش‌بینی کرده است به موجب سند تحول قضایی در دستور کار قرار گرفته که در این زمینه نیز نام و مشخصات طرفین پرونده گمنام سازی و موضوعاتی که می‌تواند باعث افشای آرای قضایی شود نیز باید بازنگری و پالایش شود تا در نهایت امکان انتشار پیدا کند.

جهانگیر گفت: در این زمینه دستگاه قضایی برابر برنامه زمان‌بندی شده که به عنوان برنامه میان مدت است، آن را دنبال و به وظیفه خود عمل کرده و این آمادگی را پیدا کرده است.

سخنگوی قوه قضاییه در این زمینه ضمن تاکید بر اینکه دو نکته باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: ابتدا ملاحظات قانونی است که نباید مواردی که منتشر می‌شود مخل نظم و امنیت عمومی شود، بحث بعدی اینکه در انتشار آرای قضایی به صورت برخط، دادگاه‌های برخط را نیز تشکیل داده‌ایم، اما ملاحظه دادگاه برخط علنی بودن دادگاه است. یعنی در جایی که این امکان فراهم شده دادگاه به صورت علنی تشکیل شود دسترسی برخط مردم به راحتی فراهم شود.

جهانگیر گفت: دادگاه‌های غیرعلنی به دلیل اینکه اصل انتشار آن با ممنوعیت و محدودیت قانونی مواجه است انتشار برخط آن نیز برای مردم ممکن نیست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برای همکاران قضایی و پژوهشگران این دسترسی را فراهم کردیم، گفت: برای دسترسی برخط مردم به سامانه‌ها در حال تلاش هستیم و پالایش صورت گرفته و به مرور انتشار برخط با لحاظ محرمانگی برای مردم فراهم خواهد شد.

 

نظر شما