شناسهٔ خبر: 68024876 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

آئین عزاداری سنتی کمر به کمر قلعه‌نو خرقان، مایه افتخار استان سمنان است

احسان ورامینی

نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان گفت: سبک عزاداری سنتی اهالی روستاهای قلعه‌نو خرقان، میغان و گرمن شهرستان شاهرود، مایه افتخار استان سمنان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش میراث آریا، نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان در جمع مردم مجن در حسینیه این شهر روز یکشنبه ۱۴ مردادماه ۱۴۰۳ گفت: یکی از افتخارات استان سمنان در ماه محرم، حضور عزاداران از روستاهای قلعه‌نو خرقان، میغان و گرمن شهرستان شاهرود در برنامه حسینیه معلی و نمایش آیین سینه‌زنی کمر به کمر، نماد اصالت و هویت مذهبی مردم این منطقه بود که این سبک عزاداری قابل‌تقدیر  و انتقال به نسل‌های آتی است.

نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان، انسجام عزاداران حسینی مردم مجن را سرمایه معنوی این خطه دانست و افزود: فرهنگ هر قوم و ملتی ترکیبی از اعتقادات، باورها، آیین‌ها و مراسمی است که در طول تاریخ توسط پیشینیان ساخته‌وپرداخته شده و طی فرایند جامعه‌پذیری از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود.

مرتضی مطیعی گفت: این برنامه‌ها علاوه بر شور و شوق فراوان، از محتوای بسیار ارزشمند و انقلابی نیز برخوردارند که یادآور حضور رزمندگان با اخلاص شهرستان شاهرود در طول هشت سال دفاع مقدس است.

او ضمن ابراز امیدواری برای انتقال ارزش‌های اسلامی و معارف حسینی به نسل‌های آینده افزود: اینکه امروز شاهد فشار دولت آلمان برای تعطیل کردن یکی از مراکز اسلامی در هامبورگ هستیم از نقش مهم و جریان سازی مساجد در تحولات فرهنگی و اجتماعی حکایت می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان با یادآوری جنایات رژیم جعلی صهیونیستی در نوار غزه گفت: نمونه‌های متعددی از حوادث روز عاشورا امروز در غزه در حال وقوع است که در پیش چشمان جهانیان قرار دارد.

آئین سوگواری سینه‌زنی کمر به کمر روستای قلعه‌نو خرقان یکی از رسوم دیرینه مردم این روستا در دهه اول ماه محرم بوده و بنا به گفته پیر غلامان و کهن‌سالان روستا قدمتی چهارصدساله دارد.

سینه‌زنی کمر به کمر روستای قلعه‌نو خرقان شهرستان شاهرود به شماره ۳۰۵۲ در تاریخ ۱۲ اسفندماه ۱۴۰۲ در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس ایران ثبت‌شده است.

انتهای پیام/

نظر شما