شناسهٔ خبر: 68036504 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

دولت در مرحله جدید حراج، چقدر اوراق منتشر کرد؟

ايسنا : وزارت اقتصاد در جدیدترین مرحله از حراج اوراق دولتی ۳۳ هزار و ۵۵۵ میلیارد تومان اوراق مرابحه عام به فروش رساند که در سال جاری منتهی به ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ مبلغ ۱۰۷ هزار و ۱۹۱ میلیارد تومان اوراق منتشر کرده و مجموع عرضه اوراق در وزارت تحت مسئولیت احسان خاندوزی به ۷۷۳ هزار و ۶۶۴ میلیارد تومان رسیده است.

صاحب‌خبر -

چهاردهمین مرحله هفته عرضه اوراق بهادار دولتی در سال جاری منتهی به ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ برگزار شد. آن‌طور که وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرده ضمن برگزاری حراج و اخذ سفارش‌های خرید اوراق از متقاضیان در سامانه‌های بازار بین‌بانکی کارگزاری بانک مرکزی و مظنه‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران مبلغ ۳۳ هزار و ۵۵۵ میلیارد تومان اوراق مرابحه عام به فروش رسید.

از ابتدای سال جاری تا ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ در مجموع ۱۰۷ هزار و ۱۹۱ میلیارد تومان به صورت فروش نقدی تأمین مالی انجام شد.

پیش از این نیز  وزارت اقتصاد اعلام کرده بود  در دولت سیزدهم ۷۳۴ هزار و ۳۱۸ میلیارد تومان اوراق مالی جدید (از ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ تا ۲۰ تیر ۱۴۰۳)  منتشر شده که البته حدود نیمی از آن معادل ۳۶۲ هزار و ۷۱۲ میلیارد تومان صرف بازپرداخت اوراق سررسید شده دولت یازدهم و دوازدهم شده است.

در ادامه مراحل دوازدهم، سیزدهم و چهاردهم عرضه اوراق در زمان مسئولیت سیداحسان خاندوزی در سال جاری نیز برگزار شد که در مرحله دوازدهم به تاریخ ۲۷ تیرماه ۳۷۹۱ میلیارد تومان، مرحله سیزدهم در تاریخ سوم مرداد ۲۰۰۰ میلیارد تومان و مرحله چهاردهم در تاریخ ۱۴ مرداد ۳۳ هزار و ۵۵۵ میلیارد تومان اوراق منتشر شد.

جمع سه مرحله حراج اخیر با ۷۳۴ هزار میلیارد تومان قبلی به ۷۷۳ هزار و ۶۶۴ هزار میلیارد تومان می‌رسد که مجموع اوراق عرضه شده توسط دولت سیزدهم تا کنون را شامل می‌شود.

خبر مرتبط
زمان صدور اوراق قطعی تبصره ماده ۱۰۰ صاحبان مشاغل اعلام شد

روابط عمومی سازمان امور مالیاتی کشور از صدور و ابلاغ اوراق قطعی تبصره ماده ۱۰۰ و اظهارنامه پیش فرض تا پایان شهریور ماه سال جاری خبر داد.

وزارت اقتصاد ۲۰ تیرماه امسال در گزارشی اعلام کرد: کل اوراق مالی منتشر شده در دولت‌های یازدهم و دوازدهم (به خصوص از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹) معادل ۵۳۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است. در دولت سیزدهم نیز معادل ۷۳۴ هزار و ۳۱۸ میلیارد تومان اوراق مالی جدید (از ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ تا ۲۰ تیر ۱۴۰۳)  منتشر شده است.

با احتساب سه حراج پس از گزارش مذکور این رقم در حال حاضر به ۷۷۳ هزار و ۶۶۴ میلیارد تومان می‌رسد.

از میزان اوراق مالی منتشر شده در دولت سیزدهم معادل ۳۶۲ هزار و ۷۱۲ میلیارد تومان (نیمی از کل اوراق مالی منتشر شده) صرف بازپرداخت اوراق سررسید شده دولت یازدهم و دوازدهم شده است.

در ادامه این گزارش آمده بود: می‌توان اثبات کرد که حجم تعهدات دولت آتی از محل فروش اوراق بدهی، نسبت به ارقام تسویه شده در دولت سیزدهم کمتر است و این موضوع مطلب منتشر شده در روز گذشته مبنی بر اینکه «بدهی‌های خلق شده در دولت سیزدهم بسیار بزرگ است» را رد می‌کند.

علاوه بر این، در مطلبی که در شبکه های اجتماعی منتشر شد، عدد بدهی (بدهی ۸۷۰ هزار میلیارد تومانی دولت سیزدهم از محل انتشار اوراق) به اشتباه با اوراق مشارکت شهرداری‌ها جمع شده در حالی که تعهدات دولت صرفا رقم ۷۷۵ هزار میلیارد تومان است که در سال‌های آتی برای بازپرداخت اوراق منتشر شده در دولت سیزدهم تسویه خواهد شد. البته ۹۵ هزار میلیارد تومان دیگر نیز مانده تعهداتی است که  تا پایان سال ۱۴۰۴ باید به دلیل انتشار اوراق توسط دولت دوازدهم بازپرداخت شود.

 

نظر شما