شناسهٔ خبر: 68057278 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

مجادله «ترامپ» و «هریس» بر سر مناظره

‌کمپین انتخاباتی کامالا هریس، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، اعلام کرد او حاضر نیست در مناظره انتخاباتی چهارم سپتامبر با دونالد ترامپ در فاکس‌نیوز حاضر شود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، گفت که در روز چهارم سپتامبر و نه روزهای دیگر در رویدادی دونفره با کامالا هریس، نامزد احتمالی حزب دموکرات، مناظره خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

‌کمپین انتخاباتی کامالا هریس، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، اعلام کرد او حاضر نیست در مناظره انتخاباتی چهارم سپتامبر با دونالد ترامپ در فاکس‌نیوز حاضر شود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، گفت که در روز چهارم سپتامبر و نه روزهای دیگر در رویدادی دونفره با کامالا هریس، نامزد احتمالی حزب دموکرات، مناظره خواهد کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، گفت که آمادگی دارد تا در روز چهارم سپتامبر در فاکس‌نیوز با کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، مناظره کند اما هریس پیشنهاد او را نپذیرفت و روی مناظره ۱۰ سپتامبر در شبکه ای‌بی‌سی تأکید کرد که پیش‌تر با حضور جو بایدن برنامه‌ریزی شده بود.

ترامپ در پستی در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «از آنجا که بایدن از رقابت کنار رفته، توافق آنها برای مناظره ۱۰ سپتامبر در شبکه ای‌بی‌سی دیگر اعتبار ندارد». ترامپ پیشنهاد داد که در چهارم سپتامبر در پنسیلوانیا به میزبانی فاکس‌نیوز با هریس مناظره خواهد کرد. هریس در پستی در شبکه اجتماعی ایکس به پیشنهاد ترامپ واکنش نشان داد و گفت که «طبق توافق، ۱۰ سپتامبر آنجا خواهم بود. امیدوارم او را هم ببینم». پاسخ او اولتیماتوم ترامپ را به دنبال داشت.

او در پست بعدی خود در تروث‌سوشال نوشت: «او را در روز چهارم سپتامبر می‌بینم، اگر نه هرگز با او مناظره نخواهم کرد». رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت که مناظره چهارم سپتامبر اساسا جایگزین مناظره ۱۰ سپتامبر خواهد شد که به دلیل انصراف بایدن از انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ و حمایت از هریس به‌عنوان نامزد حزب دموکرات، دیگر اعتبار ندارد.

پس از اعلام کناره‌گیری بایدن، ترامپ خواستار تغییر زمان مناظره ۱۰ سپتامبر شد و در پستی در تروث‌سوشال نوشت که مناظره باید به‌ جای ای‌بی‌سی در فاکس‌نیوز برگزار شود. ترامپ در آخرین پست خود در سوم آگوست توضیح داد که با ای‌بی‌سی مشکل حقوقی دارد و برگزاری مناظره در این شبکه باعث «تعارض منافع» خواهد شد.

رئیس‌جمهوری سابق آمریکا پیشنهاد داد که برت بر و مارتا مک‌کالوم مجریان مناظره چهارم سپتامبر باشند، قوانین مناظره مشابه قوانین مناظره با جو بایدن است و مناظره این‌‌بار با حضور تماشاگران انجام شود. مناظره ۲۷ ژوئن ترامپ با بایدن در استودیوی سی‌ان‌ان در آتلانتا بدون حضور تماشاگران برگزار شده بود. هریس در ۲۵ جولای گفت که با مناظره ۱۰ سپتامبر موافقت کرده بود و ترامپ را به عقب‌نشینی از توافق قبلی خود متهم کرد.

درباره اینکه آیا مناظره ترامپ و هریس برگزار می‌شود یا خیر، گمانه‌زنی‌های زیادی وجود دارد. رئیس‌جمهور سابق آمریکا بارها به این موضوع اشاره کرده که با او مناظره خواهد کرد اما همیشه جواب سربالا داده است. پیشنهاد سوم آگوست او برای برگزاری مناظره در چهارم سپتامبر اولین‌ بار بود که ترامپ با قطعیت از حضور در مناظره گفت اما اولتیماتوم بعدی او نشان داد که برگزاری مناظره بین این ‌دو نامزد بعید است. ترامپ هفته گذشته در یک گفت‌و‌گوی مطبوعاتی درباره اهمیت مناظره با هریس و امکان شرکت در مناظره ای‌بی‌سی صحبت کرد.

او گفت: «خب من با چیزی موافقت نکردم. قرار بود با جو بایدن مناظره کنم اما می‌خواهم با هریس هم مناظره کنم و تفاوتی ندارد، چون آنها سیاست‌های مشابهی دارند. فکر می‌کنم مناظره ریاست‌جمهوری مهم است، واقعا این‌طور فکر می‌کنم... . فکر می‌کنم وقتی نامزد حزب دموکرات یا جمهوری‌خواه هستید، وظیفه دارید مناظره کنید. بله، به نظرم خیلی مهم است». خبرنگاران در پایگاه مشترک اندروز از هریس پرسیدند که آیا مایل است مناظره را به‌ جای ای‌بی‌سی در فاکس‌نیوز برگزار کنند یا خیر، اما او بدون پاسخ به این سؤال آنجا را ترک کرد.

ترامپ در مصاحبه با لورا اینگرم، خبرنگار فاکس‌نیوز، گفت که «احتمالا» با هریس مناظره خواهد کرد؛ اما برای مناظره‌نکردن با او هم دلایلی دارد. ترامپ گفت «شخصا می‌خواهد مناظره کند؛ اما با توجه به اینکه همه با او و مواضعش آشنایی دارند، همان‌طورکه هریس و مواضعش را می‌شناسند، نیاز مبرمی به مناظره وجود ندارد». او گفت: «پاسخ مثبت است و احتمالا با او مناظره خواهم کرد». جیمی هریسون، رئیس کمیته ملی دموکرات، در دوم آگوست گفت که هریس بیش از اکثریت آرای نمایندگان کنوانسیون را به دست آورده و با پایان رأی‌گیری در پنجم آگوست رسما نامزد حزب خواهد شد و افزود «بسیار خرسند است». هریس در بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «از اینکه نامزد دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هستم، بسیار مفتخرم».

 

نظر شما