شناسهٔ خبر: 68036669 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

جلیلی: کسی که منتخب مردم است محترم است/ اگر نقطه ضعفی باشد باید کمک کنیم تا برطرف شود

اقتصادنیوز: عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: کسی که منتخب مردم است و رهبری تنفیذ کرده است محترم است و اگر نقطه ضعفی باشد باید کمک کنیم تا برطرف شود و اگر نقطه قوتی هست باید کمک کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، سعید جلیلی عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام و نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نشست «مشارکت سازنده اساتید در جهش ایران» گفت: من خیلی خوشحالم که این توفیق را پیدا کردم و شما این فرصت را در اختیار من قرار دادید تا بعد از دو ماه کار مشترک، نکات شما را بشنوم تا برای آینده فکری خودمان، جلسات مشترک داشته باشیم.

خبر مرتبط
واکنش سعید جلیلی به ترور اسماعیل هنیه/پیکار پیوسته هنیه نماد جهاد بود

اقتصادنیوز: نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی با تسلیت شهادت رئیس دفتر سیاسی حماس اعلام کرد: پیکار پیوسته شهید هنیه در برابر دشمن و همراهی همدلانه او با دوستان جبهه مقاومت او را به نماد جهاد و اتحاد تبدیل کرد.

وی افزود: حسرت من این بود که در سال ۹۲ بارها تکرار کردم که چرا ظرفیت‌های کشور ما آزاد نمی‌شود و به بهترین شکل از آنها استفاده نمی‌شود. هر کس یک وسعی دارد و می‌تواند محیط خود را متأثر کند. این شعار نیست و عمل به حساب می‌آید.

جلیلی در رابطه با استفاده از ظرفیت دانشگاهی و اساتید، بیان کرد: اساتید ظرفیت‌های ارزشمندی هستند، در انتخابات حضور شما و تأثیرگذاری که داشتید این را نشان داد و همه شیرینی این حضور را درک کردند. رهبری هم فرمودند برای من جالب بود که اساتید این نقش آفرینی را داشتند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: خداوند از هیچکس بیشتر از وسعش انتظار ندارد و اینکه ما حداقل تأثیرگذاری مان را انجام دهیم همان چیزی است که به عنوان تکلیف ما را دور هم جمع کرده است. ما اعتقاد داریم که اگر امروز فعالیتی انجام می‌دهیم این همان چیزی باشد که خداوند فردا ما را نسبت به آن بازخواست خواهد کرد. ما در این جلسات باید این را بحث کنیم که آیا ما به اندازه وسعمان کارمان را انجام دادیم یا نه.

جلیلی ادامه داد: در نگاه دینی باور مشترک ما گفتمان انقلاب اسلامی است. ما می‌خواهیم عدالت را برقرار کنیم و در همین ادبیات دینی مردم باید برای عدالت قیام کنند حتی اگر حضرت علی حاکم باشد اگر مردم قیام نکنند امام را شهید می‌کنند. دین می‌گوید باید این موضوع را با هم انجام دهید. این‌طور نیست که اگر دولت دست ما بود وظیفه‌ای داریم و اگر نبود وظیفه‌ای نداریم بلکه هدف متعالی کار بسیار ارزشمندی است که همه می‌توانیم در حالتی در حد وسعمان انجام دهیم.

وی تاکید کرد: تکلیف مشترک است به هر کسی نقش متفاوتی دارد و مهم است که بتوانیم نقش آفرینی درستی داشته باشیم و این باید یکی از کارویژه‌های دولت باشد که اگر بخواهد اهدافش شکل بگیرد باید این بستر را برای نقش آفرینی آحاد جامعه فراهم کند و آنها را مشارکت دهد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: کدام از ما در حد فردی و حتی جمعی و در سطح جامعه و دانشگاه حتی کشور باید ببینیم در همه این‌ها چه نقشی می‌توانیم ایفا کنیم و چنین جلساتی این اهمیت را دارد که به گفتگو بپردازیم که آیا این نقشی که انجام می‌دهیم همان نقش آفرینی مطلوب است.

