شناسهٔ خبر: 68042028 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

بررسی مشکلات سازه‌ای برخی بناهای شاخص بافت تاریخی یزد

ملیحه فخاری

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد در بازدید از برخی بناهای شاخص بافت تاریخی یزد، به بررسی برخی مشکلات سازه‌ای این آثار پرداخت.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش میراث‌آریا مدیرکل و معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد به همراه مشاور عالی استاندار از خانه اربابی، حمام فرط، مسجد بزرگ پشت باغ، بازارچه قدیمی پشت باغ، زورخانه تکیه ابوالفضل خلف باغ یزد و بازار چهارسوق در بافت تاریخی یزد بازدید و ضمن بررسی مشکلات سازه‌ای در این بناها، برای حل این مشکلات تصمیماتی اتخاذ کرد.

مسجد بزرگ پشت باغ در محله تاریخی پشت باغ و در کوچه پشت باغ واقع‌شده و در سال ۱۲۲۰ ه.ق ساخته شده است. با توجه به اینکه در سازه این مسجد تاریخی مشکلاتی وجود داشت در این بازدید مقرر شد اقدامات مرمتی با مشارکت اهالی محل در اسرع وقت انجام شود.

بازارچه قدیمی پشت باغ از دیگر مکان‌های مورد بازدید بود که با توجه به اینکه کف سازی و مرمت این بنا قبلاً انجام شده و مشکلاتی در خصوص عبور و مرور وجود داشت، مقرر شد این مسئله در شورای ترافیک استان مطرح و با مشارکت شهرداری مشکل مرتفع شود.

همچنین اقدامات مرمتی در یک واحد گردشگری در حال بازسازی در محله پشت باغ مورد بررسی قرار گرفت.

لزوم اجرای اقدامات مرمتی در زورخانه تکیه ابوالفضل خلف باغ یزد از دیگر مباحثی بود که در بازدید از محله خلف باغ بر آن تأکید شد.

خانه قاجاری اربابی از دیگر بناهای مورد بازدید بود. خانه اربابی از آثار تاریخی دوران قاجار است که با عرصه ۴۰۰۰ مترمربعی دارای سه بادگیر متمایز، سقف و بدنه‌های چوبی منبت‌کاری، آیینه‌خانه سنتی و ... بوده و در نوع خود منحصربه‌فرد است.

با توجه به اینکه این خانه در اختیار اداره‌کل آموزش و پرورش استان قرار گرفته، مقرر شد نسبت به انجام اقدامات مرمتی اضطراری در این بنا و تعیین تکلیف واگذاری آن به بخش غیردولتی واجد شرایط برای بازسازی فوری، جلسه‌ای با اداره‌کل آموزش و پرورش استان تشکیل شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد و همراهان او همچنین از بازار چهارسوق بازدید و در خصوص بازسازی برخی مغازه‌های قدیمی این بازار تصمیماتی اتخاذ کردند.

انتهای پیام/

نظر شما