شناسهٔ خبر: 68054334 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

سی ان ان:

ادعای نتانیاهو درباره پیروزی بر حماس حقیقت ندارد

«سی‌ان‌ان» با اشاره به تحلیل‌های به‌دست آمده از "پروژه تهدیدات حیاتی" وابسته به مؤسسه «امریکن اینترپرایز»، «مؤسسه مطالعات جنگ» در مورد تداوم حضور نیروهای حماس در باریکه غزه تاکید کرد که ادعاهای نتانیاهو مبنی نزدیک شدن اسرائیل به اهداف خود در از بین بردن حماس و شکست توانایی‌های نظامی آن، حقیقت ندارد.

صاحب‌خبر - به گزارش جهان نيوز، با وجود تکرار ادعای شکست و حذف فیزیکی بخش گسترده ای از نیروهای حماس در باریکه غزه از سوی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، تقریباً نیمی از گردان‌های نظامی حماس در شمال و مرکز این باریکه، برخی از قابلیت‌های جنگی خود را بازسازی کرده‌اند.

سی‌ان‌ان افزود: نتیجه تحقیقات انجام شده از سوی "پروژه تهدیدات حیاتی" وابسته به مؤسسه «امریکن اینترپرایز»، «مؤسسه مطالعات جنگ»، که پس از بررسی تحلیل‌ها و اظهارات و بیانیه‌های نظامی اسرائیل و حماس، فیلم‌برداری از میدان جنگ و مصاحبه با کارشناسان و شاهدان عینی به دست آمده، ادعاهای نتانیاهو را مورد تردید قرار داده است.

این تحقیق که فعالیت‌های حماس را تا ماه ژوئیه (تیر) پوشش می‌دهد، نشان داد که این گروه فلسطینی از منابع موجود در میدان جنگ استفاده موثری کرده است. بر اساس تحلیل‌های جدید، چندین واحد نظامی حماس، در مناطق کلیدی پاکسازی شده توسط ارتش اسرائیل پس از نبردهای شدید و بمباران شدید، دوباره احیا شده و بقایای گردان‌های خود را بار دیگر منسجم کرده اند.

برایان کارتر، مدیر بخش خاورمیانه «پروژه تهدیدات حیاتی» (CTP)، که تحقیق مشترک با «موسسه مطالعات جنگ» (ISW) در مورد الگوهای فعالیت نظامی حماس و اسرائیل را سرپرستی کرده است در این زمینه گفت: اسرائیلی‌ها می‌گویند که برخی جاها را (در باریکه غزه) پاکسازی کرده‌اند، اما این مناطق را کاملاً پاکسازی نکرده‌اند، در واقع آنها اصلاً این رزمنده‌ها را شکست نداده‌اند.

این گزارش افزود: سی‌ان‌ان هزاران ادعای گردان‌های قسام و ارتش اسرائیل را بررسی و تعداد زیادی ویدئو از نبردهای غزه در ماه‌های اخیر را برای راستی‌آزمایی و تجزیه و تحلیل یافته‌های این اندیشکده‌های مستقر در آمریکا، مورد بررسی قرار داد. مصاحبه با منابع نظامی اسرائیلی و غیرنظامی فلسطینی در غزه نیز به تأیید روندهای نشان داده شده در تحقیقات آنها کمک کرد.

پیتر منصور، سرهنگ بازنشسته ارتش ایالات متحده که قبلاً در عراق خدمت کرده بود، در این زمینه گفت: اگر گردان های حماس تا حد زیادی نابود شده بودند، نیروهای اسرائیلی همچنان در حال جنگ نبودند. وی افزود: این واقعیت که آنها (نیروهای اسرائیلی) هنوز در غزه می جنگند و همچنان در تلاش برای از بین بردن عناصر گردان های حماس هستند، از نظر من به این معنا است که نخست وزیر نتانیاهو اشتباه می کند و توانایی حماس برای بازسازی نیروهای جنگی خود کاهش نیافته است.

نظر شما