شناسهٔ خبر: 68030358 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

نامه سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا درباره اسرائیل و ایران

ده‌ها سناتور جمهوری‌خواه آمریکا در نامه به دولت «جو بایدن»، مدعی شدند: «نگرانی شما از تشدید درگیری، باعث شده است که اسرائیل آسیب‌پذیر شود و دشمنان ما جسور شوند.»

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه شرق، ده‌ها سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی در نامه‌ای به دولت «جو بایدن» ادعا کردند این دولت دست به اعمال «تحریم تسلیحاتی جزئی» علیه اسرائیل زده و باید در راستای تداوم حمایت از اسرائیل، به این تحریم پایان دهد.

این سناتورها در این نامه ارسالی برای «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، با تکرار ادعای اسرائیل مبنی بر اینکه ایران و حزب‌الله لبنان مسئول حمله «مجدل شمس» بوده‌اند، خطاب به این رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شدند: «نگرانی شما از تشدید درگیری، باعث شده است که اسرائیل آسیب‌پذیر شود و دشمنان ما جسور شوند.»

این سناتورها در این نامه گفتند: «اقدامات دولت دارد بزرگترین متحد ما در خاورمیانه را به خطر انداخته و جان نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه را در معرض تهدید قرار می‌دهد.»

نقطه شروع دور تازه تنش‌ها در منطقه، اصابت راکت ضدهوایی اسرائیل، به منطقه‌ای به نام «مجدل شمس» در جولان، در روز شنبه «ششم مرداد ۱۴۰۳»، بود که ۱۲ کشته و ده‌ها زخمی از جامعه دروزی این منطقه به‌جا گذاشت.

پس از این رویداد، اسرائیلی‌ها به سرعت انگشت اتهام را به سمت «حزب‌الله» لبنان گرفته و مدعی شدند این حمله با موشک صورت گرفته است. مقاومت اسلامی لبنان اما در بیانیه‌ای انجام چنین حمله‌ای را قاطعانه تکذیب و تاکید کرد که این گروه هیچ ارتباطی با این حمله نداشته و انجام آن را رد می‌کند.

نامه سناتورهای آمریکایی به بایدن با موضوع برداشته شدن تحریم تسلیحاتی جزئی علیه اسرائیل، بعد از آن مطرح شد که عصر سه‌شنبه هفته گذشته، رسانه‌ها از حمله اسرائیل به ساختمانی در «ضاحیه» جنوبی بیروت خبر دادند و وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد در این حمله، چهار تن به شهادت رسیده‌اند؛ از جمله «فواد شُکر» که یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله لبنان بود. ارتش اسرائیل رسما هدف قرار دادن بیروت را پذیرفت و مدعی شد این حمله در پاسخ به حمله «مجدل شمس» انجام شده است.

اسرائیل اما در ضربه دیگری دست به ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس که برای شرکت در مراسم تحلیف «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرده بود در بامداد چهارشنبه گذشته (۱۰ مرداد ۱۴۰۳) در محل اسکان او در تهران زد.

ترور اسماعیل هنیه در شرایطی اتفاق افتاد که بعد از تشدید تنش در مرزهای جنوبی لبنان با اسرائیل، پناهگاه‌ها برای ساکنان اسرائیل گشوده شده بود و با شهادت هنیه، دیگر کمتر کسی در تل‌آویو یا دیگر شهرها و شهرک‌های اسرائیلی می‌تواند امیدی به امنیت داشته باشد.

همچنان که اسرائیلی‌ها در انتظار پاسخ سخت به خاطر جنایات اخیر خود هستند، به نوشته پایگاه «دیزرت نیوز» یک سخنگوی پنتاگون گفت: «واشنگتن دست به اعمال تغییراتی در آرایش نظامی خود در خاورمیانه زده تا تدابیر دفاعی برای اسرائیل را تقویت کرده و از آمادگی خود برای پاسخ به سناریوهای گوناگون اطمینان حاصل کند.» بر اساس این گزارش، این تغییراتی که واشنگتن اعمال کرده شامل حفظ یک ناو هواپیمابر در منطقه و اعزام رزمناوها و ناوچه‌های دیگر و اسکادران دیگری از جنگنده‌ها به منطقه هستند.

سناتورهای جمهوری‌خواه در نامه خود به بایدن، یک فهرست از تجهیزات نظامی که به گفته آنها بایدن جلوی اعطای آنها به اسرائیل را گرفته است، ذکر کردند.

آنها در نامه خود خاطرنشان کردند: «هنگامی که نتانیاهو [نخست‌وزیر اسرائیل] در ماه ژوئن موضوع مسدود شدن عرضه تسلیحات را مطرح کرد، دولت شما مصرانه این اتهام را رد کرد.»

این سناتورها همچنین با اشاره به نامه‌های چند سناتور دیگر درباره این موضوع، گفتند که بایدن آنها را «نادیده گرفته است.»

در ادامه این نامه آمده است: «شما در طی این مدت عمدا جلوی تحویل تسلیحات، مهمات و تجهیزات به اسرائیل را گرفته‌اید. اینها شامل مهمات ۱۲۰ میلی‌متری تانک، مهمات ۱۲۰ میلی متری خمپاره، خودروهای تاکتیکی سبک، موشک‌های هوا به هوا، موتورهای جنگنده‌های اف-۱۵ و اف-۳۵، کیت‌های مربوط به مهمات حملات مستقیم مشترک، بمب‌های ۲۰۰۰ پوندی، مسلسل‌ها و سامانه‌های موشک‌های هدایت‌شونده می‌شوند.»

منبع: خبر آنلاین

نظر شما