شناسهٔ خبر: 68039382 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

اخبار نادرست بهانه دست راست افراطی داد

شورش در بریتانیا

دنیای‌اقتصاد : تظاهرات‌کنندگان راست افراطی بریتانیا در چندین تجمع با پلیس درگیر شدند. بریتانیا این روزها شاهد ناآرامی‌هایی است که منشأ آن اخبار نادرستی است که درباره قتل سه دختر جوان با چاقو منتشر شده است. به گزارش الجزیره، پس از انتشار سریع اطلاعات نادرست در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر اینکه مظنون حمله با چاقو در یک کلاس رقص برای کودکان در ساوت‌پورت، یک مهاجر مسلمان بوده، این کشور شاهد شورش‌هایی از سوی راست افراطی‌ها بوده است. راست‌افراطی‌ها خواستار اعمال قوانین ضد مهاجرتی هستند و با این خواسته به خیابان‌ها آمده‌اند. حالا این ناآرامی‌ها در چندین شهر بالا گرفته است. پلیس گفته است که مظنون، اکسل روداکوبانا، ۱۷ساله، در کاردیفِ ولز به دنیا آمده است؛ اما تظاهرات معترضان ضد مهاجرت و اسلام‌هراس همچنان ادامه دارد و به خشونت و شورش منجر شده است؛ از جمله در شهر شمال شرقی ساندرلند در شامگاه جمعه.

صاحب‌خبر -

تظاهرات‌کنندگان در شهر لیورپول در شمال غربی انگلیس به سمت افسران، صندلی، مواد آتش‌زا و آجر پرتاب کردند، همزمان هم درگیری بین پلیس و معترضان در نزدیکی منچستر دست‌کمی از لیورپول نداشت. پلیس مرسی‌ساید گفت: «تعدادی از افسران به‌دلیل برخورد با معترضان در مرکز شهر لیورپول زخمی شده‌اند.» در بلفاست، ایرلند شمالی، در میان تبادلات پرتنش بین یک گروه ضد مسلمان و یک تجمع ضد نژادپرستی، مواد محترقه و آتش‌زا پرتاب شد. برخی از کسب‌وکارها در این شهر خسارت اموالشان را گزارش کردند. رحمی آکیول، بیرون از کافه خود در بلفاست که درهای شیشه‌ای کسب‌وکارش پس از حمله ده‌ها نفر که بطری‌ها و صندلی‌ها را پرتاب می‌کردند، شکسته است، گفت: «من متوجه نشدم چرا به ما حمله کردند.» او ادامه داد: «من ۳۵سال است که اینجا زندگی می‌کنم. بچه‌های من، همسرم اهل اینجاست. من نمی‌دانم چه بگویم؛ این وحشتناک است.» در لیدز، تقریبا ۱۵۰نفر که پرچم‌های انگلیسی را حمل می‌کردند، شعار می‌دادند: «شما دیگر انگلیسی نیستید.» درحالی‌که معترضان ضد فاشیستی فریاد می‌زدند: «فضولات نازی‌ها! از خیابان‌های ما خارج شوید.» گروه‌های مخالف معترضان نیز در شهر مرکزی ناتینگهام با هم روبه‌رو شدند و شعارهایی نیز آنها علیه یکدیگر دادند.

مقامات شهر هال در شرق این کشور گفتند که در جریان برخورد با معترضان، چهار نفر دستگیر و سه افسر زخمی شدند. در تظاهرات در لندن، پلیس چندین نفر از جمله یک نفر را به‌دلیل سلام نازی‌ها نسبت به یک ضد معترض دستگیر کرد. به مساجد در سراسر کشور توصیه شده است که امنیت را تقویت کنند؛ درحالی‌که پلیس افسران بیشتری را در مساجد مستقر کرده است. کِر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا که با اولین آزمون بزرگ خود از زمان انتخاب شدن در یک ماه پیش مواجه است، «راست افراطی» را به خاطر خشونت محکوم کرده و از پلیس برای انجام اقدامات قوی حمایت کرده است. استارمر روز شنبه با وزرای ارشد گفت‌وگو کرد و گفت که «هیچ بهانه‌ای برای ابراز خشونت» در اعتراضات پذیرفته نیست. آخرین بار در سال۲۰۱۱ خشونت گسترده در بریتانیا فراگیر شده بود، زمانی که هزاران نفر به مدت پنج شب پس از تیراندازی پلیس به یک مرد سیاه‌پوست در لندن به خیابان‌ها آمدند.

جمعه شب، صدها تظاهرات‌کننده ضد مهاجرت در ساندرلند با تجهیزات ضدشورش در نزدیکی یک مسجد به سوی پلیس سنگ پرتاب کردند، سپس خودروها را واژگون کردند، یک خودرو را به آتش کشیدند و در نزدیکی ایستگاه پلیس آتش به پا کردند. مارک هال، رئیس پلیس منطقه ساندرلند روز شنبه به خبرنگاران گفت که چهار افسر پلیس مجروح به بیمارستان منتقل شدند و ۱۲نفر دستگیر شدند. رئیس پلیس ساندرلند ادامه داد: «این یک اعتراض نبود. این خشونت و بی‌نظمی نابخشودنی بود.»

نظر شما