شناسهٔ خبر: 68054302 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

تصاویر / سیستم جنگ الکترونیک Murmansk BN چیست و آیا روسیه آن را به ایران تحویل داده است؟

صد آنلاین | در روزهای اخیر شایعات درخواست یک سیستم جنگ الکترونیک روسی با نام Murmansk BN توسط ایران بر سر زبان‌ها افتاده است؛ اما آیا این خبر واقعیت دارد؟

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش صد آنلاین، با بالاگرفتن شایعات مداخله مستقیم ایران در جنگ اسرائیل با دو کشور فلسطین و لبنان، و همچنین تهدیدهای چند روز اخیر دولت رژیم صهیونسیتی برای حمله به برخی مواضع حیاتی در کشور، حال طبق آخرین اخبار نظامی شایعه شده که ایران از کشور روسیه سیستم جنگ الکترونیک «مورمانسک بی ان» که یک اخلالگر ارتباطی مدرن به خصوص در زمینه ارتباطات ماهواره ای هست را درخواست کرده است.

معرفی سیستم جنگ الکترونیک Murmansk BN

سیستم جنگ الکترونیک Murmansk BNسیستم جنگ الکترونیک Murmansk BN

مورمانسک BN یک سیستم جنگ الکترونیک مدرن است که توسط شرکت روسی KRET توسعه یافته و در سال 2014 به خدمت ارتش روسیه درآمده است. این سیستم برای انجام پارازیت ارتباطات دوربرد طراحی شده است که به عنوان بخشی از سیستم جنگ الکترونیک استراتژیک روسیه توسعه یافته و به‌عنوان یک قابلیت شبکه محور عمل می‌کند.

مکانیزم اصلی این سیستم حذف پخش‌های فرکانس بالا (HF) از نیروهای ناتو، به‌ویژه سیستم ارتباطات جهانی HF ایالات متحده (HFGCS) و ارتباطات ماهواره‌ای نظامی با فرکانس بالا است. به گفته منابع نظامی روسیه، Murmansk BN می‌تواند سیستم های ارتباطی با برد 5000 تا 8000 کیلومتر را مسدود کند.

 

این سیستم جنگ الکترونیک، کل یک محدوده موج کوتاه را با فرکانس های 3-30 مگاهرتز پوشش می‌دهد که معمولاً توسط کشتی های جنگی و هواپیماها استفاده می‌شود. زمان استاندارد استقرار 72 ساعت است. این سامانه قادر است ارتباطات رادیویی معمولی موج کوتاه (HF) را شناسایی و پشتیبانی کند و با خطوط ارتباطی رادیویی HF در واحدهای فرماندهی و کنترل عملیاتی دشمن تداخل ایجاد کند.

طبق اطلاعات منتشر شده از منابع روسی، سیستم‌های هواپیمای جنگنده F-35 نیروی هوایی آمریکا به دلیل تداخل ایجاد شده توسط سیستم‌های جنگ الکترونیک مورمانسک BN از کار خواهد افتاد. با توجه به اینکه اسرائیل تنها کشور جهان به جز ایالات متحده آمریکا است که از این جنگنده فوق پیشرفته با حداکثر دسترسی نظامی بهره می‌برد، بنابراین کاملا مشخص است که یکی از اهداف درخواست احتمالی ایران برای به خدمت گرفتن مورمانسک، تقابل با سیستم جنگ الکترونیک جنگنده F-35 است.

پیکربندی و تجهیزات مورمانسک بی ان

سیستم جنگ الکترونیک Murmansk BNسیستم جنگ الکترونیک Murmansk BN

Murmansk BN متشکل از وسایل نقلیه مختلف مبتنی بر شاسی کامیون نظامی است که شامل گروه‌هایی تا چهار دکل آنتن می‌شود. هر مجتمع کامل Murmansk BN به طور معمول دارای چهار گروه از این گروه های آنتن است که در مجموع 16 آنتن می سازد و ارتفاع دکل‌ها نیز به 32 متر می‌رسد. هر گروه آنتن می‌تواند به صورت جداگانه یا چندگانه عمل کند.

این سیستم همچنین شامل خودروهای پشتیبانی از جمله خودروی فرماندهی کاماز 6350 و خودروی ژنراتور کاماز 6350 در هر چهار گروه آنتن است. وسیله نقلیه مولد برق قادر است تا 400 کیلووات نیرو را تامین کند، در نتیجه مجموعه Murmansk-BN را قادر می‌سازد تا سیگنال های فرکانس بالا را در منطقه ای به مساحت 640000 کیلومتر مربع سرکوب کند. Murmansk-BN به عنوان پیشرفته‌ترین سیستم‌های جنگ الکترونیک روسیه، نقش مهمی در استراتژی‌های نظامی این کشور ایفا می‌کند و می‌تواند تاثیرات قابل توجهی بر توان عملیاتی دشمنان داشته باشد.

بکارگیری سیستم جنگ الکترونیک Murmansk BN توسط ایران

سیستم جنگ الکترونیک Murmansk BN 

در حال حاضر برخی از تحویل این سامانه جنگ الکترونیک توسط روسیه به ایران پس از انهدام سامانه های S-300 کشورمان توسط اسرائیل خبر داده‌اند‌. حدود ۴۸ ساعت گذشته نیز برخی دیگر از منابع خبر از پرواز یک هواپیمای ایلوشین IL-96 با محموله بار سنگین و نامشخص از مسکو به تهران را داده بودند که تا حدودی صحت شایعات تحویل این سامانه راداری پیشرفته را تایید می‌کند.

 

آنچه دیگران می خوانند

نظر شما