شناسهٔ خبر: 68039354 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

بیش از ۴۰ درصد فروش‌های اظهار‌شده مستند به صورت حساب الکترونیکی است

تسنیم : سخنگوی سازمان مالیاتی گفت: بیش از ۴۰درصد فروش‌های اظهار‌شده توسط مؤدیان مستند به صورت‌حساب‌های الکترونیک بوده و بالغ بر ۳۳ درصد خرید‌ها مستند به صورت‌حساب‌های الکترونیک بوده است. موحدی بک‌نظر با اشاره به پیشرفت قریب به صد درصد وضعیت سامانه مؤدیان، گفت: این موضوع به این معناست که سامانه مؤدیانی که باید قابلیت دریافت صورت‌حساب‌های الکترونیک را از مؤدیان مشمولشان می‌داشت، از این قابلیت برخوردار است و می‌تواند دریافت صورت‌حساب‌های الکترونیک را به‌خوبی انجام دهد. تقریبا قریب به ۱۸۷هزار و ۴۲۴ مؤدی حقیقی و حقوقی صورت‌حساب‌های الکترونیکی به سامانه ما ارسال می‌کنند که از این میان تقریبا حدود ۱۴۸هزار و ۳۷۱ مؤدی، مؤدی شخص حقوقی هستند و حدود ۴۰هزار مؤدی هم مؤدی شخص حقیقی هستند که به ارسال صورت‌حساب‌های الکترونیک می‌پردازند.

صاحب‌خبر -

سخنگوی سازمان مالیاتی گفت: قریب به ۲میلیارد و ۵۰۰هزار صورت‌حساب به شکل تجمیعی توسط مؤدیان ما به سامانه مؤدیان ارسال شده که این پیشرفت، پیشرفت بسیار خوبی است. اشخاص حقوقی که ارسال صورت‌حساب می‌کنند نسبت به کسانی که صورت‌حساب فروش دارند اصطلاحا به عنوان یک مؤدی بالقوه صورت‌حساب فروش دارند. اگر بخواهیم این نسبت را بگیریم، این نسبت تقریبا بین اشخاص حقیقی و حقوقی نزدیک ۷۰درصد است، یعنی ۷۰ درصد مؤدیانی که به طور بالقوه در دوره‌های گذشته مالیات بر ارزش افزوده دارای صورت‌حساب فروش بودند و اطلاعات در نزد سازمان امور مالیاتی داشتند، امروز از طریق صورت‌حساب‌های الکترونیک و از طریق سامانه مؤدیان صورت‌حساب‌هایشان را  برای ما ارسال می‌کنند.

او افزود، اگر از جهت سهم مبادلات هم بخواهیم بگوییم که چه سهمی از مبادلات را شکل می‌دهد، در دوره چهارم مالیات ارزش افزوده سال ۱۴۰۲ برای اولین دوره سامانه مؤدیان به مرحله بهره‌برداری رسید، یعنی آن صورت‌حساب‌های الکترونیکی که مؤدیان ارسال کرده بودند در اظهارنامه پیش‌فرضشان قرار گرفت. اگر بخواهیم آن را مبنا قرار دهیم، بیش از ۴۰درصد فروش‌هایی که اظهار شده توسط مؤدیان مستند به صورت‌حساب‌های الکترونیک بوده و  بالغ بر ۳۳درصد خرید‌ها مستند به صورت‌حساب‌های الکترونیک بوده است. به نظر بنده پیشرفت بسیار خوبی را شاهد هستیم.ان‌شاءالله در دوره‌های آتی و دوره‌ای که شروع شده، یعنی دوره اول مالیات ارزش افزوده سال ۱۴۰۳ شاهد پیشرفت بیشتری خواهیم بود.

۹۰ درصد ذی‌نفعان به سامانه مؤدیان پیوسته‌اند

این مقام مسوول در پاسخ به این سوال که چه میزان از مؤدیان صورت‌حساب الکترونیکی صادر نکردند، گفت: چون سه نوع صورت‌حساب الکترونیکی داریم، اگر مبنای سامانه مؤدیان را به این شکل بگیریم، صورت‌حساب نوع یک، که واجد مؤلفه‌های هویتی خریدار هم هست، صورت‌حساب نوع دو، که اطلاعات مربوط به اقلام کالاست، اما واجد مولفه‌های هویتی و اقلام هویتی خریدار نیست و صورت‌حساب نوع سه، که این صورت‌حساب همان رسید دستگاه‌های پُزی است که افراد دارند از آن استفاده می‌کنند. اگر ما هم صورت‌حساب‌های نوع یک، نوع دو و نوع سه را بخواهیم در نظر بگیریم اطلاعات مربوط به فاکتور‌های نوع سه یا صورت‌حساب‌های نوع سه که صورت‌حساب‌های دستگاه‌های کارتخوان است، از بانک مرکزی سامانه مؤدیان دریافت می‌کند. بنابر‌این یک عدد بالای ۹۰درصد را ما شاهدیم که به سامانه مؤدیان ملحق شده‌اند.

نظر شما