شناسهٔ خبر: 68050119 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

تپه هگمتانه منشا تمدن فارسی است

مائده سادات میرفندرسکی

پیشکسوت میراث‌فرهنگی کشور گفت: تپه هگمتانه منشا تمدن فارسی است و یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی ماست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار میراث آریا، مراسم روایت ثبت جهانی هگمتانه امروز دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ با حضور علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور، عبدالرسول وطن دوست مشاور امور بین الملل معاون میراث‌فرهنگی، احمد پاکتچی سفیر ایران در یونسکو، محمدحسن طالبیان معاون سابق میراث‌فرهنگی کشور، مصطفی پورعلی مشاور قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور، علیرضا ایزدی مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی در موزه ملی ایران برگزار شد.

عبدالرسول وطن دوست پیشکسوت میراث فرهنگی در این مراسم گفت: ثبت در واقع آغاز راه است نه پایان راه و بهتر است به چند نکته اشاره کنم. وقتی پرونده برای بررسی ارسال شده بود، ایکوموس ‌به عنوان مشاور با ما حرف زد و صحبت‌هایی درباره روش‌هایی راهبردی انجام داد و سند آن به ایکوموس ارسال شد و ایکوموس نظر مثبتی روی سند داشت و بعد از آن جلسه مشترکی با او داشتیم.

او افزود: تپه هگمتانه منشا تمدن فارسی بوده و یکی از مهم ترین بناهای تاریخی ماست. مدارکی داریم که کوروش بخشی از زندگی‌اش را در اکباتان گذرانده است. بنابراین معتقد بودیم هرچه سریع تر ثبت جهانی انجام شود و به همان میزان بحث حفاظت از آن نیز بهتر انجام می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما