شناسهٔ خبر: 68061339 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

به نقل از دیگران؛

دومینوی سقوط بورس‌های جهان

موجی از وحشت بازارهای مالی را فرا گرفت زیرا ارزش سهام در ایالات متحده و در سراسر جهان به شدت سقوط کرد. دلیل؟ سرمایه‌گذاران نشانه‌هایی از کند‌شدن اقتصاد آمریکا را مشاهده کرده‌اند و نگران شده‌اند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - افت شدید در بازار سهام که از هفته پیش شروع شده بود روز دوشنبه و پس از آن که گزارش وضعیت اشتغال ایالات متحده در روز جمعه منتشر شد، تشدید شد.

این گزارش نشان می‌داد فرایند پیدا کردن کار به طور قابل توجهی کندتر شده و نرخ بیکاری به بالاترین سطح خود در نزدیک به سه سال گذشته رسیده است.

این گزارش نگرانی‌ها از بابت وضعیت آینده بزرگترین اقتصاد جهان را تشدید کرد؛ ممکن است بزرگترین اقتصاد جهان دوباره وارد رکود شود. تحلیل‌گران نگرانند زمان برای اقدامات فدرال رزرو – بانک مرکزی ایالات متحده- برای کاهش نرخ بهره و مقابله برای رکود دیر شده باشد.

این سقوط را دست کم دو عامل دیگر هم تشدید کرده است؛ نگرانی از اینکه سهام شرکت‌های فناوری خیلی سریع رشد کرده است، و دیگر اینکه تقویت ناگهانی ین به آینده شرکت‌های ژاپنی و برخی از معامله‌گران جهانی تیره کرده است.  

شاخص آمریکایی S&P ۵۰۰ در معاملات اولیه حدود ۳.۷ درصد سقوط کرده. شاخص ترکیبی Nasdaq هم ۴.۷ درصد کاهش یافته است. شاخص ژاپنی Nikkei ۲۲۵،  ۱۲.۴درصد افت کرد که بزرگترین افت یک روزه این شاخص از زمان سقوط دوشنبه سیاه در اکتبر ۱۹۸۷ بود.

شاخص اروپایی Pan-European Stoxx حدود ۳ درصد سقوط کرد و همه بازار‌های اصلی در این قاره شاهد کاهش ارزش سهام بودند.  

براساس گزارش ضعیف مشاغل ایالات متحده، گلدمن ساکس در یادداشتی اعلام کرده که حالا انتظار دارد فدرال رزرو در سه جلسه بعدی خود - در سپتامبر، نوامبر و دسامبر - نرخ بهره را کاهش دهد. این بانک سرمایه‌گذاری خواهان کاهش نرخ شدید بهره است. مقامات فدرال رزرو در نشست هفته گذشته خود، نرخ بهره را در بالاترین سطح دو دهه اخیر خود قرار دادند.

احتمال رکود اقتصادی آمریکا جدی است. تحلیلگران گلدمن پیش‌بینی خود از احتمال رکود اقتصادی ایالات متحده در ۱۲ ماه آینده را از ۱۵ درصد به ۲۵ درصد افزایش دادند.

قیمت بیت‌کوین و سایر ارز‌های دیجیتال اصلی طی دو روز گذشته کاهش یافت؛ نشانه‌ای از تاثیر نوسانات بازار‌های سهام جهانی. روند روبه‌رشد و هیجانی در صنعت کریپتو به پایان خود رسیده است.

قیمت بیت کوین از روز یکشنبه حدود ۱۲ درصد کاهش یافته و به حدود ۵۳۰۰۰ دلار کاهش یافته است. قیمت اتر، دومین ارز دیجیتال باارزش، در مدت مشابه حدود ۲۰ درصد کاهش داشت.

 

برچسب‌ها:

نظر شما