شناسهٔ خبر: 68040057 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

کدام کشورها تحت تأثیر دوره دوم ریاست‌جمهوری ترامپ قرار خواهند گرفت؟/ گزارش اکونومیست

صاحب‌خبر -

شفقنا آینده- نشریه اکونومیست در گزارشی درباره تبعات و پیامدهای پیروزی احتمالی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده؛ با اشاره به رتبه‌بندی 70 شریک بزرگ تجاری آمریکا؛ کشورهایی را که بیشتر از بقیه دنیا تحت تاثیر دوره دوم ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ قرار خواهند گرفت، معرفی کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از نشریه اکونومیست؛ اگر دونالد ترامپ در انتخابات نوامبر پیروز شود و برای دومین بار کلید کاخ سفید را به دست آورد، تغییرات مهم و عظیمی در سیاست آمریکا روی خواهد داد. جمهوری‌خواهان در سند 16 صفحه‌ای که درباره چگونگی رهبری ترامپ و دستورالعمل اقداماتش در صورت پیروزی احتمالی در انتخابات ارائه داده‌اند، خواستار برنامه‌ای گسترده برای اخراج مهاجران غیرقانونی و کنترل شدیدتر افرادی شده‌اند که از مبادی مختلف وارد آمریکا می‌شوند. شرکای تجاری آمریکا نیز در صورت پیروزی جمهوری‌خواهان باید انتظار تعرفه‌ها و محدودیت‌های بیشتری داشته باشند- و البته رئیس‌جمهور سابق آمریکا قبلاً برنامه‌هایش را برای اعمال عوارض بر تمام محصولات وارداتی تشریح کرده است. در صورت پیروزی مجدد ترامپ حمایت‌ها و کمک‌های نظامی نیز احتمالا مشروط‌تر خواهند شد و البته متحدان ایالات متحده با افزایش هزینه‌های دفاعی خود نقره‌داغ خواهند شد.

برای کمک به درک پیامدهای جهانی انتخاب دوباره دونالد ترامپ، تلاش کرده‌ایم شرکای مهم تجاری آمریکا را که در معرض سیاست‌های ترامپی قرار خواهند گرفت، رتبه‌بندی کرده (نقشه را ببینید) و با کمک شاخصی تحت عنوان «شاخص ریسک ترامپ» به این موضوع بپردازیم که این کشورها در زمینه‌هایی چون تجارت، امنیت و مهاجرت چگونه تحت تاثیر سیاست‌های آمریکا قرار خواهند گرفت.

در این رده‌بندی مکزیک به عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری آمریکا در صدر فهرست قرار گرفته است. در واقع در صورت پیروزی ترامپ، قوانین سختگیرانه مهاجرت می‌تواند میلیون‌ها مکزیکی مهاجر را تحت تاثیر قرار دهد. این کشور که در سال 2023 از چین پیشی گرفته و تبدیل به صادرکننده شماره یک به آمریکا شده است، بی‌تردید از نظر کسری تجاری 152 میلیارد دلاری آمریکا در قبال مکزیک نیز- که یکی از نگرانی‌های بزرگ آقای ترامپ است- تحت تاثیر سیاست‌های ترامپ قرار خواهد گرفت.

علاوه بر مکزیک، چین و کانادا که شرکای بزرگ تجاری آمریکا هستند؛ شاهد حضور پنج کشور منطقه آمریکای لاتین در فهرست شرکای مهم آمریکا هستیم- که بی‌تردید در فهرست کشورهایی نیز که تحت تاثیر انتخاب دوباره ترامپ قرار خواهند گرفت، جایگاه قابل توجهی خواهند داشت. کاستاریکا و پاناما در این جدول- البته بیشتر به دلیل هزینه ناچیزی که برای تسلیحات و مسایل دفاعی اختصاص می‌دهند و در این زمینه به کمک‌های نظامی آمریکا وابسته‌اند- در رتبه‌های دوم و پنجم قرار دارند که به این معناست که جزو پنج کشوری هستند که آسیب‌های انتخاب دوباره ترامپ را بیشتر و بهتر از اغلب کشورهای دنیا احساس خواهند کرد. جمهوری دومینیکن، السالوادور و هندوراس نیز به دلیل آسیب‌پذیری در برابر سیاست‌های مهاجرتی سختگیرانه‌تر، رتبه‌های بالایی از نظر شاخص ترامپ دارند.

رتبه سوم جدول البته متعلق به آلمان است- که بالاترین رتبه در بین متحدان ناتو به شمار می‌آید. دونالد ترامپ در اولین دوره ریاست‌جمهوری‌اش می‌خواست بیش از 12000 سرباز آمریکایی را از آلمان خارج کند و هم‌چنین شاکی بود که چرا آلمان هزینه ناچیزی به امور دفاعی خود اختصاص می‌دهد- که با توجه به این که اعضای ناتو باید حداقل 2 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف امور دفاعی کنند، انتقاد واردی هم بود.ترامپ در دور دوم نیز بی‌تردید تهدید خواهد کرد که می‌خواهد کمک‌های نظامی به اوکراین را کاهش دهد- و از این طریق متحدان آمریکا را برای افزایش هزینه‌های دفاعی خود تحت فشار قرار خواهد داد.

متن کامل خبر را اینجا بخوانید

 

نظر شما