شناسهٔ خبر: 68054042 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: سلام نو | لینک خبر

بهترین صندوق های سرمایه گذاری کدام است؟

بعد از انتخاب نوع صندوق سرمایه گذاری می‌توانید برخی معیارهای مهم را برای انتخاب صندوق مناسب در نظر بگیرید.

صاحب‌خبر -

با توجه به تورم بالای سال‌های اخیر، سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی اهمیت بسیاری پیدا کرده است. بسیاری از افراد برای رسیدن به این هدف به دنبال بازارهای مالی مختلف می‌گردند و هر یک بسته به روحیه ریسک‌پذیر یا ریسک‌گریز خود، گزینه‌ای را انتخاب می‌کنند. برخی مستقیما اقدام به خرید طلا یا سرمایه‌گذاری در بورس می‌کنند ولی برخی دیگر با استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند.

سرمایه گذاری در صندوق ها مناسب چه کسانی است؟

هر کدام از سرمایه‌گذاران با توجه به هدف سرمایه‌گذاری، روحیه سرمایه‌گذاری و چشم‌اندازی که دارند، اقدام به حفظ ارزش پول خود در یک یا چند بازار دارایی می‌کنند. صندوق های سرمایه گذاری ابزاری است که برای روحیه های مختلف و مبالغ مختلف می تواند انتخاب های متعددی برای سرمایه گذاران فراهم کند. بعضی از سرمایه‌گذاران از روحیه ریسک‌پذیر برخوردار هستند و عده‌ای دیگر، حاضر به پذیرش ریسک بازارهای دارایی نیستند و روحیه ریسک‌گریز دارند.

از طرفی دیگر، سرمایه‌گذارانی هستند که تمایل به دریافت سود در کوتاه‌مدت دارند و دیگر سرمایه‌گذارانی هم هستند که چشم‌انداز و هدف سرمایه‌گذاری میان مدت و بلندمدت دارند. برای هر یک از این دسته افراد صندوق سرمایه گذاری مناسب است.

صندوق های طلا؛جایگزین خرید طلای فیزیکی!

صندوق طلا با ترکیب دارایی متشکل از گواهی سپرده کالایی مبتنی بر سکه بورسی طلا و اوراق مشتقه طلا است. صندوق طلا برای افرادی که تمایل به سرمایه گذاری در طلا دارند گزینه مناسبی به حساب می‌آیند. سرمایه گذاری در صندوق‌های طلا دارای مزایای زیادی نسبت به خرید فیزیکی طلا است. این مزایا شامل موارد زیر می‌شود.

  • سرمایه گذاری با پول کم: امکان خرید واحدهای سرمایه گذاری صندوق طلا با پول کم هم امکان‌پذیر است. این در حالی است که خرید هر گرم طلای فیزیکی به حداقل ۳ میلیون تومان وجه نقد نیاز دارد.
  • نبود خطر نگهداری: نگهداری از قطعات فیزیکی طلا با دشواری‌هایی همراه است و خطراتی مانند سرقت و گم شدن را برای فرد سرمایه‌گذار به همراه دارد. این در حالی است که واحدهای سرمایه گذاری طلا، نیازی به نگهداری ندارند و در سبد دارایی صندوق قرار دارند.
  • نقدشوندگی آسان:برای تبدیل قطعات فیزیکی طلا، نیاز است که به طلافروشی‌ها مراجعه کنیم و مسیری را برای تبدیل طلا به پول نقد و خطر حمل طلا را در نظر بگیریم. این در حالی است که واحدهای سرمایه گذاری صندوق طلا را بدون مراجعه حضوری و در بورس می‌توان به راحتی، خرید و فروش کرد.

لیست پربازده ترین صندوق های طلا در سال ۱۴۰۳

در یک سال اخیر صندوق‌های طلا بازدهی خوبی داشته‌اند. در زیر فهرست پربازده‌ترین صندوق‌های طلا را در بازه یک ساله منتهی به ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ مشاهده می‌کنید. البته بازدهی را نباید تنها معیار انتخاب صندوق حساب کرد.

بهترین صندوق های سرمایه گذاری کدام است؟

صندوق های سهامی؛ سرمایه گذاری با سود بالا!

صندوق سهامی با سبدی متشکل از سهام صنایع مختلف، امکان سرمایه‌گذاری در سهام را برای افراد ریسک‌پذیر فراهم می‌کند. البته سرمایه گذاری در این صندوق برای بلندمدت مناسب است و در بلند مدت می تواند بازدهی مناسبی برای شما داشته باشد. صندوق‌های سهامی با توجه به تیم متخصص و متنوع‌سازی سهام، امکان سرمایه‌گذاری کم ریسک‌تر و پر بازده‌تر را نسبت به سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس فراهم می‌کنند.

برای سرمایه گذاری در بورس، نیاز به دانش و زمان کافی داریم. گفتنی است که بسیاری از ما از دانش یا زمان کافی برای سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس برخوردار نیستیم. بنابراین سرمایه گذاری در صندوق‌های سهامی می‌تواند سرمایه گذاری در بورس را برای ما آسان کنند.

