شناسهٔ خبر: 68053544 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

هشدار تکثیر پشه آئدس در تهران

تحریریه جهان صنعت نیوز

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نسبت به تکثیر پشه آئدس در پایتخت هشدار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس اجتماعی و فرهنگی جهان صنعت نیوز، علی نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در همایش تبیین وظایف شهرداری‌ها که با موضوع تهدیدات ناشی از ناقل مهاجمین زیستی (پشه آئدس) در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد، گفت: امروز زمانی است که ما باید درباره این پشه و بیماری‌هایی که ایجاد می‌کند صحبت کنیم تا دیر نشود و اقدامات پیشگیرانه انجام شود.

نصیری با بیان اینکه شهر تهران در شب‌ها حدود ۹ و نیم میلیون نفر جمعیت دارد، گفت: در وسعت ۷۵۰ کیلومتر این شهر، ما ۵۵ مخاطره در سال ۱۴۰۳ شناسایی کردیم که ۱۴ مورد آن در سال ۱۴۰۳ اولویت دارند که یکی از این موارد بیماری‌های فراگیر است.

وی در ادامه توضیحاتی در خصوص بیماری‌های ناشی از نیش پشه آئدس پرداخت و یادآور شد: این پشه سه بیماری معروف تب دنگی، چیکن گونیا و زیکا را به انسان‌ها منتقل می‌کند که هر کدام از آنها می‌تواند برای انسان خطراتی داشته باشد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: در تاریخ ۲۶ خرداد ماه امسال برنامه ملی مقابله و پیشگیری با پشه آئدس ابلاغ شد و وظایف شهرداری‌ها در این بازه مشخص شده است.

نصیری گفت: دستورالعملی در راستای وظایف شهرداری‌ها، طراحی، تهیه و پیاده‌سازی شد. همچنین برنامه عملیاتی پدافند زیستی شامل بهسازی و پاکسازی و رفع آلودگی در اماکن دارای آب و رطوبت نیز ابلاغ شد. همچنین مقرر شد سند آموزش شهروندی نیز ابلاغ و تهیه شود.

وی با اشاره به وظایف شهرداری‌ها برای مقابله با پشه آئدس و بیماری‌های ناشی از آن نیز افزود: جمع‌آوری و دفع آب‌های شهری، سمپاشی محیط شهری، پاکسازی و رفع آلودگی کانون‌های تجمع زباله، بهسازی آب نماها، جمع‌آوری لاستیک‌ها و خودروهای فرسوده، تشدید نظارت بر آبیاری فضای سبز و جلوگیری از غرق آبی شدن از جمله وظایف شهرداری‌ها است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: آرادکوه می‌تواند شرایط را سخت کند و مکانی بحران‌زا باشد و باید هرچه سریع‌تر این محیط بهسازی شود.

وی گفت: البته این نکته قابل ذکر است که در آذرماه ۱۴۰۲ این موضوع مورد بحث قرار گرفت و دستورالعمل‌هایی درباره پیشگیری و مقابله با این پشه تهیه شد که موارد بسیاری را شامل می‌شود. جلوگیری از فروش و واردات گیاه لاکی بامبو، فرهنگ‌سازی به رانندگان میادین میوه و تره بار و جلوگیری از انباشت آب در خودروهای حمل میوه نیز از جمله اقداماتی است که در ابلاغیه اولیه ذکر شده بود. باید دقت کنید که گیاه لاکی بامبو گیاهی است که شرایط زندگی این پشه را فراهم می‌کند بنابراین باید از ورود و پرورش آن جلوگیری کرد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: کلیه کارکنان شهرداری باید آموزش و مهارت کافی درباره این بیماری را دیده باشند. همچنین باید برای شهروندان نیز آموزش کافی ارائه شود.

نصیری درباره استفاده از ظرفیت‌های مردمی گفت: ما از گروه‌های دوام خود، که عوامل ارتباط ما در مناطق شهری هستند، نیز برای پیشگیری از این بیماری استفاده می‌کنیم و جلساتی برای آموزش این افراد در حال برگزاری است.

وی افزود: تمرین سراسری در شهر، برگزاری وبینار آموزشی در شهریور ماه و برگزاری جلسات آموزشی برای پایانه‌های مسافربری نیز در دستورکار ما قرار دارد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اعلام کرد که وضعیت پایتخت در مورد بیماری‌های ناشی از پشه آئدس در پایتخت سفید است.

علی نصیری در حاشیه همایش تبیین وظایف شهرداری‌ها در خصوص تهدیدات ناشی از ناقل مهاجمین زیستی (پشه آئدس) با حضور در جمع خبرنگاران گفت: در حاضر در تعدادی از استان‌های کشور، تعدادی بیمار که به تازگی از کشورهای حاشیه خلیج فارس بازگشته بودند، شناسایی شدند.

وی درباره وضعیت تهران در این زمینه گفت: وضعیت تهران در حال حاضر سفید است. بیماری‌های ناشی از گزیدگی این پشه در پایتخت هنوز مشاهده نشده است.

وی ادامه داد: از آنجایی که ممکن است این بیماری همانند کرونا شیوع پیدا کند ما در تهران اقدامات لازم را انجام می‌دهیم. پیش‌بینی‌های لازم انجام شده است. امیدواریم این بیماری در کشور شیوع پیدا نکند اما ما باید آمادگی لازم را داشته باشیم.

مهر

 

نظر شما