جلیلی ادامه داد: هر کسی در حد خودش وظیفه دارد سایه به سایه تحولات کشور را دنبال بکند و اگر خوب است کمک کند و اگر ناقص است کمک بکند تکمیل کند و اگر ایراد دارد کمک بکند که تصحیح شود. اینکه بارها عرض کردم هر دانشگاه باید یک دولت در سایه باشد و در همین انتخابات و حتی در دولت آقای رئیسی هم گفتم که نیاز داریم اعضای جامعه نسبت به این موضوع احساس نقش آفرینی داشته باشند. نتیجه این کمک به دولت مستقر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از کارهایی که انجام می‌دهیم به این معنی نیست که ما نباید هم افزایی کنیم. آن چیزی که خطا است این است که ما معطل برخی از مسائل باشیم. اینکه نبودن ساز و کار شما را معطل کند که منتظر بمانید تشکیلاتی درست شود. باید وظیفه‌مان را انجام دهیم از شما اساتید حاضر خواهش می‌کنم، که سال‌ها در موضوعاتی مطالعه تعمق و تدریس داشتید این است که موضوعات تخصصی خودتان دقیق نگاه می‌کنید؛ اگر چنین موضوعی در عرصه اجتماعی امتداد پیدا کرد که هر کسی نقش خودش را ایفا کند و بعد آثار آن نمایان شود نشاط در جامعه نمایان می‌شود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اگر جامعه اساتید این مباحث در مورد نقش آفرینی را امتداد ببخشند. ببینیم که این مباحث و این جمع‌ها در اهداف مشترک در جامعه چقدر تأثیر خواهد گذاشت. این‌ها را مطرح کردیم که فرصت‌ها رو بشناسیم و کشور می‌تواند جهش داشته باشد و هر کس می‌تواند نقش خود را ایفا کند و این حاصل کار جدی بود که ۱۴ میلیون نفر به این اقبال پیدا کردند.

جلیلی یادآور شد: فقط انتخابات مطرح نیست ما در عرصه‌های مختلف نیاز داریم در جهت کمک به روند کشور کمک به نظام و دولت و کسانی که مسئولیتی بر دوش آنها است پیش برویم. از هفته آینده دولت وزرای خود و برنامه‌هایش را ارائه می‌دهد و چه کسی بهتر از اینکه اساتید و جامعه دانشگاهی نقاط قوت را پررنگ کند و به مردم معرفی کند. این همان موضوعی است که حتماً باید در آن تاکید شود و اگر خدایی نکرده نقطه ضعفی دارد باید بیان شود و البته تصمیم با دولت است عرض کردم نقش‌ها متفاوت است. کسی که منتخب مردم است و رهبری تنفیذ کرده است محترم است و اگر نقطه ضعفی باشد باید کمک کنیم تا برطرف شود و اگر نقطه قوتی هست باید کمک کنیم.

وی گفت: حرکت‌هایی که در ایام انتخابات انجام شد می‌تواند پیوسته ادامه داشته باشد و می‌بینیم که چه جامعه‌ای با نشاطی خواهیم داشت و همین اساسی در جامعه علمی احساس می‌کنند ما چه نقش مؤثری می‌توانیم داشته باشیم.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس وقتی موفقیت حاصل شد که هر کسی نقش خود را ایفا کرد و این آثار بسیار بزرگی داشت و حتی در وقایعی مانند کرونا که یک بلیه عامی شکل گرفته بود هر کسی کمک کرد. عرض من این است که این می‌تواند در بسیاری از عرصه‌ها با قوت شکل بگیرد و شما اساتید می‌توانید در این زمینه ایفای نقش کنید. وزارت علوم مطلوب چیست و برنامه آن چه است و چگونه می‌تواند در نقش لازم دولت آن نقش آفرینی مطلوب را داشته باشد و در کنار آن همه کسانی که می‌توانند به دولت کمک کنند نقش آفرینی لازم را داشته باشند و اولویت‌های این موضوع چیست که چگونه انجام می‌شود.

