شناسهٔ خبر: 68020103 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

جرائم تبلیغ سیگار در فیلم‌ها بازدارنده نیست

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات، بر لزوم افزایش نرخ جرائم تبلیغات محصولات دخانی در نمایش خانگی تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزراش صراط به نقل ازفارس ، «سیگار پشت سیگار روشن می‌شود، انگار فیلمِ مسابقه سیگار کشیدن است…» این را یک مخاطب می‌گوید. رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت بهزاد ولی‌زاده امروز شنبه گفت که اگر یک مرکز عرضه محصولات دخانی نسبت به تبلیغ این محصولات اقدام کند، ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان جریمه می‌شود، اما جرایم نمایش دخانیات و تبلیغ در شبکه نمایش خانگی «بازدارنده» نیست و «هزینه‌هایی که برای تبلیغ محصولات دخانی می‌کنند نسبت به نرخ جریمه بیشتر است».

در سال ۹۰ صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی براساس مصوبه ستاد کشوری کنترل دخانیات، موظف به انجام اقدامات لازم برای‌ عدم نمایش مصرف دخانیات توسط بازیگران در فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی و خارجی شدند. براساس قوانین تخلفات دخانی شامل جریمه می‌شود و این جرائم باید هر ۳ سال یکبار به روز رسانی شود. اگرچه میزان جرائم تخلفات دخانی در سال ۱۴۰۱ توسط دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت، به روز رسانی شده است، اما «افزایش نرخ تورم طی دو سال گذشته، با میزان جرائم همخوانی ندارد.»
با این حال شخصیت‌های سریال‌های ایرانی خصوصا در نمایش خانگی از مالک در سریال «زخم کاری» تا طلا در «یاغی»، حامد در «گناه فرشته» و ماهرخ در «در انتهای شب» با سکانس سیگار کشیدن در فضای مجازی مورد بحث و نقد قرار گرفتند. به طوریکه دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات، با انتقاد از این روند اعلام کرد، با اجرا نشدن قانون ممنوعیت تبلیغات دخانیات در نمایش خانگی «باید منتظر نزول رتبه جهانی ایران در مبارزه با دخانیات باشیم.»
در سال ۲۰۰۸ مؤسسه ملی سرطان ایالات متحده آمریکا، بررسی گسترده‌ای از اثرات سکانس‌های حاوی سیگار کشیدن در تولیدات رسانه را منتشر کرد و به این نتیجه رسید که قرار گرفتن در معرض این صحنه‌ها صرفاً با میزان سیگار کشیدن در میان جوانان مرتبط نیست، بلکه آن‌ها را تشویق می‌کند تا سیگار کشیدن را شروع کنند.
محمدتقی فهیم، کارشناس سینما و تلویزیون، می‌گوید که «نمی‌توان به‌صورت کامل سیگار را در سینما حذف کرد به‌ خاطر همین در فیلم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ معمولاً شخصیت‌ها در سینما با برخی نشانه‌ها مانند تربیت خانوادگی، پایگاه اجتماعی و سبک زندگی شناسایی می‌شوند که سیگار نیز یکی از این نشانه‌ها است؛ در فیلم‌ها برای پردازش به نقش‌ها معمولاً باید از سیگار استفاده شود.» اما عبدالکریم خیامی، عضو حقیقی شورای صدور مجوز انتشار ساترا، می‌گوید که «حرف ما حذف صد در صدی نمایش سیگار در فیلم‌ها نیست، ولی آنچه که به احساس عادی‌سازی یا همدلی یا تمایل نسبت به مصرف سیگار بینجامد قابل قبول نیست. مانند کمیت بالای این صحنه‌ها در یک سریال و یا نوع و زبان بدن بازیگران خنثی یا محبوب در هنگام سیگار کشیدن که جذابیت را به ذهن متبادر کند و مانند آن.»
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت جعفر جندقی معتقد است که استعمال دخانیات ۴ هزار ماده شیمیایی و ۴۰۰ ماده سرطان‌زا را وارد بدن می‌کند که بسیار خطرناک است، بنابراین خانواده‌ها باید از عوارض و خطرات دخانیات آگاه باشند. «جمهوری اسلامی ایران جزء کشورهای پیشرو در تدوین قانون جامعه پیشگیری از دخانیات است، بنابراین باید قوانین را به سمتی برد که در کاهش دسترسی فیزیکی افراد به سیگار مؤثرتر واقع شود.»

نظر شما