شناسهٔ خبر: 68049786 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

ثبت جهانی هگمتانه کار بسیار بزرگی بود

مائده سادات میرفندرسکی

سفیر ایران در یونسکو گفت: ثبت‌های زنجیره‌ای ۲ اشکال مهم دارد یکی تشدید رقابت‌ها و دیگری مشکلات فنی است. ثبت جهانی هگمتانه کار بسیار بزرگی برای ما بود، ثبت این‌نوع پرونده‌های زنجیره‌ای توسط ایران شروع شده و مختص ماست.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار میراث آریا، مراسم روایت ثبت جهانی هگمتانه امروز دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ با حضور علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور، عبدالرسول وطن دوست مشاور امور بین الملل معاون میراث‌فرهنگی، احمد پاکتچی سفیر ایران در یونسکو، محمدحسن طالبیان معاون سابق میراث فرهنگی کشور، مصطفی پورعلی مشاور قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور، علیرضا ایزدی مدیرکل ثبت و حریم آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی در موزه ملی ایران برگزار شد.

احمد پاکتچی سفیر ایران در یونسکو در این مراسم گفت: ثبت‌های جهانی نمونه ارزشمندی از یک کار گروهی است. بحث‌های مدیریتی نیز در این حوزه بسیار مهم است و بحث‌مدیریتی، بحث فنی و .. در کنار هم به ثبت جهانی این اثر کمک کرده است.

او افزود: برخی از کشورهایی که عضو یونسکو هستند با ما رقابت داشته و هر کدام خط فکری خود را دارند. سهمیه یک‌ثبت جهانی در سال برای همه کشورهاست. ایران یکی از راه‌هایی را که با وجود این قانون بتواند ثبت‌های جهانی را انجام دهد، ثبت‌های زنجیره‌ای است.

پاکتچی بیان کرد: وجود این موضوع دو اشکال مهم دارد یکی تشدید رقابت‌ها و دیگری مشکلات فنی است. ثبت جهانی هگمتانه کار بسیار بزرگی برای ما بود. این‌نوع پرونده‌های زنجیره ای را ایران شروع کرد و به ما اختصاص دارد.

سفیر ایران در یونسکو ادامه داد: در فضای یونسکو بیش از اینکه قوانین حرف بزنند، سوابق حرف می زنند. ما با ثبت جهانی هگمتانه در وزارت میراث فرهنگی ۲ برد داشتیم که یکی از آنها ایجاد سابقه در یونسکو است.

انتهای پیام/

نظر شما