شناسهٔ خبر: 68025663 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گفتگوی مهر؛

اولین شیر مادر برای نوزاد نوعی واکسیناسیون است

شهرکرد-یک متخصص اطفال در شهرکرد با اشاره به اینکه شیری که در ابتدا ترشح می‌شود و آغوز نامیده می‌شود، گفت: این شیر حتما باید به شیرخوار خورانده شود، چراکه برای او نوعی واکسیناسیون است.

صاحب‌خبر -

اسدالله فتحی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه هر چه از خواص شیر مادر، بگوییم کم است اظهار کرد: اگر بشر بتواند معادل شیر مادر را تولید کند می‌توان گفت این کشف هم سطح آنتی‌بیوتیک خواهد بود.

این متخصص اطفال افزود: شیر مادر غذای کاملی برای شیرخوار است و شامل کربوهیدرات، پروتئین، چربی، مواد معدنی و مواد تقویت‌کننده سیستم ایمنی است.

فتحی‌پور با اشاره به اینکه شیری که در ابتدا ترشح می‌شود و آغوز نامیده می‌شود، ادامه داد: این شیر حتماً باید به شیرخوار خورانده شود، چراکه نوعی واکسیناسیون برای شیرخوار تلقی می‌شود.

این متخصص اطفال یادآور شد: شیر مادر همواره در دسترس است و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بوده، استریل است، نیازی به آماده‌سازی ندارد و هم‌دمای بدن شیرخوار است.

وی بیان داشت: شیر مادر علاوه‌بر اینکه برای نوزاد مفید است برای مادر هم مزایایی دارد و ارتباط عاطفی میان مادر و نوزاد را برقرار کرده، خونریزی بعد از زایمان را سریع‌تر بهبود می‌بخشد و از بسیاری از سرطان‌ها جلوگیری می‌کند.

فتحی‌پور تاکید کرد: بسیاری از کمپانی‌ها به دنبال این هستند که شیری تولید کنند که ویژگی‌هایی نزدیک به شیر مادر داشته باشد، اما هنوز نتوانسته‌اند.

این متخصص اطفال بیان داشت: تغذیه کودک با شیر مادر باید از همان ساعات ابتدایی تولد آغاز شود چراکه این امر سبب می‌شود رفلکس‌هایی که باعث ترشح شیر مادر می‌شود انجام می‌شود و شیردهی موفقی را برای مادر به همراه دارد.

وی گفت: در ۶ ماه ابتدایی زندگی نوزاد باید به‌صورت کامل با شیر مادر تغذیه شود و بعد از آن غذای کمکی شروع می‌شود و در این مدت حتی نیاز به استفاده از آب هم ندارد.

فتحی‌پور با اشاره به اینکه شیر مادر از بسیاری از بیماری‌های گوارشی در نوزاد جلوگیری می‌کند و در نوزادان نارس مواد پروتئینی و مواد ایمنی به اندازه‌ای مفید هستند که از بروز عفونت‌های روده جلوگیری می‌کند.

این متخصص اطفال اذعان داشت: شیر خشک از شیر گاو تهیه می‌شود و شیر گاو حاوی پروتئین‌هایی است که برای بچه حساسیت‌زا است و ریسک ابتلاء به دیابت، ایجاد آلرژی، بروز اسهال‌های شدید و یبوست‌های طولانی مدت را بالا می‌برد و این عوارض کوتاه و بلندمدت همه از اثرات استفاده از شیر خشک برای نوزاد است.

وی افزود: فقط در موارد خاص که به ندرت وجود دارد مصرف شیر مصنوعی توصیه می‌شود.

نظر شما