شناسهٔ خبر: 68059445 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 16 مرداد

دولت قیمت حقیقی اجناس را تعیین می‌کند

اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.

صاحب‌خبر -

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

16 مرداد 1354؛ آغاز انقلاب شاه و ملت علیه فئودالیسم صنعتی و گرانفروشی

شاه: دولت قیمت حقیقی اجناس را تعیین می‌کند

شاهنشاه در آیین سلام به مناسبت بعثت رسول اکرم فرمودند: در این روز مقدس مذهبی اصول سیزدهم و چهاردهم انقلاب ایران را که اصولی دائمی خواهد بود،‌ اعلام می‌کنم.

اصل سیزدهم در مورد عرضه سهام کارخانجات تولیدی به مردم است و  اصل چهاردهم موضوع تعیین قیمت حقوقی اجناس به وسیله دولت و مبارزه با گرانفروشی که درواقع استثمار فرد به وسیله فرد است.

شاهنشاه آریامهر که در پاسخ تبریک آقای هویدا سخن می‌گفتند، فرمودند: به دفتر مخصوص شاهنشاهی دستور داده‌ام که دو فرمان برای اضافه کردن این دو اصل به انقلاب ایران صادر شود.

شاهنشاه آریامهر در پاسخ آقای دکتر امینی، نخست‌وزیر اسبق فرمودند: امیدوارم که شاهد روزهای بهتری باشیم. فعلا مشغول باز هم کار بزرگی شده‌ایم و آن تعیین قیمت حقیقی اجناس است.

همه جای دنیا، قیمت جنس، معین و مشخص است. البته با بالا رفتن و پایین آمدن ارزش پول، قیمت اجناس هم تغییر می‌کند ولی جنسی که بیرون می‌آید و به دست مصرف کننده می‌رسد، نمی تواند قیمتش 10 برابر شود.

همیشه نظر من این بوده که حداکثر مصرف کننده یک یا دو واسطه داشته باشد. امروز دستور دادم یکی از اصول انقلاب ایران همین مبارزه با گرانفروشی و تعیین قیمت حقیقی اجناس باشد و آن قیمت واقعی که باید به دست مصرف‌کننده برسد.

16 مرداد 1374؛ افزایش 7 درصدی درآمد سرانه در برنامه اول توسعه

حجت الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهوری بنیان مستحکم و رشد زیربنایی مستحکم و رشد زیربنایی اقتصاد کشور را که درنتیجه برنامه ریزی های اصولی دولت در دوران بازسازی، به دست آمده است یکی از موفقیت های بزرگ و افتخارآمیز برای ایران اسلامی دانست و گفت: با توجه به رشد هفت درصدی تولید ناخالص ملی در طول برنامه اول توسعه و افزایش بیش از هفت درصد درآمد سرانه کشور و رشد صادرات کشور به میزان 53 درصد آثار حرکت سازندگی و پیشرفت کاملا مشهود و ملموس است و پایداری و ثبات اقتصادی را ثابت می‌کند.

16 مرداد 1384؛ برای حل مشکل واحدهای تولیدی وام پرداخت می‌شود

وزیران عضو کمیسیون منتخب مامور رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی، به استناد اصل 138 قانون اساسی در مورد برخی از واحدهای تولیدی تصمیماتی اتخاذ کردند.

براساس این تصمیم، از محل تبصره دو قانون بودجه سال 1384 کل کشور با تضمین دولت و آیین‌نامه اجرایی مربوط به شرکت «مینوی خرمدره» پرداخت می شود.

پرداخت 10 میلیارد ریال وام به شرکت «صنایع یخچال‌سازی لرستان»، سه میلیارد ریال وام به شرکت «چینندگان» و 500 میلیون ریال وام دیگر به شرکت «نخ استرج توس» تسهیلات دیگری است که وزیران عضو کمیسیون منتخب مامور رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی تصویب کردند.

شرکت های «شوکو زرین» و «خاک رنگبر» هر کدام یک میلیارد ریال «شیشه لرستان» و «بافت آزادی» هر کدام پنج میلیارد ریال و شرکت ماشین سازی «عابدی» سه میلیارد ریال از محل منبع مذکور وام دریافت می‌کنند.

اوراق مشارکت  ایران خودرو منتشر می‌شود

شرکت ایران خودرو به منظور توسعه و تکمیل ایران خودروی خراسان اوراق مشارکت منتشر می‌کند.

اوراق مشارکت ایران خودرو به منظور توسعه و تکمیل کارخانه ایران خودرو و خراسان جهت  تولید خودروی پارس به مبلغ یک هزار میلیارد ریال انتشار می‌یابد.

این اوراق با نام و مدت مشارکت 4 سال خواهد بود. مبلغ اسمی هر ورقه مشارکت نیز یک میلیون ریال است.

نظر شما