لیست پربازده ترین صندوق های سهامی در سال ۱۴۰۳

پربازده ترین صندوق‌های سهامی قابل معامله بر اساس بازدهی یکساله در سال ۱۴۰۳ تا تاریخ ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ از این قرار است:

بهترین صندوق های سرمایه گذاری کدام است؟

صندوق های درآمد ثابت؛ سود بیشتر از بانک

برای سرمایه گذاری با ریسک بسیار کم و بازدهی نزدیک به تورم، می‌توان صندوق درآمد ثابت را انتخاب کرد. صندوق‌های درآمد ثابت با سبدی متشکل از اوراق درآمد ثابت و سپرده بانکی و مقدار بسیار کمی سهام، می‌توانند جایگزین بانک باشند. سود سالانه بانک برای سرمایه گذاری، تنها ۲۰ درصد است. این در حالی است که صندوق درآمد ثابت بسیار بیشتر است.

لیست پربازده ترین صندوق های درآمد ثابت در سال ۱۴۰۳

فهرست پربازده‌ترین صندوق‌های درآمد ثابت قابل معامله (ETF) در جدول زیر ذکر شده است:

بهترین صندوق های سرمایه گذاری کدام است؟

صندوق های مختلط

صندوق های مختلط، از انواع صندوق‌های سرمایه گذاری هستند که سبد دارایی خود را به طور معمول با نسبت ۴۰ تا ۶۰ درصد از سهام پر می‌کنند و مابقی آن را به اوراق درآمد ثابت اختصاص می‌دهند. صندوق‌های مختلط با توجه به وضعیت بازارهای دارایی، اقدام به تغییر تنوع سبد دارایی خود می‌کنند تا بهترین نتیجه را در هر بازه زمانی از بازارهای دارایی دریافت کنند.

لیست پربازده ترین صندوق های مختلط در سال ۱۴۰۳

فهرست پربازده ترین صندوق های مختلط قابل معامله در یک سال منتهی به ۱۰ مرداد سال ۱۴۰۳ در زیر آمده است:

لیست پربازده ترین صندوق های مختلط در سال ۱۴۰۳

نماد

بازدهی یکساله

زیتون

۲۰.۸۶

ضمان

۱۷.۵۳

صنوین

۷.۷۲

آسام

۷.۶۱

معیارهای انتخاب بهترین صندوق های سرمایه گذاری چیست؟

بعد از انتخاب نوع صندوق سرمایه گذاری می‌توانید برخی معیارهای مهم را برای انتخاب صندوق مناسب در نظر بگیرید. این معیارهای عبارت اند از:

حجم صندوق های سرمایه گذاری

حجم صندوق با کل ارزش خالص دارایی یک صندوق سنجیده می‌شود. هرچه میزان دارایی صندوق بیش‌تر باشد نشان از این دارد که میزان اعتماد به آن بیش‌تر است.

صندوق‌های بزرگ امکان مانور کسانی که می‌خواهند فعالیت مداوم داشته باشند را تا حدی کم می‌کند. از سوی دیگر، صندوق‌های کوچک‌تر ممکن است در کوتاه‌مدت عایدی بیش‌تری داشته باشند. اما سرمایه گذارانی که به دنبال سود بلندمدت یا میان مدت هستند بهتر است صندوق‌های سرمایه گذاری بزرگ یا متوسط را انتخاب کنند.

کارنامه صندوق

واژه «کارنامه» برای گوش همه ما آشنا است. کارنامه مجموعه‌ای از عملکردها را در بر می‌گیرد. به همین دلیل تنها نباید یک موضوع را معیار قرار داد. باید از شرایط بازار گرفته تا ریسک پذیری و عملکرد صندوق‌ها در بازه‌های مختلف را کنار هم قرار داد تا بتوان به معیار درستی برای انتخاب صندوق سرمایه گذاری دست پیدا کرد.

بازدهی صندوق سرمایه گذاری

از اولین معیارهایی که نظر هر فرد سرمایه گذار را در صندوق به خود جلب می‌کند معیار «بازدهی» است. بازدهی بالای یک صندوق ممکن است ناشی از مدیریت خوب صندوق باشد. البته ممکن است این اتفاق دلایل دیگری نیز داشته باشد.

حجم معاملات صندوق

حجم معاملات نشان دهنده این است که در یک روز کاری چه تعداد معامله‌گر اقدام به معامله کرده‌اند و چه حجمی را مبادله کرده‌اند. این متغیر به خوبی نقدشوندگی گزینه را نیز نشان می‌دهد.

نوسانات

برای رصد مناسب بودن صندوق سرمایه گذاری که در نظر داریم می‌توانیم از معیار نوسانات آن هم استفاده کنیم. در گزارش‌هایی که از صندوق‌های سرمایه گذاری در سایت fipiran  منتشر می‌شود، قسمتی را می‌بینیم که اعداد در ستونی به نام «ضریب بتا» قرار گرفته‌اند.

ممکن است تعدادی از این اعداد منفی باشند و تعدادی هم مثبت. تفسیر اعداد در این ستون به این شکل است که اگر به عنوان مثال عدد نزدیک به +۱ بود به این معنی است که صندوق هم‌جهت با شاخص حرکت می‌کند. اگر بیش از 1+ بود مانند ۱.۴ به این معنی است که صندوق هم‌جهت با شاخص و با نوسان بیش‌تر از آن تغییر می‌کند.

نظر شما