شناسهٔ خبر: 68037988 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

شیخ حسین انصاریان:

آیت الله مستجابی هم پهلوان دینی و هم پهلوان ورزشی است

واعظ مشهور تهران گفت: پهلوانی تنها به آثار ظاهر شده در بدن نیست و پهلوانی آیت الله مستجابی منشا دینی نیز دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، شیخ حسین انصاریان در مراسم گرامیداشت آیت الله سید مرتضی مستجاب الدعواتی (مستجابی) با اشاره به دوره استبداد رضاخانی و در تنگنا قرار دادن علما گفت: جوانی در آن روزگار ناامیدی، در دوران فرار عالمان و افکار و کسانی که دین را در آخر خط می‌دیدند و خانواده معتبر ایرانی، شجاعت روحی به خرج داد و طلبه شد. کسی که با عشق و علاقه و روح بلند طلبه شود همان زمان باید او را پهلوان دانست. پهلوانی تنها به آثار ظاهر شده از بدن با ورزش‌های مختلف نیست. این پهلوانی که منشأ دینی، اعتقادی و ملکوتی دارد پهلوانی است.

آیت الله مستجابی هم پهلوان دینی و هم پهلوان ورزشی است

وی افزود: در عنفوان جوانی پهلوانی خود را به میدان علم و حوزه و دین آورد و خود را به نقطه قابل قبولی رساند و در این بین مبارزات سخت جوانی از نجف برگشته با تشویق علامه امینی تشکیلاتی را به نام فداییان اسلام سرپا کرد و اولین کار هم کسروی کافر و سردر آخور بیرون را برانداخت. در کنار ۲ جبهه فداییان و فقیهی مثل آیت الله کاشانی در مبارزات سر سخت حضور داشت که به نوعی بازی با جان بود و عقب نشینی نکرد. در ملی شدن صنعت نفت و برداشتن مهره‌های استعمار نترسید و کار مبارزاتی خود را به جایی رساند که ارتش و اطلاعات آن زمان او را با تعدادی از یاران محکوم به اعدام کرد و ایشان برای حفظ جان به حرم ولی الله الاعظم، امیرالمومنین (ع) پناهنده شد. در آنجا با مراجع بزرگی در رأس آن آیت الله اصفهانی صاحب فقه عالی و اخلاق والا زلفش گره خورد و کسب فیض کرد.

این مفسر قرآن در بیان دیگر ویژگی‌های آیت الله مستجابی بیان کرد: پس از اجتهاد مبارزات خود را دوباره از سر گرفت. به سفرهای خارجی‌ای از جمله لبنان نزد امام موسی صدر که نسبتی با او داشت رفت. عمر پر برکت ایشان پس از انقلاب اسلامی ادامه می‌یافت تا پس از انقلاب اسلامی. منزل هزار متری اصفهان که پر از درخت، میوه و چاه آب بود و تنهاییش را این منزل بعد درگذشت همسرش پر می‌کرد به درمانگاهی مجهز به نام امام موسی صدر تبدیل کرد.

وی افزود: آیت الله مستجابی در دست و دلبازی و خدمت به ضعیفان و پذیرفتن مهمانان در حد ظرفیتش در کشور ما حاتم طایی است. به خاطر اخلاق نرم فروتنی و تواضع و حفظ سلامت بدن به ورزش زورخانه‌ای پیوست و بارها از نهاد ورزش به دریافت دانشنامه‌های ورزشی موفق شد. ایشان هم پهلوانی روحی دارد و هم پهلوانی بدنی دارد. در کل ایران شاید ایشان جایگزینی در روحانیت شیعه نداشته باشد.

گفتنی است این مراسم عصر امروز یکشنبه ۱۴ مرداد در انجمن آثار و مفاخر ملی برگزار شد.

نظر شما