شناسهٔ خبر: 68054445 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

مروری بر گذشته و حا یک رویداد

چلوکباب ارزان می‌شود

اقتصادنیوز: 49 سال پیش خبری درباره کاهش قیمت چلوکباب در رستوران‌های تهران سوژه روزنامه‌ها شد که در نوع خود جالب توجه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز، افزایش قیمت مواد اولیه یکی از معضلات این روزهای فعالان حوزه صنعت غذا و رستوران داران است؛ موضوعی که اثرات آن بر قیمت تمام شده محصول هم غیرقابل انکار است و همین امر باعث شده تا بسیاری از مردم عطای صرف غذا در بیرون از خانه را به لقایش ببخشند. گواه این موضوع هم منوی رستوران ها یا فست فودهایی است که در سراسر شهر مشغول فعالیت هستند.

این روزها صرف یک وعده چلوکباب در رستورانی معمولی در مرکز شهر برای هر نفر هزینه ای تقریبی 200 تا 300 هزار تومان دارد که برای یک خانواده چهار نفره با درآمد متوسط حدود یک میلیون تومان خرج بر می دارد که با توجه به هزینه های گزاف زندگی در این روزها، مبلغ کمی محسوب نمی شود. قیمت غذا اما معضل امروز و دیروز کشور نیست و سابقه ای دیرینه دارد که یک نمونه بارز آن را می توان در 49 سال پیش جست و جو کرد که قیمت چلوکباب به صفحه یک روزنامه اطلاعات راه پیدا کرد.

این روزنامه در تاریخ 14 مرداد 1354 در مطلبی با عنوان «نرخ چلوکباب کاهش می‌یابد؛ ورودیه حذف می‌شود» نوشت: «بررسی نهائی برای تعیین نرخ چلو کباب امروز خاتمه یافت و احتمالا ظرف سه روز آینده نرخ چلو کباب تصویب و اعلام خواهد شد. براساس بررسی هایی که تا امروز صورت گرفت، به احتمال قوی نرخ چلو کباب ۱۰ تا ۱۲ تومان تعیین خواهد شد. هم اکنون کارشناسان مشغول بررسی بهای چلوکباب برای چند چلو کبابی لوکس هستند. در مورد چلوکبابی لوکس عده ای عقیده دارند که نرخ را آزاد نگهدارند. اما عده دیگر معتقدند که این امر باعث بالا رفتن نرخ چلوکباب و اثر آن روی چلوکبابی‌های مختلف می شود، به همین جهت پیش بینی می شود که برای چلوکبابی لوکس هم نرخ تعیین و اعلام شود.»

33

اطلاعات در ادامه آورده است: «در مورد نرخ غذا در کافه رستوران‌ها نیز بررسی در مرحله نهائی است گفته میشود که نرخ ها تا نصف تقلیل می یابد و ورودیه آنها نیز حذف می شود.»

1

نظر شما