شناسهٔ خبر: 68044110 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

مجموعه تاریخی وکیل یادگار دوره قاجاریه در کرمان

محمد شجاعی

سرپرست معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمان گفت: مجموعه تاریخی وکیل یکی از زیباترین ابنیه از دیدگاه معماری و مهندسی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش میراث آریا، محسن موحدی در خصوص مجموعه تاریخی وکیل کرمان گفت: این مجموعه شامل شامل بازار، حمام، مسجد و کاروانسرا بوده و پیشینه ساخت آن به زمان محمد اسماعیل خان نوری اسفندیاری ملقب به وکیل الملک که از سال ۱۲۷۵ هجری قمری حکوکت بر کرمان شروع کرده و در زمان فرمانروایی خویش بناهای زیادی در کرمان تعمیر و بنیاد نهاد که از جمله مجموعه وکیل کرمان است که در سال ۱۲۸۲ هجری قمری به دستور او و پسرش مرتضی قلی خان وکیل الملک ثانی این مجموعه ساخته شده است.

سرپرست معاون میراث‌فرهنگی کرمان افزود: بازار وکیل به عنوان قسمتی از این مجموعه تاریخی و فرهنگی در انتهای بازار اختیاری واقع شده است، این مجموعه تجاری بین مسجد جامع و مجموعه گنجعلیخان قرار گرفته و بخش اصلی بازار حدود ۶۰۰ متر طول دارد که شامل مغازه های مسقف و کاروانسراها و گذرهایی است.

او در ادامه بیان کرد: از دیگر ابنیه مجموعه وکیل کاروانسرایی واقع شده در ضلع شمالی بازار وکیل است که به فرمان محمد اسماعیل خان وکیل الملک بنا شده و در زمان وکیل الملک ثانی در سال ۱۲۸۷ذ هجری قمری به اتمام رسید و بزرگ ترین کاروانسرای کرمان است که پس از مرمت و بازسازی با کاربری بوتیک هتل فعال است.

مجموعه تاریخی وکیل یادگار دوره قاجاریه در کرمان

موحدی اظهار کرد: حمام وکیل از دیگر آثار مجموعه وکیل کرمان بوده که در راسته بازار وکیل واقع شده است، این بنا در سال ۱۲۸۰ هجری قمری به شکل بسیار جالب و با شکوه و با اسلوب مهندسی و معماری عصر قاجاریه بنا شده و یکی از حمام های تاریخی کرمان بوده که به لحاظ فضاهای درونی شبیه حمام گنجعلیخان است و با کاربری چایخانه سنتی امروزه به گردشگران ارائه خدمت می‌کند.

انتهای پیام/

نظر شما