شناسهٔ خبر: 68037404 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

عامل کاهش قیمت دلار در بازار مشخص شد+ جزئیات

اکوایران : امروز حرف میانجی‌ها به بازار ارز رسید و برخی معتقدند که این اخبار و شایعات در کاهش قیمت دلار بی‌تأثیر نبوده است.

صاحب‌خبر -

دلار تهران پیش از برخورد به مقاومت ۶۲ هزار تومان عقب‌نشست و کاهشی شد. در روز‌ جاری در حالی که بازارهای جهانی در تعطیلی به سر می‌بردند، قیمت دلار تهران با کاهش قیمت نسبت به قیمت پایانی روز قبل، آغاز به کار کرد و در ادامه نیز محدوده‌های قیمتی پایین‌تری را تجربه کرد. اگرچه تتر و درهم نیز همراه دلار نزولی شده‌اند ولی دلار تهران اصلاح قیمتی بیشتری تجربه کرد.

امروز حباب درهم مثبت شد. حباب درهم در رو‌ز جاری به ۳۷۶ تومان رسید که بیشترین حباب درهم از بیستم تیرماه است و تتر هم در لحظه نگارش این گزارش هنوز ‌موفق به ورود به کانال ۶۱ هزار تومانی نشده است.

برخی علت کاهش دلار تهران رابه خبرها و شایعاتی که از سفر مقامات بین‌المللی دست‌به‌دست می‌شد نسبت می‌دادند.

امروز الجزیره مدعی شد که ایمان الصفدی وزیر خارجه اردن به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات ایران به تهران سفر می‌کند. او حامل دو‌ پیام است. 

خبر مرتبط
گزارش قیمت بسته شده طلا، سکه و دلار امروز یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳+ جدول

امروز قیمت سکه امامی به ۴۳,۱۰۰,۰۰۰ (چهل و سه میلیون و یکصد هزار) تومان رسید که نسبت به روز قبل ، کاهش ۱.۴ درصدی داشته است. قیمت طلا هم عقب نشست.

روزنامه الجریده کویت هم دست به یک ادعای جنجالی زد و نوشت که در پنجشنبه گذشته یک هیئت امنیتی آمریکایی با میانجیگری عمان وارد تهران شد تا همزمان، پیام آرامش و هشدار را به رهبران تهران ارسال و از وقوع جنگ بزرگی که «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با حمایت لابی‌های صهیونیستی در آمریکا برنامه‌ریزی کرده است، جلوگیری کند. البته این ادعای روزنامه کویتی در نهایت توسط کاخ سفید رد شد.

برخی معتقدند که اخباری که از میانجی‌ها در روز جاری منتشر شد باعث کاهش قیمت دلار شد و افزایش گفت‌و‌گو قبل از اقدام ایران، باعث شد تا سطح ریسک در بازار ارز کاهش یابد. ولی در نقطه مقابل تحلیلگران معتقد بودند که معرفی کابینه اقتصادی دکتر مسعود پزشکیان باعث اصلاح قیمت دلار خواهد شد.

در روز جاری حمید پورمحمدی به عنوان رییس سازمان برنامه و بودجه و علاوه بر آن دکتر علی طیب‌نیا به عنوان مشاور عالی رئیس‌جمهور معرفی شد. با توجه به جایگاه علی طیب‌نیا در فضای اقتصادی کشور و معرفی رییس سازمان مهم برنامه و بودجه و پیش‌بینی قبلی تحلیلگران به نظر می‌رسد این اقدام نیز در آرامش بازار ارز موثر بوده است.

البته در روز جاری خبر دیگری هم منتشر شد. رییس پلیس امنیت اقتصادی کشور اعلام کرده است که در روز جاری تعدادی از فعالان غیر مجاز ارزی را شناسایی و دستگیر کرده است.

خبر مرتبط
نرخ ارز دلار سکه طلا یورو امروز یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳/ افت قیمت طلا و سکه

امروز قیمت دلار مبادله ای به ۴۸,۴۳۶ (چهل و هشت هزار و چهارصد و سی و شش ) تومان رسید که نسبت به روز قبل ، افزایش ۰.۱۸ درصدی داشته است. قیمت طلا و سکه اما پایین آمد.

در روزی که بازار جهانی تعطیل بود، قیمت اقلام طلا و سکه با کاهش مواجه شد. حباب آن‌ها نیز در این روز کاهشی بود. حباب سکه امامی در روز جاری به کانال ۱۸ درصدی برگشت و قیمت آن در ابتدای کانال ۴۳ میلیون تومانی قرار گرفت.

صندوق‌های طلا سرخ پوش شدند

بازار سرمایه در روز جاری منفی شد ولی با این تفاوت که دامنه نوسان آن محدود شد. دامنه نوسان بازار سهام ‌به بازه مثبت و منفی یک درصدی محدود شد.

دامنه نوسان صندوق‌های سهامی هم محدود به مثبت و منفی دو درصد شد.

امروز ارزش معاملات خرد بازار سرمایه کاهش یافت و افت شاخص کل در سایه محدودیت ایجاد شده در محدوده دو میلیون و پنج هزار واحدی قرار گرفت البته بازار سهام هم در سایه این محدودیت ایجاد شده در شرایط نیمه تعطیل قرار گرفت.

پس از معرفی رییس سازمان برنامه و بودجه و مشاور عالی رئیس جمهور، اعلام وزرای دولت دیگر امید اهالی بازار سرمایه است که می‌تواند شرایط را بهتر کند.

در روز جاری ارزش معاملات صندوق‌های طلا و بازار سهام و حق تقدم کاهش یافت و میزان ورود پول حقیقی به صندوق‌های طلا نیز کاهش یافت، همزمان با منفی شدن قیمت دلار و طلا، صندوق‌های طلا هم در روز جاری سرخپوش شدند و بازار سرمایه در انتظار تغییر وضعیت موجود برای سنجش وضعیت مناسب و تغییر استراتژی برای خروج از این برزخ قرار گرفته است.

 

نظر شما