شناسهٔ خبر: 68021280 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

نگرانی اتاق بازرگانی برای بازار نهاده‌های کشاورزی

رئیس اتاق ایران در نامه‌ای به مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری، با اشاره به نیاز بخش کشاورزی و با هدف جلوگیری از کاهش تولید و تبعات اقتصادی و اجتماعی، تأمین به‌موقع نهاده‌های تولید بخش کشاورزی را تقاضا کرد.

صاحب‌خبر -

رئیس اتاق ایران در نامه‌ای به مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری، با اشاره به نیاز بخش کشاورزی و با هدف جلوگیری از کاهش تولید و تبعات اقتصادی و اجتماعی، تأمین به‌موقع نهاده‌های تولید بخش کشاورزی را تقاضا کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق بازرگانی ایران، صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق ایران در نامه‌ای خطاب به مسعود پزشکیان نوشت: «استمرار و افزایش تولید محصولات کشاورزی، نیازمند و در گرو تدارک و مصرف به‌موقع نهاده‌هاست و استفاده از این نهاده‌ها پس از زمان مقتضی، حتی به میزان بیشتر نه‌تنها اثری مثبت بر تولید ندارد، بلکه می‌تواند موجب آسیب جدی به کمیت و کیفیت تولیدات نیز گردد. مثلا، مصرف انواع کودهای حاوی عنصر فسفره حدود ۶۵۰ هزار تن در سال و پتاسه حدود ۲۵۰ هزار تن باید در فصل آماده‌کردن زمین و قبل یا حداکثر همراه با کاشت در محدوده رشد ریشه قرار گیرد. در‌حال‌حاضر، بیشتر از ۷۰ درصد خاک‌ کشور کمتر از حد نیاز، فسفر دار‌د و مصرف‌نکردن آن قطعا بر کاهش تولیدات فصل آینده اثرگذار خواهد بود».

او در ادامه نوشت: «در چهار سال منتهی به ۱۴۰۱، سالیانه حدود دو میلیون تن کود ازته (عمده کود اوره تولید داخلی)، حدود ۳۰۰ هزار تن انواع کود فسفره، ۱۵۰ هزار تن انواع کودهای پتاسه و مواردی هم کودهای جلبک در کشاورزی عرضه شده، ظرفیت تولید داخلی کود (غیر از اوره) حداکثر ۵۰ هزار تن کود فسفره و ۵۰ هزار تن کود پتاسه است و الباقی از واردات تأمین می‌شود. تولید حدود ۱۱۰ میلیون تن محصولات زراعی، باغی و گلخانه‌ای و تولید حدود ۱۱ میلیون تن شیر و حدود ۹۰۰ هزار تن گوشت قرمز مدیون تدارک این کودها بوده است. بر این اساس امسال، نیاز خاک‌های زمین‌های کشاورزی کشور به حدود هفت میلیون تن کود است. سال جاری علی‌رغم هشدارهای متعدد تا پایان خردادماه، تنها ۸۳ هزار تن کود از واردات تأمین شده، با تأمین حدود دو میلیون تن کود ازته از منابع داخلی که با توجه به پیش‌شرط ‌دسترسی به‌موقع و آسان آن که با خبرهایی مانند افزایش قیمت تمام‌شده بعید به نظر می‌رسید، تأمین این نهاده‌های کشاورزی با چالش جدی مواجه است. از دلایل عمده پایین‌بودن عملکرد محصولات کشاورزی در کشور، کم‌مصرف‌کردن کودها (کمتر از مقادیر توصیه) و رعایت‌نکردن تناسب مصرف انواع آنها اعلام شده است».

بر‌اساس محتویات این نامه و مطابق گزارش آمار سازمان گمرک در سه ماه نخست سال جاری فقط ۱۶۶۱ تن بذر وارد کشور شده است و تقریبا تمامی بذور وضعیت نابسامانی را دارند و خلأ کسری واردات موجب کمیابی و گرانی نهاده‌ها شده است. هم‌اکنون برای پرونده‌های واردات ناتمام سال گذشته به ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون دلار (۵۰ تا ۶۰ میلیون دلار برای بذر، ۵۰ تا ۶۰ میلیون دلار برای آفت‌کش و الباقی برای کود) جهت ترخیص محموله‌ها نیاز هست. این موضوع را باید در نظر داشت که برای تأمین نهاده‌ها جهت تولید مستمر به‌صورت سالانه به حدود ۸۰۰ میلیون دلار (حدود ۲۰۰ میلیون دلار بذر، حدود ۲۰۰ میلیون دلار آفت‌کش و حدود ۴۰۰ میلیون دلار کود) تخصیص ارز نیاز است که از اول سال تاکنون به این مسئله پرداخته نشده است.

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در ادامه از این مسئله ابراز نگرانی کرده و توضیح داده است که تعلل در تأمین و تدارک نهاده‌های تولید کشاورزی اثرات ناگواری بر بازار به جای می‌گذارد.

 

نظر شما