شناسهٔ خبر: 68026283 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

پیشنهاد مایع سازی گاز در تابستان برای استفاده در زمستان

رئیس صندوق های بازنشستگی نفت گفت: ین ظرفیت وجود دارد که در تابستان گاز مازاد کشور را مایع سازی کنیم و در مخازن مربوطه ذخیره کرده تا بتوانیم در زمستان به شبکه سراسری تزریق کنیم که اینکار کمک موثری به رفع ناترازی گاز خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، عبدالحسین بیات، رئیس صندوق های بازنشستگی نفت در پانزدهمین همایش بین المللی صنعت پتروشیمی ایران اظهار داشت: این همایش از کارهای ماندگار صنعت پتروشیمی است و از رویدادهای اثرگذار در توسعه این صنعت است.

وی افزود: صندوق های بازنشستگی نفت یک نهاد کاملا غیردولتی است و هیچ وابستگی به دولت ندارد؛ ماهانه 3.5 همت مستمری به بازنشستگان صنعت نفت می دهیم و برآورد می شود که تا 10 سال آینده میزان مستمری که باید پرداخت کنیم به 35 تا 36 همت در ماه خواهد رسید.

رئیس صندوق های بازنشستگی نفت با بیان اینکه باید با مولدسازی دارایی ها و توسعه زنجیره ارزش به صورت یک بنگاه اقتصادی صندوق را مدیریت کنیم تا در سرمایه گذاری هایش موفق باشد"، گفت: عده ای بدون آنکه از نظرات تخصصی مدیریت صندوق ها و کارشناسان استفاده کنند، در برنامه هفتم توسعه به دنبال محدودسازی صندوق ها در انجام فعالیت های مولد و اقتصادی بوده اند؛ اگر صندوق ها نتوانند درآمدزایی مولد داشته باشند، بار جامعه هدف آنها بر بودجه عمومی دولت خواهد آمد و مشکلات مضاعفی را برای کشور ایجاد خواهد کرد.

وی ادامه داد: در صندوق بازنشستگی نفت به موضوع مایع سازی گاز طبیعی ورود جدی داشته ایم و یک واحد از آن را در حال ایجاد داریم، از سوی دیگر در زمینه MINI LNG ها ورود کرده ایم و این ظرفیت را برای احداث این واحدها داریم.

بیات خاطرنشان کرد: این ظرفیت وجود دارد که در تابستان گاز مازاد کشور را مایع سازی کنیم و در مخازن مربوطه ذخیره کرده تا بتوانیم در زمستان به شبکه سراسری تزریق کنیم که اینکار کمک موثری به رفع ناترازی گاز خواهد کرد؛ مطالعات این کار را انجام داده ایم و می توان از این ظرفیت استفاده بهینه ای داشت.

رئیس صندوق های بازنشستگی نفت با بیان اینکه "باید نگاه زنجیره ارزش را در صنعت نفت پیاده سازی کنیم"، گفت: عمده دلیل ظرفیت خالی واحدهای پتروشیمی به مسئله خوراک بازمی گردد که ما نمی توانیم منتظر سرمایه گذاری دولت برای رفع این مشکل باشیم؛ بلکه باید شرکت های پتروشیمی به سمت سرمایه گذاری در میادین بالادستی بروند و خودشان نقص خوراک واحدهای خود را برطرف کنند.

وی افزود: محور و شعار برگزاری همایش امسال فناوری پاک است که به عنوان مثال میتوان به پروژه NGL3100 اشاره کرد که به تنهایی از سوختن گاز مشعل 7 یا 8 میدان نفتی جلوگیری می کند.

انتهای پیام/

نظر شما