شناسهٔ خبر: 68016615 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

بلومبرگ: جدال تجاری آمریکا و چین در آستانه گشوده شدن جبهه‌های جدید!

صاحب‌خبر -

شفقنا آینده- شبکه خبری بلومبرگ از گشوده شدن جبهه جدیدی در جدال تجاری آمریکا و چین خبر داده است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از شبکه خبری بلومبرگ؛ از ژانویه گذشته به بعد، تصویب قانونی در کنگره ایالات متحده باعث شده بن‌بست موجود در روابط آمریکا با چین وارد سطح دیگری شود.

این قانون تحت عنوان «امنیت بیولوژیک» که جزو مواردی است که توانسته درجه‌ای از اجماع را بین دو حزب بزرگ آمریکا ایجاد کند، از آن چیزهایی است که جای خالی‌شان به شدت در سال انتخابات ریاست جمهوری احساس می‌شد.

بر اساس مفاد قانون«امنیت بیولوژیک» کسانی یا شرکت‌هایی که با بودجه فدرال ایالات متحده خدمات پزشکی ارائه می‌دهند، از انعقاد قرارداد با «دشمنان خارجی» منع می‌شوند- و در این راستا به شرکت‌های علوم زیستی دستور داده می‌شود تا از شماری از شرکت‌های چینی- که نام‌شان به صراحت ذکر شده است- جدا شوند.

باید منتظر ماند و دید که آیا این لایحه قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر به قانون تبدیل خواهد شد یا نه. با این حال جواب این پرسش هر چه باشد، این لایحه همین حالا هم تاثیرش را تا حد زیادی گذاشته است. به هر حال یکی از آن شرکت‌های نام‌برده- که آمریکایی‌ها باید راهشان را از آن‌ها جدا کنند- کمپانی WuXi AppTec مستقر در شانگهای بود که چند روز پیش گزارش داد که درآمد ایالات متحده در نتیجه این قانون کاهش یافته است.

ایالات متحده این روزها در حال انتقال رقابت خود با چین به حوزه بیوتکنولوژی بوده و هم‌زمان محدودیت‌های خود در زمینه فروش نیمه‌هادی‌ها را نیز تمدید کرده است. مکنزی هاوکینز در این زمینه گزارش می‌دهد که از ماه آینده محدودیت‌های یکجانبه جدیدی بر روی دسترسی چین به تراشه‌های حافظه هوش مصنوعی اعمال خواهد شد.

به نظر می‌رسد نتیجه طبیعی تشدید رقابت‌های فن‌آوری بین چین و ایالات متحده، شکل‌گیری چشم‌اندازی جدید برای پکن و نگاه این کشور به اتحادیه اروپا خواهد بود. نمونه این رویکرد جدید را در دیدار هفته گذشته پرزیدنت شی جین‌پینگ با جورجیا ملونی نخست‌وزیر ایتالیا به مشاهده نشستیم- که بازخوردهای درخشانی را در رسانه‌های دولتی چین به همراه داشت.

همان‌طور که ربکا چونگ ویلکینز در این زمینه نوشته؛ «موفقیت دیدار جورجیا ملونی از چین با دیدارهای قبلی رهبران فرانسه و آلمان از این کشور تفاوت دارد و نشان می‌دهد که پکن روی خط گسل و شکاف‌های موجود در اتحادیه اروپا بازی می‌کند و با ارائه روابط دوجانبه سودآور به دولت‌های راست افراطی در ایتالیا و مجارستان، به دنبال ایجاد تنش در بین 27 کشور اتحادیه اروپاست».

در حقیقت بروز اختلاف در بین کشورهای مختلف اتحادیه اروپا ممکن است به چین کمک کند و مانع از بروز و گسترش مناقشه‌های ایجادشده بر سر افزایش تعرفه‌های خودروهای الکتریکی چینی در اتحادیه اروپا شود- که خود این هم به نوبه خود می‌تواند به سایر بخش‌ها منتقل شده و تجارت چین با اتحادیه اروپا را دچار موانع زیادی کند.
حداقل این‌که اروپا برخلاف ایالات متحده آمریکا که تعرفه‌های 100 درصدی بر خودروهای الکتریکی چینی اعمال کرده، هم‌چنان درهای خود را به روی خودروهای چینی باز گذاشته است.

مطمئناً پکن متوجه این واقعیت هست که شکاف بین اروپا و آمریکا به خصوص در زمینه سیاست‌های تجاری ترانس‌آتلانتیک- بی‌توجه به این‌که چه کسی کلید کاخ سفید را به دست خواهد آورد- در ماه‌های آینده بیشتر خواهد شد.

متن کامل خبر را در بلومبرگ بخوانید

 

نظر شما