جلیلی گفت: اگر چنین فضایی شکل بگیرد نتایج مورد نظر به دست می‌آید. باید برنامه دولت مورد توجه قرار بگیرد همینطور برنامه‌های ما هم باید مورد توجه باشد و نقاط قوت و ضعف آن بررسی شود و مهم است که این حرکت عامی شکل بگیرد. باید فرق برنامه‌ها و ضعف برنامه‌ها برای حل مسائل برای مردم روشن شود. اگر کسی بگوید که من چهار فرزند بیکار دارم باید بتوان فارغ از این مسائل به او پاسخ گفت.

وی با اشاره به توجه رهبر انقلاب به موضوع اقتصادی و اشتغال و ارزآوری بیان کرد: باید ببینیم سهم دانشگاه‌ها در این دو موضوع مهم چه چیزی است و مأموریت آنها چیست. چه مأموریتی برای دانشگاه‌ها تعریف شده است و وقتی یک فردی به عنوان رئیس یک دانشگاه انتخاب می‌شود چه مأموریتی برای تحقق فیلم دانشگاه در ارزآوری اشتغال خواهد داشت و این در همه عرصه‌ها وجود دارد مباحث علوم انسانی گرفته تا دیگر مسائل دانشگاهی قابل توجه است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح این موضوع که جلساتی مانند این جلسه همان است که از آن سیمرغ به دست می‌آید، بیان کرد: حتی بیان ضعف‌های دولت در زمان خودش مهم است و قرار نیست که برای ثبت در تاریخ اتفاق بیفتد مانند برجام این بحثی است که من بر آن تکیه دارم و خواهش می‌کنم در این عرصه کار را با نشاط شروع کنیم و لازم است این موارد امتداد پیدا بکند و تنها در یک بحث تخصصی باقی نماند و مردم بدانند آثار مثبت این بحث چیست. من در این دوره از انتخابات حضور دانش‌آموزی مؤثر دیدم و دانش‌آموزان بسیار مشتاق و فعال حضور پیدا کردند و مباحثی را مطرح می‌کردند.

جلیلی همچنین به حوادث سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و افزود: از آبان ۱۴۰۱ هر هفته در یک دانشگاه حضور پیدا می‌کردم و جلسات کوتاهی نداشتیم بلکه برخی جلسات تا ۶ و ۷ ساعت به طول می‌انجامید. اعتقادی ندارم که نسلی وجود دارد که زبان ما را متوجه نمی‌شود بلکه آنها سوال دارند و وظیفه ما این است که جواب دهیم. در هر استانی که می‌رفتم سعی می‌کردم در بین دانشجویان و دانش‌آموزان حضور داشته باشم و این ظرفیت خوبی است که وقتی پای کار بیایند حماسه بزرگی ایجاد می‌شود.

وی به تأثیر خانم‌ها در امور مختلف کشور اشاره کرد و گفت: امروز یکی از فرصت‌های پیش روی ما وقتی که از یک جهان فرصت و یک ایران جهش صحبت می‌کنیم به این معنی است موضوع را شکل دهید و بدانید چه ابعادی دارد. شما در انتخابات اهداف والایی داشتید ان‌شاءالله کارهایی که کردیم به عنوان ذخیره آخرتمان حساب شود و این کار مجاهدانه می‌تواند ادامه داشته باشد و می‌تواند دانشگاه ما را از حرکت شکلی خارج کند و شیرینی آن برای پیشرفت کشور و همه مردم است.

جلیلی برای اینکه این جلسات به نتیجه برسد عنوان کرد: نقطه آسیب اکثر بسیاری از جمع‌ها این است که یک عده فکر می‌کنند باید بنشینند و به جای دیگران فکر کنند در صورتی که پیشنهادهایی که وجود دارد با همفکری و هم اندیشی در جلسات اولویتمندی شوند و کار را جلو ببریم به من خواهش می‌کنم این جلسات ادامه داشته باشد و من در خدمت شما خواهم بود و می‌توانیم موضوعات مشخص را پیگیری کنیم. در این جلسه حداقل ۱۰ موضوع مهم از مباحث اقتصادی فرهنگی و اجتماعی مطرح شد و باید ببینیم نقش آفرینی ما چه است و آن را با قدرت ادامه دهیم. انشالله کار برای کشور نتایج و آثار مثبتی داشته باشد.

نظر شما