شناسهٔ خبر: 68058060 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

نقش تعیین‌کننده فلسطین در انتخابات آمریکا!/ گزارش الجزیره

صاحب‌خبر -

شفقنا آینده- خبرگزاری الجزیره در گزارشی درباره تاثیر فاکتور فلسطین در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دست به طرح این پرسش زده- که آیا فاکتور فلسطین در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نقش تعیین‌کننده خواهد داشت؟ در این مطلب با اشاره به این‌که اقدامات دو حزب اصلی آمریکا در قبال مناقشه فلسطین به احتمال زیاد در تصمیم رای‌دهندگان- در این زمینه که به کدام یک از دو حزب جمهوری‌خواهد یا دموکرات رای دهند- نقش و تاثیر مستقیم خواهد داشت؛ موقعیت حال حاضر کامالا هریس نامزد دوفاکتوی دموکرات‌ها مثال زده شده که ممکن است برای پیروزی روی حمایت جوامع مترقی و طرفدار فلسطین حساب باز کرده باشد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از خبرگزاری الجزیره؛ چند هفته اخیر برای سیاست ایالات متحده یک دوره دراماتیک با یک رشته حوادث مختلف پشت‌سرهم بوده که با سرعتی گیج‌کننده روی داده‌اند. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق و نامزد حال حاضر جمهوری‌خواه از یک سوء‌قصد جان سالم به در برد و در ادامه فعالیت‌های انتخاباتی‌اش با جسارت و انرژی بیشتری ظاهر شد. پرزیدنت جو بایدن از رقابت‌های ریاست‌جمهوری کناره‌گیری کرد و بلافاصله حمایت خود را از معاونش کامالا هریس اعلام کرد- که او هم فراتر از انتظارات عمل کرد و تنها ظرف یک هفته توانست حمایت شماری کافی از نمایندگان را برای کسب نامزدی نهایی حزب در کنوانسیون ملی دموکرات‌ها- که 19 تا 22 اوت برگزار خواهد شد- به دست آورد.

هریس در این مدتی که از ورودش به عرصه رقابت گذشته؛ کمپین دموکرات‌ها را دوباره تقویت کرده است. در واقع او بیش از 200 میلیون دلار کمک مالی جمع‌آوری کرده، 100000 رای‌دهنده جدید برای ثبت‌نام جذب کرده و 170000 داوطلب جدید را ظرف تنها هفت روز برای حمایت از دموکرات‌ها ترغیب کرده است.

هریس هم‌چنین در این مدت در نظرسنجی‌ها هم بهتر عمل کرده است. در حقیقت درصد محبوبیت او نزد مردم آمریکا تنها در یک هفته 8 درصد افزایش یافته و به 43 درصد رسیده- که به این معناست که در میان رای‌دهندگان احتمالی، او تنها یک درصد با ترامپ فاصله دارد.

برخی از موفقیت‌های اولیه هریس ممکن است به دلیل آرامش قابل توجهی باشد که بسیاری از دموکرات‌ها بعد از تصمیم بایدن برای کناره‌گیری از ادامه رقابت ریاست‌جمهوری احساس کردند. در این زمینه باید به آمار 87 درصدی دموکرات‌هایی اشاره کرد که برای حضور در انتخابات ثبت‌نام کرده بودند و بعد از خروج بایدن نیز از این اتفاق حمایت کردند.

با این حال بعید است که این حرکت مبتنی بر انگیزه اولیه تا انتخابات اوایل نوامبر ادامه داشته باشد. به‌خصوص که هریس با این که تغییرات قابل توجهی را در کمپین دموکرات‌ها به وجود آورده که مدت‌ها بود نیازشان احساس می‌شد، ولی در عین حال او جلوه‌ای از تداوم دولت بایدن نیز به شمار می‌آید- که این موضوع در برخی از جوانب می‌تواند او را در معرض آسیب‌ها و ضررهای زیادی قرار دهد.

یکی از این مسائل نسل‌کشی اسرائیل در غزه است. هنوز یادمان نرفته که یکی از مسایلی که باعث شد آسیب‌پذیری بایدن مشخص شود، کمپینی بود که اعراب و مسلمانان آمریکا در جریان انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها در اوایل سال جاری برای رای ندادن به جو بایدن یا دادن «رای بی‌تعهد» به او پایه‌ریزی کردند و در ادامه نیز درصد قابل توجهی از دموکرات‌ها «رای بی‌تعهد» دادند تا نشان دهند که صرفا به خاطر دموکرات بودن بایدن است که رای داده‌اند، و گرنه حمایت بی‌قیدوشرط او از نسل‌کشی اسرائیل را رد می‌کنند. این باعث شد بایدن که در سال 2020 ایالت‌هایی مانند میشیگان و ویسکانسین را با اختلاف قابل توجهی برنده شده بود، در انتخابات مقدماتی امسال به دلیل آرای بی‌تعهدی که داده شده بود، این ایالت‌ها را با یک حاشیه امنیت ناچیز و در واقع با اختلاف 154000 و 20600 رای برنده شد- که برای کمپین دموکرات‌ها نگران‌کننده بود.

طبق آخرین نظرسنجی‌ها، کامالا هریس در حال حاضر در شماری از ایالت‌های نوسانی از قبیل جورجیا، آریزونا، نوادا و پنسیلوانیا بین 2 تا 10 درصد با دونالد ترامپ فاصله دارد. این یعنی جوامع عرب و مسلمان آمریکایی با حمایت متحدان مترقی پرشمار خود می‌توانند نقشی تعیین‌کننده در انتخابات بازی کرده و دموکرات‌ها را با فاصله اندکی در این ایالت‌ها برنده کنند. در حقیقت اگر هریس در ایالت‌های پاندولی از قبیل آریزونا، نوادا، کارولینای شمالی یا جورجیا از ترامپ عقب بماند، جوامع عرب و مسلمان می‌توانند کلید پیروزی او باشند و آرای این ایالت‌ها را به سبد رای کامالا هریس اضافه کنند.

البته فراموش نباید کرد که اعضای جنبش‌های «رای بی‌تعهد» و «کنار گذاشتن بایدن» تهدید کرده‌اند که اگر هریس سیاست‌های بایدن در زمینه طرفداری از جنگ را ادامه دهد، او را کنار خواهند گذاشت. بگذریم از این که مخالفت با سیاست‌های دولت بایدن در مورد فلسطین و اسرائیل تنها به این گروه‌های ذینفع منحصر نمی‌شود و تقریبا اکثریتی قابل توجه در آمریکا با این جنگ مخالفند. در حقیقت حمایت آمریکایی‌ها از جنگ اسرائیل در حال حاضر تنها 42 درصد- و البته در میان دموکرات‌ها 23 درصد- است. به عبارت دیگر، اکثریت قریب به اتفاق پایگاه رای‌دهندگان دموکرات کامالا هریس از اقدامات اسرائیل که دولت بایدن از صمیم قلب تایید کرده است، حمایت نمی‌کند.

برای مطالعه متن کامل خبر اینجا مراجعه کنید

 

 

نظر شما