شناسهٔ خبر: 68034468 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

گمانه‌زنی «رای‌الیوم» درباره جانشین شهید «اسماعیل هنیه»

پس از شهادت «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) به دست رژیم صهیونیستی، بحث جانشین این شهید مورد توجه رسانه ها از جمله روزنامه رای الیوم قرار گرفته و آنها به گمانه زنی در این باره پرداخته اند.

صاحب‌خبر -
گروه بین‌الملل-رجانیوز: روزنامه رای الیوم امروز یکشنبه در گزارشی با اشاره به بحث جانشینی شهید هنیه در جنبش حماس آورده است: پس از ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، این جنبش با خلاء در رهبری روبرو شده است؛ به ویژه که «صالح العاوروی» نائب رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس نیز چند ماه قبل در بیروت ترور شد. از این رو، جنبش حماس خیلی سریع باید هرم رهبری خود را ترمیم کند؛ به ویژه که با چالش‌های جنگ رژیم اسرائیل علیه نوار غزه و اقدامات دیپلماتیک و سیاسی مربوط به جنگ به ویژه مذاکره با میانجی گران برای رسیدن به توافق پایان جنگ در نوار غزه و به سرانجام رساندن توافق مبادله اسیران روبرو است.
 
همچنین سرو سامان دادن به اوضاع داخلی حماس و نیز همسویی با چالش های پس از جنگ در صورت برقراری آتش بس در نوار غزه نیز ایجاب می‌کند که خیلی سریع به ترمیم هرم رهبری خود بپردازد. حال این سوالات مطرح است که چه کسی جانشین شهید هنیه در رهبری دفتر سیاسی جنبش حماس خواهد شد؟ اینکه «خلیل الحیه» بر پیکر شهید هنیه در دوحه نماز خواند آیا گواهی برای جانشینی اوست؟ آیا «خالد مشعل» به سمتش (به عنوان رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس) باز می‌گردد؟ ویژگی های این دو نفر چیست؟ آیا جنبش حماس نام سومی را خواهد برگزید؟
 
روزنامه رای الیوم نوشت: حماس شورای مشورتی دارد که صاحب رای است و ماموریتش پر کردن خلاء در رهبری جنبش حماس پس از شهادت رئیس و نایب رئیس دفتر سیاسی حماس است. در دوحه، خلیل الحیه معاون رئیس جنبش حماس در نوار غزه و عضو دفتر سیاسی این جنبش بر پیکر شهید هنیه نماز خواند و این امامت، گواه نمادینی نزد جنبش های اسلامی است. آیا این نماز خواندن الحیه اشاره ای به این است که جنبش حماس وی را جانشین شهید هنیه کرده است؟ این امر تاکنون قطعی نیست اما الحیه ارتباطاتی قوی با خارج و همه دوستان و متحدان جنبش حماس دارد. او در جریان جنگ، نقش بارزی در تلاش های سیاسی و روابط خارجی جنبش حماس داشته و مورد احترام حزب الله لبنان، جنبش جهاد اسلامی فلسطین، ایران، جنبش انصارالله یمن و حتی سوریه است که پس از ۱۲ سال «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه از وی در دمشق استقبال کرد.
 
این رسانه افزود: الحیه از خانواده ای مجاهد و مبارز است که خانواده او شهیدان زیادی داده اند. او پیوند و شناخت بسیار خوبی از نوار غزه دارد و با فرماندهان گردان های شهید عزالدین القسام شاخه نظامی جنبش حماس نیز قرابت خاصی دارد. همه اینها الحیه در جایگاه رهبری حماس قرار می دهد. نزدیکان او از صلابت، شجاعت و حسن مدیریت در روابط خارجی جنبش حماس آگاهی دارند و نمی‌توان انکار کرد که مردی بسیار محبوب با کاریزمای بالای مردمی است. از او و «اسامه حمدان» از رهبران حماس به عنوان دو شخصیت مردمی و متواضع و نزدیک به مردم نام می‌برند.
 
روزنامه رای الیوم نوشت: اما خالد مشعل رئیس سابق دفتر سیاسی جنبش حماس نیز شانس دارد. او نزدیک بود که در جریان ترور نافرجام در شهر امان در سال ۱۹۹۷ از سوی سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی موسوم به «موساد» جان خود را از دست بدهد. او روابط عربی و بین المللی گسترده ای دارد و شخصیت مطلوب قطر، ترکیه و اخوان المسلمین و حتی برخی کشورهای اروپایی است.
 
این روزنامه در پایان تاکید کرد: اینها همه گمانه زنی است و چه بسا جنبش حماس نامی جدا از این دو نفر را برگزیند؛ به ویژه که این جنبش کادر کارکشته ای دارد و نسل جوان آن ثابت کرده است که توان مسئولیت پذیری و تجربه را دارد و از بسیار کاردان است. فارغ از اینکه چه فردی در راس جنبش حماس قرار می‌گیرد و این جنبش چه فردی را انتخاب می‌کند، باید به اراده آن احترام گذاشت و هر که انتخاب شود، نماینده همه مبارزان و مجاهدان جنبش حماس و نماینده گزینه مقاومت ملت فلسطین است.
 
انتهای پیام/

نظر شما