شناسهٔ خبر: 68019682 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

عراق؛ برق صدها ساختمان دولتی با انرژی خورشیدی تامین می‌شود

صاحب‌خبر -

شفقنا-در اولین پروژه از نوع خود در عراق، دولت با همکاری شرکت‌های خصوصی، برق صدها ساختمان مهم و بزرگ در بغداد از جمله منطقه الخضراء (سبز) و ساختمان‌‌های دولتی را با انرژی خورشیدی تامین خواهد کرد.

به گزارش شفقنا به نقل از العربی الجدید، از جمله این ساختمان‌های دولتی که برق آن با انرژی خورشیدی تامین خواهد شد، پارلمان و کاخ دولتی است و هدف از آن، حل بحران انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مضر ناشی از استفاده از ژنراتورها و نیروگاه‌های برق است.

در همین ارتباط، پارلمان عراق به دولت پیشنهاد کرده که پنل‌های خورشیدی و همه لوازم  مربوط به آن از عوارض گمرکی معاف شود تا شرکت‌ها، مؤسسات و کارخانه‌ها تشویق شوند برای تامین برق مورد نیاز خود تا حدی به سمت انرژی خورشیدی حرکت کنند.

«امانج الهرکی»، عضو کمیسیون انرژی پارلمان عراق توضیح داد پس از اختصاص حدود 90 میلیارد دینار به این منظور، 546 ساختمان دولتی از جمله ساختمان پارلمان و کاخ دولتی به انرژی خورشیدی وصل خواهند شد. (هر دلار آمریکا برابر است با 1320 دینار)

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های بخش خصوصی این پروژه را تحت نظارت کامل دولت و با اتصال ساختمان‌ها به سامانه برق معاونت تحقیقات انرژی وزارت برق اجرا خواهند کرد.

در اواسط اکتبر 2023 میلادی دولت عراق طرحی به ارزش 90 میلیارد دینار را برای اجرای پروژه‌های انرژی خورشیدی در ساختمان‌های دولتی به عنوان بخشی از طرح اتکا به انرژی‌های تجدیدپذیر تصویب کرد.

«عامر عبدالجبار»، نماینده پارلمان عراق اخیرا از دولت این کشور خواسته است پنل‌های خورشیدی را برای تولید انرژی پاک از عوارض گمرکی معاف کند تا مردم عراق برای تامین بخشی از برق مورد نیاز خود به استفاده از پنل‌های خورشیدی تشویق شوند.

عبدالجبار گفت: تجربه دولتی در قطر و امارات درخصوص انرژی پاک می‌تواند در عراق تکرار شود به خصوص که تعداد روزهای آفتابی زیاد و مساحت لازم برای برپایی این پروژه‌ها در عراق فراهم است.

«زیاد علی فاضل» وزیر برق عراق در اواخر ماه فوریه گذشته اعلام کرد که به زودی قرارداد تاسیس یک نیروگاه انرژی خورشیدی به ظرفیت هزار مگاوات در نجف را با یک شرکت خارجی امضا خواهد کرد.

وی بر نیاز عراق به «گام‌های واقعی برای تنوع‌بخشی به منابع انرژی کشور از جمله انرژی خورشیدی و کاهش وابستگی به گاز وارداتی که نیروگاه‌ها با آن کار می‌کنند» تاکید کرد.

عراق به دلیل استفاده گسترده از مولدهای خانگی انرژی برق از سوی شهروندان یکی از کشورهای آلوده در منطقه به شمار می‌رود به طوری طی روزهای داغ تابستان مدت زمان قطعی برق در برخی استان‌های عراق به 16 ساعت می‌رسد.

متن این خبر در العربی الجدید

نظر شما