شناسهٔ خبر: 68037788 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

فائو: شاخص قیمت جهانی مواد غذایی راه ثبات را در پیش گرفت

اقتصادنیوز: فائو اعلام کرد که شاخص قیمت جهانی مواد غذایی (کالای اساسی) در ماه ژوئیه برای دومین ماه متوالی ثابت ماند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، شاخص قیمت مواد غذایی فائو، تغییرات ماهانه قیمت‌های بین‌المللی برخی از کالاهای غذایی در سطح جهان را دنبال می‌کند، این شاخص در این ماه به طور متوسط ۱۲۰.۸ واحد بود که اندکی کمتر از رقم ۱۲۱.۰ در ماه ژوئن است. این شاخص به ۳.۱ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل رسیده است.

خبر مرتبط
فائو هشدار داد/ افزایش قیمت جهانی مواد غذایی

اقتصادنیوز :شاخص قیمت جهانی مواد غذایی سازمان ملل‌ متحد در ماه می برای سومین ماه متوالی افزایش یافت، زیرا افزایش قیمت غلات و محصولات لبنی بر کاهش قیمت شکر و روغن‌های گیاهی غلبه کرد.

شاخص قیمت غلات فائو نسبت به ژوئن ۳.۸ درصد کاهش یافت زیرا قیمت جهانی صادرات همه غلات اصلی برای دومین ماه متوالی کاهش یافت. میانگین شاخص ۱۱۰.۸ در ژوئیه بوده که ۴.۴ واحد نسبت به ژوئن و ۱۵.۱ واحد نسبت به جولای ۲۰۲۳ کاهش داشته است.

فائو اعلام کرد: «احتمال افزایش تولید گندم در فصل برداشت‌های زمستانی در نیم‌کره شمالی و به طور کلی شرایط مساعد در کانادا و ایالات متحده کاهش یافت و از برآوردها برای برداشت‌های بزرگ گندم بهاره در اواخر سال حمایت می‌کند.»  

به گزارش انجمن غلات، قیمت‌های صادراتی ذرت نیز کاهش یافت زیرا برداشت محصول در آرژانتین و برزیل سرعت گرفت و شرایط محصول در ایالات متحده همچنان قوی بود.

در میان سایر غلات درشت، قیمت جهانی جو و سورگوم نیز در ماه جولای کاهش یافت. شاخص قیمت تمام برنج فائو در ماه ژوئیه ۲.۴ درصد کاهش یافت، زیرا فعالیت‌های تجاری، قیمت‌های هندی و ژاپنی را تحت فشار نزولی قرار دادند.

از سوی دیگر شاخص قیمت روغن نباتی فائو نسبت به ژوئن ۲.۴ درصد افزایش یافت و به بالاترین میزان در یک سال و نیم رسید.

فائو اعلام کرد: قیمت‌های جهانی روغن‌های نخل، سویا، آفتابگردان و کلزا همگی افزایش یافت که این امر به دلیل تقاضای قوی برای روغن سویا در بخش سوخت‌های زیستی و بدتر شدن چشم‌انداز محصول برای روغن‌های آفتابگردان و کلزا در چندین کشور بزرگ تولیدکننده افزایش یافت.

نظر شما